Als de auto lang heeft stilgestaan dan maakt hij de eerste minuten veel meer herrie dan een tijdje geleden het geval was. Volgens mij is het de hydroliquepomp die de herrie maakt
Dit audio fragment (1.3MB) laat de auto horen terwijl hij net 30sec daarvoor is gestart en hij aan het omhoogkomen is. Zodra hij hoog is (na 9 sec in het fragment) wordt het veel rustiger (normaal geluid) en dan hoor je de pomp nog één keer aanslaan (na 12 sec) in het fragment.
Een paar vorige keren hoorde ik tijdens het eerste omhoogkomen ook nog een harde metalen ‘ping’ uit de motorruimte komen. Die had ik nu niet.
Iets zegt mij dat de hydroliquepomp binnenkort problemen zou kunnen hebben.
Detail: het is een CX-pomp.
Voor de liefhebbers die QuickTime video kunnen afspelen: video fragment (20.7MB)





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb ook een CX-pomp in de DS. Die doet exact hetzelfde: na lang stilstaan, wat zelden gebeurt overigens, maakt de pomp veel geluid, totdat de wagen op hoogte is. Dan is ‘ie stil, ook bij het aanslaan. Bij iedere dag gebruik is éi meteen al muisstil. De pomp doet it al 50.000 km en kwam uit een CX-diesel met 3 ton op de klok. Ondanks dat werkt het beter en vooral lekvrij. Dat was met de DS-pompen niet het geval. Na twee lekkende Chyparse-revisiepompen was ik dat zat.














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarschijnlijk zuigt de pomp de eerste seconden lucht aan. Héél goed kijken of er niet ergens een klein scheurtje of gaatje in de aanzuigslang zit of dat ie ergens op een klem lucht kan trekken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
waterman schreef:Waarschijnlijk zuigt de pomp de eerste seconden lucht aan. Héél goed kijken of er niet ergens een klein scheurtje of gaatje in de aanzuigslang zit of dat ie ergens op een klem lucht kan trekken.
Thanx Waterman! Ga ik checken.
Ik dacht: over twee weken gaat ze toch voor de APK, dan laat ik het dan even nakijken. En nu komt ze (na anderhalve week stil) niet meer omhoog.
Ik heb dat ontluchten 1 keer gedaan met een kapotte HD regelaar, dus ik hoop dat ik nog weet hoe het moet, en ik zal haar toch echt omhoog moeten krijgen anders komt ze zelfs met een kabel de schuine oprit niet op. En dat vlak voor de vakantie…..






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het lange stil staan kan er voor gezorgd hebben dat de LHM helemaal is teruggezakt in het reservoir, en dat de pomp nu dus droog staat. Via de aanzuigleiding de pomp vullen met LHM en nog een keer proberen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Het lange stil staan kan er voor gezorgd hebben dat de LHM helemaal is teruggezakt in het reservoir, en dat de pomp nu dus droog staat. Via de aanzuigleiding de pomp vullen met LHM en nog een keer proberen.
Ja, die pomp staat denk ik droog. Alleen ik krijg de aanzuigleiding niet los van het vat en met filter en al er uit trekken gaat niet omdat er bij mij een kabelboompje overheen loopt. Los daarvan heb ik de ontluchtschroef die ik 2 jaar geleden zo goed had gevonden niet meer teruggevonden (ben geen dagelijkse sleutelaar).












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kijk langs je carbu naar beneden en ontwaar in de diepte je HD regelaar. Zit een bol onder. aan de zijkant zit je ontlucht schroef.
je moet dat kabelboompje even anders laten lopen zodat je wel die filterunit eruit kan trekken. Of je slang warm maken en eraf trekken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:kijk langs je carbu naar beneden en ontwaar in de diepte je HD regelaar. Zit een bol onder. aan de zijkant zit je ontlucht schroef.
Ik vermoed dat het bij mij anders zit. Tenminste als carbu staat voor carburateur, want die heb ik niet. Bij mij zit hij achter de radiateur heel laag en er is een stukje uit de windtunnel geknipt heb ik begrepen (origineel Citroen). Je kunt hem dus niet zien, alleen voelen als je linksvoor langs de radiateur naar onder/achter grijpt. En bij onze DS, als je hem wilt vervangen, dan van onderaf de plaat er af om er bij te kunnen. Ook nog best moeilijk.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je hebt dus een hydraulique, waarschijnlijk met oliekoeler. Gewoon even de luchttunnel eraf en dan kun je er zo bij.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Je hebt dus een hydraulique, waarschijnlijk met oliekoeler. Gewoon even de luchttunnel eraf en dan kun je er zo bij.
Boven op de luchttunnel zitten de leidingen van de airco, die gaat nergens naar toe












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Oooh f*k een injectie met aico…inderdaad even met de vingers voelen… Je zou vanonder de auto mischien in de tunnel wat kunnen zien?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lukt niet, de windtunnel moet er even uit om bij de schroef te komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gctwnl schreef:jantje1948 schreef:Je hebt dus een hydraulique, waarschijnlijk met oliekoeler. Gewoon even de luchttunnel eraf en dan kun je er zo bij.
Boven op de luchttunnel zitten de leidingen van de airco, die gaat nergens naar toe
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan wel zijn, maar de enige mogelijkheid om die schroef te bereiken als de auto niet op de brug staat is door het wegnemen van de windtunnel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bogaard77 schreef:Oooh f*k een injectie met aico…inderdaad even met de vingers voelen… Je zou vanonder de auto mischien in de tunnel wat kunnen zien?
Moet ik wel eerst een tunnel graven