




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
TS schrijft: “Ik ga dat eens goed nazoeken of die fan ook bij de 23 carbu hoort.”
Dat lijkt me niet voor tweeërlei uitleg vatbaar?
Citroen!
Ik neem uiteraard van jullie kenners zonder meer aan dat die elektrische fan er in hoort te zitten, want je ziet hem niet eens, hij zit tussen de hoes met rits en de riemaangedreven ventilateur. Ik vind alleen die schakelaar zo apart. Je zou toch verwachten dat de thermoschakelaar de elektrische fan gewoon aanschakelt, als de koelvloeistoftemp te hoog oploopt.
ik heb nu dus al een schakelaartje, een plus naar de fan via een relais en kan uiteraard de thermoschakelaar ook weer gewoon aansluiten. Dan schakelt de thermoschakelaar de fan in als de temp te hoog oploopt en dan kan ik dat zelfde handmatig doen als ik het wil.
Morgen in Grubbenvorst maar eens even naar een paar andere 23 kijken, hoe dat origineel hoort te zitten.




























Totaal aantal Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn 23 Break heeft origineel een elektrische fan.
Als je de fan ook zelf wilt kunnen inschakelen, zou ik de schakelaar in het dashboard parallel zetten met het thermocontact in de radiateur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Mijn 23 Break heeft origineel een elektrische fan.
Als je de fan ook zelf wilt kunnen inschakelen, zou ik de schakelaar in het dashboard parallel zetten met het thermocontact in de radiateur.
Hoor jij de fan vaak draaien? De schakelaar die ik heb, zit op constante plus, dus niet achter het contact en kan dus altijd aan. Is dat bij de thermoschakelaar ook zo, dat hij nadraait als de motor al afgezet is?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb je de motorcode al bekeken?
Staat aan de rechterkant bij startmotor op een apart plaatje.
vlietmansje schreef:Heb je de motorcode al bekeken?
Staat aan de rechterkant bij startmotor op een apart plaatje.
Ik heb de complete geschiedenis van de auto, origineel ingevuld en afgestempeld serviceboekje. De auto heeft in Frankrijk 9 maanden een eerste eigenaar gehad (Fabrieksverkoop Rennes) en daarna bijna 20 jaar tot september 1993 een en dezelfde, dus de tweede eigenaar ook in Rennes. Ik heb ook de Carte Grise die dat bewijst. De auto had in 1993 87.000 km gelopen en is ingevoerd door Ton Lohman en nu staat er 208.000 op. Motor en kop zijn gereviseerd. Ik heb alle facturen van alles wat er in NL aan gedaan is voorzien van alle kilometerstanden en APK papieren. Ik ben dus officieel de 5e eigenaar
Ik weet dus ook zeker dat het de originele motor is,
Dit zijn het motornummer en de motorcode, die op het groene motorplaatje staan:
06 73005304 DX4






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DX4 dus, dus inderdaad een 23 carb
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik heb bij mijn DS 23 carb ook een schakelaar in het dashbord parallel aan de sensor in de radiator gezet. Kan ik als ik het wil de el fan aanzetten en zo’n sensor kan kapot gaan.
Aantal jaren terug waren alle bladen van mijn vaste fan afgebroken, was toen erg blij dat ik de el fan continue aan kon zetten.
Als de radiateur goed is, heb je die el fan eigenlijk niet nodig. Net 2 weken in Frankrijk geweest, met flinke temp stevige hellingen genomen, maar temp meter blijft altijd keurig in het midden. El fan is nooit aangeslagen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als ik de openingspost lees denk ik dat je toch een behoorlijk originele DS23 hebt gekocht en niet een verspijkerde, hoor!
Ik heb inmiddels een andere kilometertellerunit. En ik snap nu ook, waarom ik een zwarte toerenteller heb.
Mijn auto is van 1973 en in najaar 1972 zijn de meters veranderd. Ze hebben lange naalden en in de kilometerteller draait de remwegaanduiding niet meer mee. En bij de toerenteller zit de groenrode aanduiding voortaan op de toerenteller zelf.
Bij de typen daarvoor zit het plaatje met de rood groene vlakjes tegen het glaasje aan geklonken met de aluminium niet die op het glas zit.
Waarschijnlijk is ooit de toerenteller vervangen door een gebruikt exemplaar van een eerder bouwjaar en die eerdere hebben dus zelf geen aanduiding. Ze hadden ook de zwarte buitenomranding moeten vervangen en dat kennelijk niet gedaan.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Overgenomen van ‘Jan de Lange’:
DS23, modeljaar 1973: 00 FE 0001 - 00 FE 9638 voor carburateurversie.
Kun je je chassisnummer ook controleren.
Als je het hele lijstje in het boek goed bekijkt moeten de laatste 4 getallen vermoedelijk betwijfeld worden…
vlietmansje schreef:Overgenomen van ‘Jan de Lange’:
DS23, modeljaar 1973: 00 FE 0001 - 00 FE 9638 voor carburateurversie.
Kun je je chassisnummer ook controleren.
Als je het hele lijstje in het boek goed bekijkt moeten de laatste 4 getallen vermoedelijk betwijfeld worden…
Ook volgens Olivier de Serres zijn er in dat jaar slechts 9380 DS23 geproduceerd. (pag. 186 Au Panthéon d l’automobile”)
En het klopt precies: mijn DS heeft 17 mei 1973 op de Carte Grise en heeft dit chassisnummer
*DSFE00FE4672*. In het serviceboekje dat ik erbij heb, is de afleveringsbeurt afgestempeld op 26 mei 1973.
1973 is het jaar van de oliecrisis, dus zo’n benzineslurper zal het ook in Frankrijk niet erg goed gedaan hebben. Van de tweelitermotoren zijn er in dat jaar bijna 3 x zoveel geproduceerd.
Na dat jaar kwamen de zuinige kleine auto’s echt in de mode (o.a. VW Golf). Dat zal ook voor Citroën gegolden hebben.
Je ziet vaak dat de electrische fan handmatig wordt bediend aangezien die thermoschakelaars in de radiateur constant stuk gaan. En met een radiateur op leeftijd kan je die er wel uitdraaien, maar dan neem je meteen een deel van je radiateur mee…..
Ik heb ‘m ook kortgesloten naar een schakelaar in het dashboard, degene voor de rechter aanjager die blijkbaar niet gemonteerd was, of ooit weg is gehaald. Zie je dus niets van..
Ik heb ook diverse AX-en en BX-en gehad, en die themroschakelaar gaat gewoon altijd stuk. Citroen heeft daar dus nog nooit iest van geleerd…. Heb een paar stilgestaan om dat ding kort te sluiten over de accu, voor diverse mooie franse en italiaanse tunnels….FFFFWEEW! Net op tijd dus altijd!
Success met je mooie dame!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die schakelaars hebben een slechte naam, maar vaak ten onrechte: Ze schakelen gewoon heel laat (bij 105’C, uit mijn hoofd).
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de ds bij 92. Weer uit bij 82. Maar meestal als ze aangaan staat de tempmeter tegen het rood aan (niet zo nauwkeurig), waardoor men al gauw denkt dat het thermocontact kapot is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.