EB6V te vroeg naar 1
Moosmans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 11 december 2010 12:17 PM

Beste forumleden,

Mijn eerste post op dit forum, na ca 30.000 km in een C4GP 1.6THP Business Line met EB6V.

Een heerlijke auto, die ik uit de leasepool heb “geerfd”. Ik kwam uit een Seat Leon, dus de overstap was fors. Had wel een aantal comfortabele jaren ervaring in een Xantia, dus droeg Citroen een warm hart toe.

Hoewel ik inmiddels overtuigd ben van de voordelen van een automaat, ben ik ben geen fan van de EB6V. Mijn grootste bezwaar is dat hij in de A-stand te vroeg naar de 1e versnelling terugschakelt, al bij ca 1250 toeren. Op dat moment heeft de auto nog een behoorlijke snelheid Dit betekent dat ik hem nooit rustig uit kan laten rollen bij het stoplicht zonder een hort en stoot. Idem wanneer ik een bocht nét te traag moet nemen. Bloedirritant en totaal onnodig volgens mij. Bij het flipperen in de M-stand schakelt hij pas bij 750 toeren terug, dus zonder problemen. Het lijkt dus vooral een gevolg van de programmering en niet een technische noodzaak. Volgens de dealer is dit niet aan te passen.

Ik heb deze klacht niet eerder kunnen vinden op het forum, ben ik de enige met het probleem?

Groet
Marc

Profiel  

snarf54
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226

Gepost: 11 december 2010 11:14 PM
  [ # 1 ]

Ik herken het helemaal, heb ook niet de oplossing anders dan de M te gebruiken.

Wel gemerkt als je de snelheid langzaam laat zakken er net iets minder snel naar 1 geschakeld wordt.
Rem je wat harder dan schakelt de bak terug.

C4 Grand Picasso 1.6 THP EBV6 Ligne Business
Nocciola achteraf demontabele trekhaak, xenon, leer (sinds 12.2.09 op weg)

Profiel  

Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 481

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 12 december 2010 12:26 PM
  [ # 2 ]

De bak past zich aan aan de rijstijl en mogelijk is er ook een verschil tussen de diesel en benzine wat schakelen betreft, misschien zelfs tussen de verschillende cylinderinhouden.
Bij ons schakelt de eb6v nog niet naar 1 bij 1250 toeren. Wij laten de auto gewoon op de motor remmen en uitlopen tot aan het stoplicht als het verkeer dat toelaat. Wel merken we bij ons dat bij een sportievere rijstijl het terugschakelen vroeger gebeurt, dan kan het wel gebeuren dat hij schakelt bij 1250 toeren of hoger, maar meestal is het bij ons pas bij een 1000 toeren. Soms schakel ik wel zelf terug omdat bij zo’n lage toertallen de motor nog nauwelijks remt, zeker als je van een afrit naar beneden rijdt bijvoorbeeld.
We zijn wel tevreden van de eb6v, alleen de betrouwbaarheid zijn we niet zo gerust in omdat bij 30000 km al de lagers al zijn vervangen in onze eb6v en er toch veel op het forum geschreven staat dat er verband mee houdt. We hebben net nog een mail gehad van iemand die schijnbaar hetzelfde probleem heeft dat wij hadden, en het vervangen van die lagers kost blijkbaar ca.1300 euro+btw, en de bak geheel vervangen ca.6000 euro+btw.
Voorlopig werkt alles goed, maar hout vasthouden…

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  

Max BrainBox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75

Gepost: 13 december 2010 03:10 PM
  [ # 3 ]

Vreemd, de mijne gaat helemaal niet terug tot A1 als ik bv. afrem voor een stoplicht. Na A2 schakelt de bak inderdaad terug naar A1 maar blijft hij ontkoppelen zodat ik die ruk naar voor bij het plots op de motor remmen niet heb.

2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig

Profiel  

Max BrainBox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75

Gepost: 14 december 2010 10:33 AM
  [ # 4 ]

Update na deze morgen een beetje getest te hebben: hij schakelt wél terug naar A1 als ik het hele stuk op de motor rem, niet als ik de wielremmen gebruik.

2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig

Profiel  

hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 988

Gepost: 19 december 2010 10:47 PM
  [ # 5 ]

wellicht is het handig te bak eens te laten resetten. Heb een hoop problemen met de bak maar zoals jij beschrijft herken ik ze niet

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  

cornelus079
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 190

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Gepost: 20 december 2010 08:33 PM
  [ # 6 ]

Mooi die reacties over het schakelen eens te lezen. Ik heb de ervaring dat ie pas laat naar de een terugschakeld. Als ik langzaam uitrij en dan weer snel moet optrekken moet ie eerst nog terug schakelen naar de een. soms weer vervelend.
Als ik in een 30km zone rij moet ik in de M stand rijden anders is het nagenoeg niet mogelijk om onder de 30 te blijven. door te flipperen en max. in de drie te rijden kan ik me aan de snelheid houden.
Ook nu met al die sneeuw en ijs op de straten in de wijken rij ik in de M-stand. Hou ik de auto zelf goed onder controle. Ik heb nu wel Michelin alpine winterbanden gemonteerd.
Groeten en aan aan alle forum deelnemers
Prettige Kerstdagen en een voorspoedig engezond 2011 met veel veilige km.
Gerard.

Met citroen zoef je over de wereld

Profiel  

Moosmans
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 februari 2011 12:02 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de reacties. De bak is twee weken geleden helemaal opnieuw ‘ingeleerd’ bij de garage. Hoewel ik veel hoop had blijkt het weinig verschil te maken. Door de stad rijden blijft een avontuur, met, als je niet heel goed oplet, veel schokkerige momenten bij bochten etc. Wat helaas ook niet verholpen is, is dat je bij optrekken vanuit 1 altijd een schokje voelt bij het aangrijpen van de koppeling, Dit wordt duidelijker naarmate je harder optrekt. Alsof je een persoon laat schakelen die zijn rijbewijs net heeft. 

