Ik zit met een probleempje,ik heb al een aantal keer gehad dat als ik mijn Berlingo 19D start hij een tractor geluid maakt hij houdt dan ook in en het verdwijnt na ongeveer een kilometer maar ook weleens na bv 100 meter. Dit is alleen met een koude motor.
5000 km geleden een grote beurt gehad incl distributie vervangen,auto loopt verder prima.
Heeft hier iemand ervaring mee? ik hoor het graag;-)
Heb een afspraak voor vrijdag bij de garage,die dacht aan de gloeispiralen.
Verder niemand hier ervaring mee???



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
inderdaad wel eens gehad met de bedrijfs citroen jumpy, was toen defecte vervroegings sensor. ja ook een diesel word vervroegt, is trouwens schadelijk voor de moter(zuigers).
Bedankt voor je reactie,had jij ook dat ie gelijk starten en dan een nageld geluid maakte tot hij een beetje op temperatuur was.Eenmaal op temperatuur blijf hij de dag door goed lopen ook als je bv 2 uur laten start.Het is echt alleen sóchtends met de koude start



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ja klopt ,alleen de jumpy was van bouwjaar 2007,ivm electronica.???
Monteur was heilig overtuigd dat het een kapotte naaldsensor was in de brandstofpomp.Besteld ontvangen en gemonteerd en heeft niets geholpen!!!
Kan nog een duur geintje worden als het zo moet;-((



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
had op een foto gekeken wat voor type pomp erop zit, daarop is te zien dat er een mechaniese systeem op zit die dmv vacuum werkt. kijk of er geen lekage is. en als je hem start dat het wel of niet werkt, bij het starten moet het dan bewegen, wel doen bij koude moter, als ie nageld.
Nou ik had de monteur al wat tips gegeven van wat ik op internet zo’n beetje gevonden had,maar die reageerde nogal lauwtjes zo van ‘wie is hier nou de monteur’.
Hij staat nog bij de garage,hou je op de hoogte;-)
Is de klepspeling goed? Te weinig klepspeling geeft minder compressie en dat zou bij koude motor een nagelend geluid kunnen geven.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v


Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011
- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
elektroventiel aan de onderkant van de pomp? maar kan ook met de egr te maken hebben.
welke storing gaf de computer?
sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d
Een 1.9D uit 2001 is een DW8 motor, deze staan er bekend om dat om de c.a. 100K a 150K, de kleppen gesteld moeten worden. Aangezien hiervoor de nokkenas en dus de D-riem er af moet, word het aanbevolen om het meteen met een D-riem wissel te doen.
Er is voor de DW8 een software update, voor motoren van na 2001.
Niet dat jouw probleem hier specifiek mee te maken heeft, maar even updaten kan geen kwaad.
Dit verhelpt het probleem dat een warme motor opeens begint deze te ratelen en bijna geen vermogen meer. Motor uitzetten en een paar seconden later weer starten is dan de oplossing, na de software update mag het niet meer gebeuren.
Iedereen bedankt voor de tips,ik ga er dinsdag werk van maken. Hij staat nu bij de universele garage waar ik hem een half jaar geleden gekocht heb.
Die kleppen had ik al aangeven maar volgens hun is dat een ander geluid.
Ik hou jullie om de hoogte….
Nou de 19D loopt weer als een zonnetje bleek dus wel die naaldsensor van de brandstof pomp te zijn.
Alleen hebben ze dan ook nog iets aan de software moeten doen en toen was het opgelost.
Kosten voor de sensor was 240,-ex inzetten was service;-)
De naalddetectie sensor zit in de verstuiver
In iedergeval mooi dat het motortje weer goed snort.
Laten we het maar op sensor houden ergens in de motor ik dacht brandstofpomp;-)