Hoi allemaal,
De eerste post van een newbie op dit forum. Ik bezit sinds een week een DS 23 Pallas van 17 mei 1973 in Beige Tholonet.
Ze heeft twee Franse en twee Nederlandse eigenaren gehad en die laatste twee hebben er flink aan geklust en verspijkerd.
Ik weet veel van de reparatie- en restauratiehistorie, maar niet alles.
Zo heeft bijvoorbeeld de toerenteller (die het prima doet) alleen een zwarte achtergrond met de witte cijfers en vakjes, maar niet de rood-groene waarschuwingsvlakken. En daardoor doet die klok nogal ‘doods’ aan. Ik wil het graag weer origineel krijgen.
Nu mijn vraag:
Is dat een oplegplaatje dat iemand ooit vergeten is? Ik zou echt niet weten, waarom dat eruit gesloopt is. Of moet ik de hele toerenteller vervangen?
Heeft er iemand zo’n toerenteller liggen die ik kan overnemen?
Verder doet het rechter metertje dus het spiegelbeeld van de benzinemeter (temperatuurmeter?) niets. Iemand enig idee hoe ik dit aan de gang kan krijgen? De thermostaat in de radiateur heeft overigens wel twee elektrische contacten, maar daar zit niets op aangesloten.
Als iemand een toerenteller voor me heeft, laat alsjeblieft even weten via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
Alvast reuze bedankt voor jullie feedback.
Salut,
Peter





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Toerentellers zijn er gebruikt zat, gaan nagenoeg nooit stuk.
In modeljaar 73 zijn ze wel ietsje veranderd.
Het lege plekje op het dash is voor een watertemperatuurmeter, die zijn nogal aan de prijs.
Verder heb je een radiateur met aansturing voor een electrische fan, denk ik.
De meeste auto’s hebben dat niet.
Ben je morgen in de buurt van Venlo?
In Grubbenvorst is kofferbakverkoop, bij Huub int Zand.
Veel plezier met je auto!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Op de plek van de temperatuurmeter, zit daar wel iets (rood met witte achtergrond met een wijzer) of is het een donker vlak?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
vlietmansje schreef:Toerentellers zijn er gebruikt zat, gaan nagenoeg nooit stuk.
In modeljaar 73 zijn ze wel ietsje veranderd.
Het lege plekje op het dash is voor een watertemperatuurmeter, die zijn nogal aan de prijs.
Verder heb je een radiateur met aansturing voor een electrische fan, denk ik.
De meeste auto’s hebben dat niet.Ben je morgen in de buurt van Venlo?
In Grubbenvorst is kofferbakverkoop, bij Huub int Zand.
Veel plezier met je auto!
bedankt. Ik heb naast de standaard snaaraangedreven fan ook een elektrische fan, die ik met een klein schakelaartje kan inschakelen. De vorige eigenaar heeft dat vanwege de lpg ingebouwd. De 23 motor kan namelijk op lpg in de zomer bij fileverkeer heel erg warm worden en daarom vind ik dat wel een prettig, niet-origineel accessoire. Je ziet er overigens niets van, die fan zit onder de afdekkap. Misschien kan ik hem automatisch aansturen, even zoeken dus.
Ik ben lid geworden van de IDDSclub maar kan geen ledenlijst zien. Dat is bij de TAN beter voor elkaar.
Brian schreef:Op de plek van de temperatuurmeter, zit daar wel iets (rood met witte achtergrond met een wijzer) of is het een donker vlak?
Daar zit gewoon een metertje in, maar ik ga de klokkenwinkel sowieso eruit halen. Allerlei lampjes doen het niet. o.a. de waarschuwingslampjes voor de verlichting. Ik denk ook dat er minstens één lampje van de dashboardverlichting kapot is, de linker klok (met ‘stop’ is helemaal donker ‘s avonds. Of hoort dat zo te zijn? De testfunctie van de vier rode waarschuwingslampjes (stop en druk etc) doet het overigens wel en bij contact gaan er ook lampjes aan.
Weet iemand wat voor lampjes het zijn? In mijn originele Franse instructieboekje uit 1973 staat:
12 V 3W type Wedge base tube = 10”
en eronder staat
voyants (dat zijn de waarschuwingslichtjes denk ik) BA9S 12V 2W type 8/2
Zijn dat nog gewoon te verkrijgen lampjes?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Linker klok hoort donker te zijn, daar brandt alleen iets als er aan de hand is.
