1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
toerenteller met zwarte achtergrond/elektrische fan DS 23
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 18 juni 2011 08:04 AM

Hoi allemaal,
De eerste post van een newbie op dit forum. Ik bezit sinds een week een DS 23 Pallas van 17 mei 1973 in Beige Tholonet.
Ze heeft twee Franse en twee Nederlandse eigenaren gehad en die laatste twee hebben er flink aan geklust en verspijkerd.
Ik weet veel van de reparatie- en restauratiehistorie, maar niet alles.

Zo heeft bijvoorbeeld de toerenteller (die het prima doet) alleen een zwarte achtergrond met de witte cijfers en vakjes, maar niet de rood-groene waarschuwingsvlakken. En daardoor doet die klok nogal ‘doods’ aan. Ik wil het graag weer origineel krijgen.

Nu mijn vraag:
Is dat een oplegplaatje dat iemand ooit vergeten is? Ik zou echt niet weten, waarom dat eruit gesloopt is. Of moet ik de hele toerenteller vervangen?
Heeft er iemand zo’n toerenteller liggen die ik kan overnemen?

Verder doet het rechter metertje dus het spiegelbeeld van de benzinemeter (temperatuurmeter?) niets. Iemand enig idee hoe ik dit aan de gang kan krijgen? De thermostaat in de radiateur heeft overigens wel twee elektrische contacten, maar daar zit niets op aangesloten.

Als iemand een toerenteller voor me heeft, laat alsjeblieft even weten via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

Alvast reuze bedankt voor jullie feedback.

Salut,
Peter

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 18 juni 2011 09:21 AM
  [ # 1 ]

Toerentellers zijn er gebruikt zat, gaan nagenoeg nooit stuk.
In modeljaar 73 zijn ze wel ietsje veranderd.
Het lege plekje op het dash is voor een watertemperatuurmeter, die zijn nogal aan de prijs.
Verder heb je een radiateur met aansturing voor een electrische fan, denk ik.
De meeste auto’s hebben dat niet.

Ben je morgen in de buurt van Venlo?

In Grubbenvorst is kofferbakverkoop, bij Huub int Zand.

Veel plezier met je auto!

knuffel

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 juni 2011 10:43 AM
  [ # 2 ]

Op de plek van de temperatuurmeter, zit daar wel iets (rood met witte achtergrond met een wijzer) of is het een donker vlak?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 18 juni 2011 10:44 AM
  [ # 3 ]
vlietmansje schreef:

Toerentellers zijn er gebruikt zat, gaan nagenoeg nooit stuk.
In modeljaar 73 zijn ze wel ietsje veranderd.
Het lege plekje op het dash is voor een watertemperatuurmeter, die zijn nogal aan de prijs.
Verder heb je een radiateur met aansturing voor een electrische fan, denk ik.
De meeste auto’s hebben dat niet.

Ben je morgen in de buurt van Venlo?

In Grubbenvorst is kofferbakverkoop, bij Huub int Zand.

Veel plezier met je auto!

bedankt. Ik heb naast de standaard snaaraangedreven fan ook een elektrische fan, die ik met een klein schakelaartje kan inschakelen. De vorige eigenaar heeft dat vanwege de lpg ingebouwd. De 23 motor kan namelijk op lpg in de zomer bij fileverkeer heel erg warm worden en daarom vind ik dat wel een prettig, niet-origineel accessoire. Je ziet er overigens niets van, die fan zit onder de afdekkap. Misschien kan ik hem automatisch aansturen, even zoeken dus.

Ik ben lid geworden van de IDDSclub maar kan geen ledenlijst zien. Dat is bij de TAN beter voor elkaar.

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 18 juni 2011 10:51 AM
  [ # 4 ]
Brian schreef:

Op de plek van de temperatuurmeter, zit daar wel iets (rood met witte achtergrond met een wijzer) of is het een donker vlak?

Daar zit gewoon een metertje in, maar ik ga de klokkenwinkel sowieso eruit halen. Allerlei lampjes doen het niet. o.a. de waarschuwingslampjes voor de verlichting. Ik denk ook dat er minstens één lampje van de dashboardverlichting kapot is, de linker klok (met ‘stop’ is helemaal donker ‘s avonds. Of hoort dat zo te zijn? De testfunctie van de vier rode waarschuwingslampjes (stop en druk etc) doet het overigens wel en bij contact gaan er ook lampjes aan.

Weet iemand wat voor lampjes het zijn? In mijn originele Franse instructieboekje uit 1973 staat:
12 V 3W type Wedge base tube = 10”
en eronder staat
voyants (dat zijn de waarschuwingslichtjes denk ik) BA9S 12V 2W type 8/2

Zijn dat nog gewoon te verkrijgen lampjes?

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 juni 2011 10:59 AM
  [ # 5 ]

Linker klok hoort donker te zijn, daar brandt alleen iets als er aan de hand is.
Waarschuwingslampje voor de verlichting: als je het over het grootlicht lampje hebt, kan dat komen doordat het blauwe glaasje wat ervoor zit waarschijnlijk een beetje gesmolten is in de loop der jaren en daardoor zo donker geworden is, dat je het lampje bijna niet meer ziet branden.
Als er toch lampjes stuk zijn, ik neem altijd de oude mee als ik nieuwe ga halen.

Voor je temp.meter zou ik gewoon alles even nalopen op, hoe het in elkaar zit kan je in dit document lezen, pagina 16 e.v. Handeling 521-4

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 18 juni 2011 11:11 AM
  [ # 6 ]

bedankt voor de handleiding, dit moet gaan lukken. Ik had al van alles aan pdfjes maar deze nog niet!

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 18 juni 2011 12:14 PM
  [ # 7 ]

Hoi Peter, heb nog wel een incomplete klokkenset voor je.
Zit toerenteller en km-teller nog in, ook paar lampjes.
Misschien zie ik je morgen in Grubbenvorst.

knuffel

Profiel  
 
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 18 juni 2011 02:20 PM
  [ # 8 ]

Deze zit er bij mij in 23ie bj 73

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 juni 2011 05:23 PM
  [ # 9 ]

Als je bij Huub niet slaagt, kunnen we je altijd aan de juiste toerenteller (eigenlijk: behuizing) helpen bij het clubmagazijn. Dinsdagavond open.

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juni 2011 07:40 PM
  [ # 10 ]

Die extra elektrische fan tussen de vaste fan en de radiateur is bij mijn weten standaard voor de 23 modellen (of was het alleen de ie?) Ze werden aangestuurd door het thermocontact in de radiateur in combinatie met een relais. Bij mij is hij maar heel zelden aangegaan, zelfs in de beruchte hittegolf van 2003 in de Provence. Dat gebeurde pas als het naaldje 0,5 mm of minder van het rood was. De metertjes zijn dus niet erg betrouwbaar.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 juni 2011 10:00 PM
  [ # 11 ]

De extra fan was standaard op de IE-modellen en op de 23 carburateur.
Dat “de vorige eigenaar die ingebouwd” zou hebben is dus waarschijnlijk onzin.

Citroen!

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 18 juni 2011 10:15 PM
  [ # 12 ]
DriverD schreef:

De extra fan was standaard op de IE-modellen en op de 23 carburateur.
Dat “de vorige eigenaar die ingebouwd” zou hebben is dus waarschijnlijk onzin.

tja, hij heeft het wel tegen me gezegd en er zit een klein schakelaartje met een extra kabeltje, waarmee ik hem kan inschakelen. Dat is zeker niet origineel. Ik heb een 23 carbu.Had die dat ding ook? Of had alleen de injectie die elektrische fan? Ik heb inderdaad een radiator met een thermostaat met twee polen, waarop niets aangesloten is Het kan natuurlijk ook zijn dat daar die fan op hoort te zitten met een relais. en dat de vorige eigenaar alleen dat schakelaartje heeft gemaakt om de fan handmatig in te kunnen schakelen. Een motor op LPG wordt echt heter dan eentje op benzine, dus ik vind het een geruststellende gedachte dat ding bij heet weer en filerijden te kunnen inschakelen.
Ik ga dat eens goed nazoeken of die fan ook bij de 23 carbu hoort.

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 juni 2011 10:21 PM
  [ # 13 ]

Dat hoef je niet na te zoeken. Mag wel, als je denkt dat ik er naast zit.
Eén tip van iemand die nu 25 jaar DS23 rijdt: Luister goed naar de mensen die het kunnen weten.  Wink

Citroen!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2989
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 juni 2011 10:33 PM
  [ # 14 ]
traction7c schreef:

Ik ben lid geworden van de IDDSclub maar kan geen ledenlijst zien. Dat is bij de TAN beter voor elkaar.

Mooi dat je lid geworden bent van de IDDS club, het is een actieve club met veel leuke activiteiten, zowel op regionaal als op landelijk nivo.
Het is een bewuste keuze binnen de IDDS club om de ledenlijst niet digitaal beschikbaar te stellen. Je kan hem wel op papier opvragen bij de ledenadministratie.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 18 juni 2011 10:35 PM
  [ # 15 ]

Ik denk dat TS en DriverD een misverstand hebben.

DriverD beweert dat de extra fan standaard geleverd is op genoemde modellen. Dat klopt.
TS beweert dat er een extra schakelaar met bedrading is aangesloten die hij zelf in kan schakelen. Dat is niet origineel. De vorige eigenaar heeft die extra voorziening aangebracht omdat het thermocontact, de voeler die in de radiateur zit, niet aangesloten is. Nu kan de bestuurder dus zelf de extra fan inschakelen als hij op zijn temp.meter waarneemt dat de temp. te hoog oploopt.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook