Vanddag hield mijn jongste zoon een spreekbeurt op de basisschool. Onderwerp De Citroën DS. Om de spreekbeurt op te vrolijken had hij gevraagd of ik de DS op het schoolplein wilde zetten. Natuurlijk heb ik dat gedaan. Na de powerpoint presentatie/spreekbeurt de hele klas met juf mee naar buiten. Ik ging even demonstreren dat de auto van laag naar hoog kan. En verdomd het onheil sloeg precies tijdens de demonstratie toe.
In de hoogste stand zakte de auto met draaiende motor uitzichzelf naar beneden. Niemand die in de gaten had dat dit eigenlijk niet hoorde. Met de uitlaat zo af en toe slepend over de weg ben ik naar huis gereden. Is maar 500 meter. Wat kan nu het probloeem zijn?? Er is geen druppel LHM gelekt. Ten minste nergens heb ik de olie op straat gevonden.
2,5 jaar geleden had ik ook eens een Hydrauliek probleem. Toen kon ik op de laatste loodjes bij een Citroën garage komen. Daar heeft een 60+ monteur met DS sleutel ervaring (gelukkig dat die er was) LHM in de retour van de LHM leiding gedaan. Zo druk je de luchtbel die in het systeem is eruit was zijn verklaring. Voor de reparatie heb ik toen alleen maar 5 liter LHM hoeven te betalen.
Ik heb zojuist geprobeerd het systeem te ontluchten. Dit gaf geen resultaat.
Denken jullie dat het een goed idee is LHM via de retour richting pomp te laten lopen?
Graag jullie mening over dit idee??
Het betreft een DSuper met DY3 motor
Groet,
Frank












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
frank,
het is niet de reour maar de aanzuigleidimg. test even of de onluchtschoef op de hd regelaar goed dicht is. zorg ook dat het voorraad vat voldoende LHM heeft. vul desnoods de aanzuig leiding en kijk of ze omhoog komt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:frank,
het is niet de reour maar de aanzuigleidimg. test even of de onluchtschoef op de hd regelaar goed dicht is. zorg ook dat het voorraad vat voldoende LHM heeft. vul desnoods de aanzuig leiding en kijk of ze omhoog komt.
De ontluchtschroef heb ik gecontroleerd. Zit helemaal dicht.
Met steeksleutel 12. Dat moet toch de onluchtschroef zijn.
Met de retour bedoel ik de leiding die boven op het vat aankomt vanaf de pomp. Via deze leiding komt de LHM terug in het vat. Ik denk dat we dezelfde leiding (dikkeslang) bedoelen.
Dat is niet je retourleiding, maar je aanzuigslang. Als je de filterbuis eruit haalt, kun je deze vol laten lopen met LHM. Het mooiste is als je daarna de motor laat rond draaien zonder echt te starten en dit proces een aantal keren herhaalt.
Daarna auto starten en kijken of ‘ie wel omhoog komt.
Check ook even of je voldoende LHM in je vat hebt zitten. Kan best zijn dat ‘ie in de hoogste stand lucht aanzoog en daardoor is gaan zakken.
Super IDee schreef:Met de retour bedoel ik de leiding die boven op het vat aankomt vanaf de pomp. Via deze leiding komt de LHM terug in het vat. Ik denk dat we dezelfde leiding (dikkeslang) bedoelen.
Dit is toch echt de aanzuig slang hoor, op elke pomp zit een pers en een aanzuig…geen retour.
gr Mark
mark sm schreef:Super IDee schreef:Met de retour bedoel ik de leiding die boven op het vat aankomt vanaf de pomp. Via deze leiding komt de LHM terug in het vat. Ik denk dat we dezelfde leiding (dikkeslang) bedoelen.
Dit is toch echt de aanzuig slang hoor, op elke pomp zit een pers en een aanzuig…geen retour.
Volgens mij bedoelde de monteur destijds de slang die van boven het LHM vat naar de pomp gaat. Naar ik begrepen heb stroomt de LHM in deze slang vanaf de pomp richting vat. De monteur legde uit dat hij nu de lhm tegen de richting in richting de pomp liet stromen.
Mijn vraag is en was. Zou dat nu ook een goed idee zijn om dat te doen. Het lijkt mij een onorthodoxe methode.
Groet,
Frank
Jammer dat je een beetje voor joker stond, is nooit echt leuk, maar kinderen reageren meestal positief als je het ze uitlegt en vooral met veel zelfspot.
Ik denk dat je te weinig LHM in het vat had zitten voor de hoogste stand en zoals anderen al hebben gezegd daardoor lucht hebt aangezogen. Tja, dan stort de dame door de hoeven.
Je weet nu ook dat die dikke slang de aanzuigslang van de pomp is, de retourslangen zitten aan de onderkant van het vat. De treiterslang komt vanaf de hogedrukregelaar en gooit het meeste LHM terug in het vat.
Ik denk dat veel mensen te weinig naar het LMH nivo gluren en dan ben je zomaar een keer aan de beurt.
Han S schreef:Jammer dat je een beetje voor joker stond, is nooit echt leuk, maar kinderen reageren meestal positief als je het ze uitlegt en vooral met veel zelfspot.
Ik denk dat je te weinig LHM in het vat had zitten voor de hoogste stand en zoals anderen al hebben gezegd daardoor lucht hebt aangezogen. Tja, dan stort de dame door de hoeven.
Je weet nu ook dat die dikke slang de aanzuigslang van de pomp is, de retourslangen zitten aan de onderkant van het vat. De treiterslang komt vanaf de hogedrukregelaar en gooit het meeste LHM terug in het vat.
Ik denk dat veel mensen te weinig naar het LMH nivo gluren en dan ben je zomaar een keer aan de beurt.
Niemand heeft het verder gemerkt. Het is vooral jammer voor mij zelf.
Dus Han als ik je goed begrijp deel jij de mening dat ik de dikke slang van boven uit het LHM vat naar de pomp vol moet laten lopen met LHM.
Dat ga ik morgen dan maar eens poroberen. Het lijkt me dat ik de slang vul met de motor uit. Motor pas aan als de slang gevuld is en weer op het vat zit. Of maak ik nu een denk fout?
Groet,
Frank
Nee, gaat goed. Ik heb het zelf ook gehad, te weinig LHM omdat het peil al laag stond en de voorraadbol inwendig aan flarden ging waardoor het LHM nivo te laag werd en de pomp lucht aanzoog. Mevrouw bleef mooi op de vloer liggen en dacht bekijk het maar.
Wat ik heb gedaan is het volgende: ik heb het LHM nivo op peil gebracht in het vat, de aanzuigslang los gehaald, via het aanzuigfilter de slang met LHM gevuld, die weer in het vat nedergelaten, de ontastschroef op de hogedrukregelaar anderhalve slag losgedraaid (sleutel 12) en de motor gestart.
Die een tijdje laten draaien, je haalt de vuldop van het LHM vat en je ziet de olie terugkomen. Toen de ontlastschroef vastgedraaid, motor weer gestart en mevrouw gedroeg zich weer als een echte dame.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt ook in rusttoestand (na een nachtje stilstand dus) kijken naar de hoeveelheid LHM in het vat: moet zeker driekwart vol zijn.
De hoeveelheid peilen hoort in de hoogste stand te gebeuren, overigens.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo doe je het:
Haal het groene filterhuis uit je vat. laat de leiding eraanzitten. Draai deze groene pijp om. Giet em vol met lhm en wacht een poosje. lucht kan nu ontsnappen. eventueel nog eens vullen.
Dan, met een snelle beweging de pijp weer in je vat proppen. LHM niveau moet zoals gezegd in ruststend wel op 3 kwart staan. Z
Zet nu de ontluchtschroef open ( halve slag niet meer!) en start de motor. draai de dop van je voorraadvat en kijk in je vat of je een straaltje LHM van boven ziet komen.
draai de ontluchtingschroef dicht en de auto moet omhoog komen. Hoogte selecteur in de rijstand natuurlijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Han S schreef:Ik heb het zelf ook gehad, te weinig LHM omdat het peil al laag stond en de voorraadbol inwendig aan flarden ging waardoor het LHM nivo te laag werd en de pomp lucht aanzoog. Mevrouw bleef mooi op de vloer liggen en dacht bekijk het maar.
Te weinig olie tijdens rijden op de snelweg ook eens gehad, gaat op weg naar huis (nog 10km) midden in de nacht het grote boze rode oog aan (+LHM alarm). Als je dan naar de kant wil, moet je met veel kracht sturen en remmen wil ook maar amper. Angstige ervaring kan ik zeggen!
LHM peil checken bij hoogste stand is wel logisch maar niet echt praktisch, meestal doe je de motorkap open in de rijstand en/of als de motor draait (meesturende verstralers naar rechtuit bijstellen bijv).
Ik heb hiervoor een streepje gezet op het peilbuisje, op het peil van de LHM in de rijstand. Na een peilcheck in hoogste stand natuurlijk. Kan ik voortaan wat makkelijker het peil controleren. Niet 100% nauwkeurig, maar een verlaging van het peil zie je wel gebeuren. Als je dat al niet op de straat had gezien….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Probleem opgelost. Ik heb weer heerlijk gereden.
Gisteren avond het systeem ontlucht en LHM bijgevuld met wat ik had. Geen resultaat.
Vandaag ter voorbereiding van de klus een ringratel maat 12 gekocht. Gaat het ontluchten makkelijker mee dan een steeksleuitel. Ook bij een DS specialist in Amsterdam een aantal liter LHM gehaald.
Vanavond eerst de auto gestart en, heel verrassend, kwam ze na een tijdje keurig omhoog. Een hele opluchting.
Het systeem weer keurig afgevuld tot het juiste niveau en rijden maar weer.
Ontluchten, bijvullen met 1 liter LHM en 24 uur rust heeft uiteindelijk kennelijk de luchtbel laten verdwijnen.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Groet,
Frank
Het gebeurt wel dat een goede pomp zelf de LHM aanzuigt denk ik. Maar lang lopen zonder LHM in de pomp is einde pomp volgens Bartjens.
Han S schreef:Het gebeurt wel dat een goede pomp zelf de LHM aanzuigt denk ik. Maar lang lopen zonder LHM in de pomp is einde pomp volgens Bartjens.
In mijn DSuper zit een CX pomp met 3 poelies. Dit zou een extra stevige pomp uit een CX met airco zijn.
Maar zonder LHM zal ook deze pomp geen lang leven hebben,
Groet,
Frank





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Camembert: meteen al geen remmen? Dan zou ik heel snel de remacu vervangen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.