Waarschuwingslampje voor de verlichting: als je het over het grootlicht lampje hebt, kan dat komen doordat het blauwe glaasje wat ervoor zit waarschijnlijk een beetje gesmolten is in de loop der jaren en daardoor zo donker geworden is, dat je het lampje bijna niet meer ziet branden.
Als er toch lampjes stuk zijn, ik neem altijd de oude mee als ik nieuwe ga halen.
Voor je temp.meter zou ik gewoon alles even nalopen op, hoe het in elkaar zit kan je in dit document lezen, pagina 16 e.v. Handeling 521-4
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hoi Peter, heb nog wel een incomplete klokkenset voor je.
Zit toerenteller en km-teller nog in, ook paar lampjes.
Misschien zie ik je morgen in Grubbenvorst.
Deze zit er bij mij in 23ie bj 73
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je bij Huub niet slaagt, kunnen we je altijd aan de juiste toerenteller (eigenlijk: behuizing) helpen bij het clubmagazijn. Dinsdagavond open.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die extra elektrische fan tussen de vaste fan en de radiateur is bij mijn weten standaard voor de 23 modellen (of was het alleen de ie?) Ze werden aangestuurd door het thermocontact in de radiateur in combinatie met een relais. Bij mij is hij maar heel zelden aangegaan, zelfs in de beruchte hittegolf van 2003 in de Provence. Dat gebeurde pas als het naaldje 0,5 mm of minder van het rood was. De metertjes zijn dus niet erg betrouwbaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De extra fan was standaard op de IE-modellen en op de 23 carburateur.
Dat “de vorige eigenaar die ingebouwd” zou hebben is dus waarschijnlijk onzin.
Citroen!
DriverD schreef:De extra fan was standaard op de IE-modellen en op de 23 carburateur.
Dat “de vorige eigenaar die ingebouwd” zou hebben is dus waarschijnlijk onzin.
tja, hij heeft het wel tegen me gezegd en er zit een klein schakelaartje met een extra kabeltje, waarmee ik hem kan inschakelen. Dat is zeker niet origineel. Ik heb een 23 carbu.Had die dat ding ook? Of had alleen de injectie die elektrische fan? Ik heb inderdaad een radiator met een thermostaat met twee polen, waarop niets aangesloten is Het kan natuurlijk ook zijn dat daar die fan op hoort te zitten met een relais. en dat de vorige eigenaar alleen dat schakelaartje heeft gemaakt om de fan handmatig in te kunnen schakelen. Een motor op LPG wordt echt heter dan eentje op benzine, dus ik vind het een geruststellende gedachte dat ding bij heet weer en filerijden te kunnen inschakelen.
Ik ga dat eens goed nazoeken of die fan ook bij de 23 carbu hoort.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat hoef je niet na te zoeken. Mag wel, als je denkt dat ik er naast zit.
Eén tip van iemand die nu 25 jaar DS23 rijdt: Luister goed naar de mensen die het kunnen weten.
Citroen!
traction7c schreef:
Ik ben lid geworden van de IDDSclub maar kan geen ledenlijst zien. Dat is bij de TAN beter voor elkaar.
Mooi dat je lid geworden bent van de IDDS club, het is een actieve club met veel leuke activiteiten, zowel op regionaal als op landelijk nivo.
Het is een bewuste keuze binnen de IDDS club om de ledenlijst niet digitaal beschikbaar te stellen. Je kan hem wel op papier opvragen bij de ledenadministratie.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik denk dat TS en DriverD een misverstand hebben.
DriverD beweert dat de extra fan standaard geleverd is op genoemde modellen. Dat klopt.
TS beweert dat er een extra schakelaar met bedrading is aangesloten die hij zelf in kan schakelen. Dat is niet origineel. De vorige eigenaar heeft die extra voorziening aangebracht omdat het thermocontact, de voeler die in de radiateur zit, niet aangesloten is. Nu kan de bestuurder dus zelf de extra fan inschakelen als hij op zijn temp.meter waarneemt dat de temp. te hoog oploopt.