oplossing gezocht
als m’n motor warm staat (90°C) én ik rij op LPG dan hapert de (vermoedelijk) eerste klep in m’n carbu even en dan bij meer gas geven schiet de klep toch uiteindelijk open met stotteren tot gevolg.
op bezine heb ik dit fenomeen niet.
ik vermoed
ofwel blijft de 1e trap van de carbu even hangen door de warmte
ofwel is er boven m’n carbu een soort onderdruk waardoor de 1e trap niet open wil (zou me verbazen maar dat is het gevoel dat je krijgt)
heeft er nog iemand dit al meegemaakt? vind er niets over terug op het forum. zou graag eerst wat reacties horen voor ik de carbu open smijt.
voor de rest rijdt de wagen subliem op LPG!
mercikes.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij worden de kleppen (in ieder geval de primaire) van de carburateur mechanisch bediend.
Wat ik zelf vaak gemerkt heb is dat op LPG de zaak gevoeliger is voor een niet optimale ontsteking. Als er een vacuumvervroeging op zit (weet ik niet, ik heb een ie) “slijten” de puntjes in op de meest voorkomende stand. Bij gasgeven verschuiven ze dan iets ten opzichte van elkaar en is het contact niet meer optimaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Carburateur? Ik heb duidelijk geen verstand van gas. Wordt de boel na de verdamper via de carburateur verder gebracht?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je gasklep is niet meer goed afgesteld. Die schroefjes mocht je van de fabriek NOOIT aan draaien…
Hij hapt nu. Klep een heel kelin beetje open draaien.
BTW, meestal blijft klep 2 hangen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard,
met klep een klein beetje open draaien bedoel je het schroefje van de 1e trap wat indraaien vermoed ik ?
hoe komt het eigenlijk dat ik dit bij benzine niet heb? door smering ?
grz
de 1e gasklep een beetje verder open gedraaid en inderdaad geen gestotter meer doordat de klep blijft hangen.
keurige informatie, bedankt bogaard !!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep, benzine zal em wel ietsje smeren. verder is benzine koud en gas warm..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
TerrorGiesje schreef:de 1e gasklep een beetje verder open gedraaid en inderdaad geen gestotter meer doordat de klep blijft hangen.
keurige informatie, bedankt bogaard !!
bij mij is waarschijnlijk hetzelfde aan de hand.Ik heb namelijk een nieuwe verdamper en het hele systeem is erg simpel: één stationaire schroef, één schroef in de gasinlaatslang. Dus ik kan de gasinstallatie verder uitsluiten.
Het fenomeen doet zich vooral voor als de zaak heet is en er weinig gas door de leiding gaat. ALs ik gewoon rijd, heb ik nergens last van.
Kan iemand beschrijven wat ik hoe precies moet stellen/opendraaien? Waar zit die klep in de carburateur?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De tweetraps carbu op de DS heeft 2 kleppen. Er zijn verschillende types geleverd. het ene opent beide kleppen tegelijk. Het andere na elkaar. Aan de shutbord zijde zitten de aansluitingen met afstelschroefjes. Soms met een veertje geborgd soms met een moertje. Je kan met de hand voelen welke klep hapert. Die geef je een heel klein slangje open.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zou gewoon het asje vervangen, als de klep blijft hangen is meestal het asje verrot
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat hoeft niet hoor. Als er aan de stelschroef is geromeld hapt ie ook…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb de stelschroef iets ingedraaid en hoorde opeens plop, de klep schoot dus los. Heb dus hetzelfde probleem, dacht ik. De klep hapt.
Alleen: het stotteren is er nog steeds. Na ca. 10 km op LPG, als de motor dus heet is, bij het stoplicht bij optrekken. Als ik teveel gas geef, dan stottert en bokt ze en slaat ze af. Dat doet ze nooit als ze nog niet echt heet is.
Nieuwe verdamper.
Soms als ze lang stationair draait, circa drie minuten, slaat ze ook af.
Iemand enig idee wat dat kan zijn? Net of de gastoevoer stokt. Het weer op LPGS starten gaat dan even heel moeizaam. Op benzine weer niets aan de hand.
Maar die klep is ook een heel plausibel verhaal. Ik ga hem morgen nog een slagje meer opendraaien.
Of kan het zijn dat de LPG slang te dicht over de hete motor loopt? Op benzine loopt en start ze perfect.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ontsteking is gevoeliger voor lpg dan voor benzine.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.