waterman schreef:lukt niet, de windtunnel moet er even uit om bij de schroef te komen.
100% zeker niet waar, aangezien ik zomer 2009 op de camping de ontluchting al een keer voor elkaar heb gekregen zonder de tunnel te verwijderen. Het was wel enorm prutsen, maar de tweede dag ging het zelfs rap. Alleen is toen de HD regelaar vervangen (was stuk volgens de Franse DS garage) en sindsdien heb ik er niet meer aangezeten.
En maar zoeken, en op de tast die bout niet vinden. Nog maar ene poging, ik vond steeds alleen de verkeerde (de 11 waarmee het zaakje vast zit)
Maar, met dank aan Richard van der Laan (Civer, Den Haag) die ook vorige keer me het zo goed wist uit te leggen dat ik het kon vinden, vond ik de bout en heb ik hem kunnen ontluchten. Hier zijn precieze instructies:
1. Reservewiel er uit. Niet 100% nodig, maar als je een tweede hand van voren er bij wil doen om de sleutel aan te geven (niet echt nodig) is het handig
2. Steek je rechterarm verticaal naar beneden in het gat tussen LHM vat en radiateur
3. Ga onderaan naar links, je zit met je hand nu vlak achter de radiateur
4. Vind de bol (beetje tussen de leidingen friemelen)
5. Ga op de tast op zoek naar de moer waarmee het geheel vast zit, Dat is een 11 moer en hij is herkenbaar aan het feit dat er een stukje draadeind/bout doorheen steekt. Het draadeind steekt uit in de richting van het linkervoorwiel
6. Ga vanuit die moer een stukje richting stuur (paar cm) en een klein beetje richting rechtervoorwiel. Hier vind je de ontluchtingsschroef (grootte 12). Ook deze staat in de richting van het linkervoorwiel.
7. Neem een kleine ratel en zet er een 12 kop op (als verzekering tegen laten vallen als je net zoals ik niet heel ervaren bent kun je een draadje aan je ratel maken zodat je hem kunt terugvissen als hij uit je handen glipt
8. Zet de ratel op losmaken
9. Zet de ratel op de ontluchtingsschroef
10. Draai deze een beetje open (kwart-half slag). Pas op: te veel (slag - anderhalf) en het kogeltje valt er uit en dan ben je zuur.
11. Start de auto, geef een aantal keren meer gas (een minuut moet genoeg zijn)
12. Zet de ratel op vastmaken
13. Zoek de schroef weer op en draai deze goed vast
14. Nu is het wachten: als het goed is komt de auto even later op
Als je hulp hebt kun je iemand anders het starten/gas geven/stoppen laten doen.
Kan het zonder andere dingen te demonteren? Jazeker! Prutsen en op de tast, maar het gaat.
Zo, en nu maar weer helemaal laten inzakken en dan kijken of hij weer niet op komt. Als dat zo is (slang is goed, aansluitingen zijn goed) dan is mogelijk de pomp stuk (CX pomp, zou eigenlijk niet mogen is mij verteld). Dus, even wachten en dan weer eens kijken. Inmiddels ben ik in ieder geval weer snel en soepel met het ontluchten in de onmogelijke situatie bij die dame van ons.
Richard: enorm bedankt! Dankzij jou kon ik vandaag toch mijn APK-afspraak nog halen.

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb de ontlastschroef ook achter de koeltunnel (voorraadbol/regelaar voor op versn.bak), maar ik heb hiervoor een gat van zo’n 25mm in de tunnel gemaakt, precies voor de schroef. En daar met een parkertje een alu afdekplaatje voor gezet welke ik kan draaien voor en naast het gat. Zo kan ik zonder moeite door de ritsluiting van de koeltunnel met een dopsleutel/ratel bij de schroef komen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Ik heb de ontlastschroef ook achter de koeltunnel (voorraadbol/regelaar voor op versn.bak), maar ik heb hiervoor een gat van zo’n 25mm in de tunnel gemaakt, precies voor de schroef. En daar met een parkertje een alu afdekplaatje voor gezet welke ik kan draaien voor en naast het gat. Zo kan ik zonder moeite door de ritsluiting van de koeltunnel met een dopsleutel/ratel bij de schroef komen.
Clever!
Overigens maakt mijn CX-pomp zoveel herrie dat ik hem preventief toch maar laat vervangen. Zo vervelend als dat tijdens de vakantie gedoe geeft.
Iets heel anders: kijk eens in de header van dit blog. Je hebt iets met innovatie & design, of je hebt het niet

Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
gctwnl schreef:
kijk eens in de header van dit blog.
mooie kleur!!
Peter.