Binnenkort gaan we met de cx op vacantie naar Spanje. Met caravan. Deze caravan is wel klein en licht (700kg), maar weinig stroomlijn, dus vangt een hoop wind. We zullen de route geheel in z’n 4 rijden om de mechaniek wat te ontlasten. 3000 t/m in z’n 4 is ca. 90 km/u.
Gelukkig hebben we een caravanpakket. Dit houdt in een grote radiateur en 2 koelvinnen.
Nu toch de vraag: Zijn er nog specifieke zaken waar ik voor zo’n lange trip aandacht aan moet schenken?
Auto is een 2 ltr Douvrin uit 83 op lpg. Net beurt gehad incl. kleppen gesteld.
Dyna Z1: Tout alu.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Een normaal onderhouden auto moet dat gewoon kunnen. Ook een CX…
De koppeling moet natuurlijk goed zijn met een caravan er achter.
En ik zou wel graag goede remmen willen hebben. Dus wat is de staat van de schijven, de remblokken, LHM, remaccu, voorraadbol, ontlucht?
En denk vooral aan je handrem, is al niet het sterkste punt van een CX, laat staan met een caravan op een helling. Motorisch lijkt het me allemaal geen probleem.














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad: handrem laten stellen.
O ja, als je caravan veel wind vangt moet je een dakspoiler voor de auto overwegen. Dat kan veel schelen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
rf schreef:We zullen de route geheel in z’n 4 rijden om de mechaniek wat te ontlasten. 3000 t/m in z’n 4 is ca. 90 km/u.
Ik rij met mijn CX 20 Pallas + SMV altijd 100 in z’n 5. No problem hoor, ook 3000 toeren.
En met die dubbele fans + grote radiateur hoef je je om koelproblemen sowieso geen zorgen te maken.
Check wel even heel goed van tevoren of de thermostaat open gaat, er geen lucht in het koelsysteem zit en of het thermocontact op je radiateur werkt, óók op de hoge stand!
Die SMV weegt trouwens met maximale belading 750 kg (leeg 550 kg), maar is daarentegen wel extreem gestroomlijnd.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Zonder rechter buitenspiegel??














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rijden doe je vooruit hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, ik vind dat namelijk spannend bij invoegen vanaf links.
Serieus: af en toe is het onhandig… ik overweeg toch om voor caravanrukken van die vintage voorschermspiegels erop te zetten, zoals Marc die heeft op zijn Muppet.
Heb er een hekel aan, maar ja… de boel heel houden is ook een groot goed.
Ik weiger echter een R-spiegel te monteren!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:Ik weiger echter een R-spiegel te monteren!
Waarom dan? Naast dat het veiliger is ziet dat er toch ook beter uit?
Omdat het niet origineel is, het ziet er niet uit en het voegt ook weinig toe aan de veiligheid. Je moet immers toch nog over je schouder kijken als je naar rechts gaat.
EDIT: bij normaal gebruik dan he. Bij Caravan/Aanhanger is het wel handig om fietsers/inloop te volgen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Precies wat Thijs zegt, plus:
- Zonde om in een puntgaaf portier te gaan boren
- Zonde van de prachtige lijn van de CX en van veel auto’s trouwens
Liefst haalde ik die linker spiegel er ook af! Als er een andere methode bestond om buitenom achteruit te kunnen kijken, maar helaas….
Met parkeren mis ik die R-spiegel wel eens eventjes, maar het vergt gewoon een andere manier van denken en inschatten heb ik inmiddels gemerkt.
Moet ook zeggen, dat deze caravan dusdanig slank en compact is, dat je er zonder speciale caravanspiegels gewoon langs kunt kijken, mits ik hem met een auto trek met R-buitenspiegel.
Voor links geldt dat sowieso.
Dus om weer on-topic te komen: wel caravanspiegels regelen want dat is gewoon bij wet verplicht!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je kunt er langs kijken Leo, maar je kunt niet zien wat je bij wet moet zien, dat is me wel gebleken toen ik die caravanspiegels er de eerste keer bij had.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Daarom moet ik dus toch van die spiegels zoals jij hebt.
Van welk merk zijn die?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
rf schreef:Binnenkort gaan we met de cx op vacantie naar Spanje. Met caravan. Deze caravan is wel klein en licht (700kg), maar weinig stroomlijn, dus vangt een hoop wind. We zullen de route geheel in z’n 4 rijden om de mechaniek wat te ontlasten. 3000 t/m in z’n 4 is ca. 90 km/u.
Een benzinemotor die je met een sleurhut maar 3000 rpm laat draaien?
Wees niet bang om de auto in de toeren te jagen! Het vermogen zit namelijk bij hogere toerentallen. De motor zal zich (zeker bij tegenwind) lekkerder voelen bij hogere toerentallen omdat daar wel vermogen beschikbaar is.
(en je zult niet de eerste Nederlander zijn die met een caravan en/of bult op strandt omdat ie de motor overbelast door te lage toerentallen te draaien)














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
EW, let wel: het gaat hier niet om een hoogtoerig 16 kleppertje. De 2 liter motor van een cx presteert prima tussen 3000 en 4500 toeren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste