Hallo allemaal
wij zijn “in de markt” voor een gebruikte picasso (xsara).. Zelf hebben wij een aantal jaar geleden een nieuwe gehad en die hebben we ingeruild na 3 jaar voor een andere auto (ivm werk en verhuizing).. Maar nu weer terug..
Hoe zit het met de duurzaamheid ? We hebben o.a.dit type op het oog CITROEN XSARA PICASSO 1.6HDI 110PK IMAGE. WE zoeken een auto van een jaar of 5 max. oud.. en dan is bovengenoemd type vaak voorkomend..
Zijn er bepaalde klachten bekend ? Of andere dingen waar we rekenening mee moeten houden ?
In 2006 werd de xsara opgevolgd door de C4 staat op wikipedia . Dus dat ga je niet redden, die 5 jaar oud met een xsara.
Controleer of electronisch ALLES werkt. Daarin zijn ze vaak storingsgevoelig.
Zet alles bij elkaar aan en kijk of er niks raars gaat doen zoals de knipperlichten.
Of dat de koplampen -zonder sensor op de voorruit- toch aangaan uit zichzelf ongewenst… dan heb je een storing.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De Xsara Picasso is toch nog een hele tijd verkocht naast de C4’s Picasso?
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Medio verleden jaar is de laatste batch geproduceerd en verkocht. Ik meen juni.
Gaaf ! Ook hier in NL ??
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Yup. Medio verleden jaar heeft de fabriek nog een laatste batch geproduceerd in een beperkt aantal kleuren. Die laatste set waren overigens volgens mij alleen 1.6 16V benzine modellen.
Ze worden neit meer nieuw geleverd nu iig..
Maar goed.. intussen..
We staan nu voor de keuze diesel (we schommelen tussen de 15 en 20000 km per jaar), benzine/LPG (G3)
Hoe zijn de ervaringen hiermee ? En aan welke uitvoering moet ik dan denken als ik er op LPG neem ? HIj moet wel fatsoenlijk blijven trekken..Nu met die berlingo is het 1 groot drama met aanhanger..
Wij rijden nu diesel en zitten rond die 20.000 maar als ik een 2e hands koop dan is het omslagpunt natuurlijk anders..
En waar zit die tank ingebouwd ? Ik wil liever geen bagageruimte kwijt.. En hoe zit het dan met je reserve wiel ? OF neem je dan een spuitbus mee ?
Zijn er nog modellen die er slecht uitspringen qua prestaties, storingsgevoeligheid etc..


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat heb je nu voor motorisering in je Berlingo dan? Ik ben daar namelijk niet van gewend dat ze moeite hebben met een aanhangertje…
Ze heeft nu een 1.9D met vijf personen en een kampeeruitrusting.
(hoi Claire)


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is inderdaad geen strepentrekker, maar in een recente Picasso ook niet geleverd. De 110 pk HDi zoals vermeld in de openingspost zal het in elk geval een stuk beter doen. Gas wordt meestal ingebouwd op de plaats van het reservewiel, dan ben je dus inderdaad overgeleverd aan een spuitbus. Voor zover ik weet is alleen de 1.8 achtklepper niet bijzonder geschikt voor lpg, maar ook die is in de recente modellen niet meer geleverd.
DAt is toch de beroemde 1.6HDI die ook in de C5 geleverd is?
Daar zijn problemen van bekend met de turbo. De onderhoudsinterval van 30k is daar eigenlijk wat ruim waardoor er nog weleens een turbootje wil sneuvelen (maar als die voor de Xsaar Piccasso op 20k staat is er niets aan de hand, mits het onderhoud netjes gedaan is)


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Inderdaad, de 2.0 HDi in 110 pk is nooit in de Picasso geleverd wegens ruimtegebrek ofzo. De 90 pk versie daarvan overigens wel en daarmee heb ik in mijn laatste Berlingo en nooit problemen gehad (op 240000 kilometers) en ook nooit problemen om wat voor kar dan ook vooruit te krijgen.
De 110pk versie heeft een intercooler en is daardoor groter dan de 90pk variant zonder die intercooler. Het blok is uiteraard hetzelfde. Het gaat hier om de 2.0HDI en NIET de 1.6HDI. Dat blok is kleiner en wel als 110pk versie geleverd.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
En die 1.6HDI 110 PK wil dus in de C5 weleens een turbootje laten (hoewel dat verkleinwoord niet opgaat voor de rekening…)
Is dat nog toe te wijzen aan een bepaalde serie?? Aangezien dat blok nog steeds wordt geproduceerd en wordt gebruikt door alles en iedereen (Citroen, Peugeot, Ford, Volvo, Mini, etc)
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Wat ik begrijp uit de berichtgeving op C5club is het vooral een kwestie van onderhoudsinterval. De bij de C5 voorgeschreven 30k is eigenlijk net iets te lang. Als de auto netjes strak elke 30k verse olie krijgt zou het meestal goedgaan. Vaker verversen geeft geen problemen. Een keer doorrijden naar 35k gaat fout.