Toch gek dat een en hetzelfde apparaaat bij sommige mensen kennelijk (te) laat terugschakelt en bij mij te vroeg. Dat duidt toch op een softwareinstelling. Dat late terugschakelen doet hij overigens wel als hij in de M-stand staat, dus het is niet zo dat hij het niet KAN. Hij WIL gewoon niet Wink

Ga maar weer eens terug naar de garage.

Profiel  

Moosmans
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 maart 2011 12:50 PM
  [ # 8 ]

Mijn bezoekje aan de garage heeft effect gehad: de drukgroep was kapot en is vervangen. De auto schakelt nu weer prima!

Profiel  

Theovdputten
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10

- (Grand) C4 Picasso C4GP EB6V 1.6 Exclusive
Gepost: 06 april 2011 05:20 PM
  [ # 9 ]

Tja had tot nu toe weinig problemen met de versnellingsbak en heb de bak bij de beurt opnieuw laten inlezen omdat hij begon te schokken (30.000 km) maar nu na 45.000 km maar weer laten inlezen en schakelt weer perfect.
Garage zei probeer maar eens en als het niet goed is dan moeten ze een garantieclaim maken dwz de versnellingsbak moet er onder weg. Hoe typisch er stond er al een met hetzelfde euvel.
Gelukkig is het garantie maar het is wel een algemeen zwak punt van deze auto ..jammer
Vraag mij af op de nieuwe GP4 van bouwjaar 2011 dit zelfde probleem ook kennen want die hebben toch een ander mechaniek of alleen in naam anders ?

Profiel  

Rob Uust
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Exclusief Automaat
Gepost: 06 april 2011 05:29 PM
  [ # 10 ]

Tja, voor mij is het triest gesteld. Auto heeft net 16.000 km gereden en de onderdelen zijn in de bak vervangen. Nu 3.000 km met nieuwe “bak” gereden en het stoten met optrekken en hakken van zijn 1 naar zijn 2 blijft aanwezig.

Profiel  

Theovdputten
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 juni 2011 12:55 PM
  [ # 11 ]

Heb dus sinds dat de bak opnieuw is ingelezen ca 5000 km gereden en het schokken en met een slippende koppeling wegrijden is in alle hevigheid weer terug .
Ben dus naar de dealer geweest en er volgt dus en garantieclaim en op 11 juli ben ik de auto dus een dag kwijt en ze gaan een nieuw druklager monteren want dat is volgens hun de oorzaak van het schokkenen eigenlijk slecht schakelen ...jammer maar gelukkg garantie
Blijf het toch heerlijk rijden vinden .....alleen nu even niet maar komt vast allemaal weer goed met het nieuwe druklager en het opnieuw inlezen ..alleen al na 51.000 km en als ik dan alleen stadsritten deed maar veelal op de grote weg kilometers

Profiel  

Theovdputten
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 juli 2011 05:10 PM
  [ # 12 ]

Tja heb het vervolg op de topic versnellingsbak problemen geschreven want naast het druklager is ook de koppelingsplaat vervangen en is het gehele systeem helemaal opnieuw softwarematig ingelezen
Volgens de garage heeft die 51.000 km te maken met de THP motoren ...eeh misschien een constructiefout maar heb er geen verstand van.
We gaan het zien en ervaren

Profiel  

Kees1234567
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 21 juli 2011 11:15 PM
  [ # 13 ]

goeden avond,

ik zit net als jullie in hetzelfde schuitje. alleen ik rijd hem prive, en 45000 km per jaar. 1.6 hdi
mijn eb6v heeft het wel te verstaan 50000 km goed gedaan. nu staat hij op 129000km.
en ben al sinds 15 januarie 2010 in proces, via rechts bijstand. en heeft me tot nu toe nog niets gekost,
alleen heel wat ergernis. want nu zijn de lagers weeer uit de bak gelopen.

maar nu mijn vraag, heeft iemand van jullie al alles vervangen gehad? (bak, vliegwiel, druklager, kabelboom, en ecu) zo ja zijn dan alle problemen weer opgelost?

en is de 2e serie c4gp facelift al een betere auto met minder problemen?
mvgr kees

Profiel  

Theovdputten
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 juli 2011 11:09 AM
  [ # 14 ]

Hallo Kees,

In mijn geval is het een leaseauto en benzine .
Auto is vorige week gerepareerd en ben afgelopen week in Duitsland geweest.
Ze hebben de bak dus opnieuw ingelezen,nieuwe koppeling en drukgroep geplaatst.
In het begin leek het wel aardig maar na 1200 km begint de voortrien te trillen als ik bij bv gas geef en de auto in de versnelling blijft staan..dus in zijn 6 .
Dit probleem had de auto voor de reparatie niet
Ik heb de garage al gebeld en ga er zo direkt even naar toe zodat ze zelf hun “rommel” kunnen voelen en zien .Na de vakantie mogen ze hem weer een aantal hebben om er verder mee “te knoeien “
Vind nl zelf de auto wel rijdbaar en indien zij een andere mening hebben moeten ze maar met iets geheel gelijkwaarig alternatief komen .
Heb helaas vaker bij deze garage(Citroen dealer9 problemen gehad .Ze zijn wel heel vriendelijk hoor
Denk dat het vliegwiel erbij gaat komen maar moet nog 6000km voor de beurt
Succes en helaas heb ik ook ervaring met de klantonvriendelijkheid en het onflexibel zijn bij Citroen Nederland ....jammer want het zijn toch fijne auto`s

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook