LHM druppels lekken aan achterzijde carterpan
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 10 juli 2011 11:05 PM

Nadat ik vorige week mijn remaccu vervangen heb en alles weer dicht leek, heb ik vandaag de auto in de hoogste stand gezet om er (met kriksteuntjes eronder) onder te kijken.

4 minuten laten draaien (hoogste stand), niets aan de hand.

Toen opeens begon het te druppelen aan de achterzijde van de carterpan. Daar zit ook een doorzichtig lekslangetje, ik weet niet waar dat voor dient) maar de LHM kwam van iets hoger.
Elke 5 seconden een druppel.

Auto uit gezet

Vanavond weer gestart: niets aan de hand. Paar honderd meter gereden, nog steeds niets aan de hand Weer met draaiende motor laten staan en na een paar minuten begon het gedruppel weer, een druppel elke paar seconden.

Als de motor niet draait, geen gedruppel.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ik heb intussen al twee(!) reserve treiterslangen klaar liggen, maar eerlijk gezegd weet ik niet eens of die daar wel zit. Ik heb gelezen dat die meestal als eerste gaat lekken. Als die gescheurd zou zijn, dan denk ik echter dat er dan veel meer LHM uitkomt. Of niet?

Ben voor alle tips dankbaar. Hoe heet de treiterslang trouwens in het Engels? Of in het Frans?  Ik heb een Engels WPHB. En een onderdelenboek Frans Engels. Met het onderdeelnummer kan ik hem ook traceren, dus als iemand dat weet (ik heb de twee onderdelenboeken van de club)

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 juli 2011 11:21 PM
  [ # 1 ]

Lekslang van remservo?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 10 juli 2011 11:25 PM
  [ # 2 ]

zou kunnen, is het juist de bedoeling dat die lekt? Dus druppelt?

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 juli 2011 11:27 PM
  [ # 3 ]

Mag een beetje zweten als de remknop ingedrukt is, maar verder niet.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 juli 2011 11:42 PM
  [ # 4 ]

Achter het carter? Daar zit helemaal geen lekleiding… wat bedoel je nou precies?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 10 juli 2011 11:46 PM
  [ # 5 ]

De druppels vallen aan de achterkant van de carterpan aan de kant van het uitlaatspruitstuk

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 juli 2011 11:47 PM
  [ # 6 ]

tegen het schutbord aan dus?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 10 juli 2011 11:50 PM
  [ # 7 ]

ja, van boven kan ik geen lekkage zien, maar aan de onderkant langs de carterpan valt er dus geregeld een druppel, niet als de motor uit staat, alleen als de motor draait. Kan dat ook de treiterslang zijn? Of lekt die meteen in stralen?

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 juli 2011 11:53 PM
  [ # 8 ]

Aan de niet bestuurders kant kan in elk geval niet de remservo zijn.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 juli 2011 12:08 AM
  [ # 9 ]

De treiterslang zit tussen de hogedrukregelaar en het voorraadvat, dus aan de bestuurderskant. Aan de uitlaatspruitstuk kant zit volgens mij helemaal geen leiding in de buurt van het schutbord, merkwaardig, of het moet een retourslangetje zijn, maar de hoogteregelaar zit ook aan de bestuurderskant, dus moet het een retourslangetje zijn van de rechter veercylinder welke van de lekzak komt, maar waar die loopt weet waterman beter dan ik.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 juli 2011 12:36 AM
  [ # 10 ]

In hoogste stand kan lekzak (rechterzijde) zich vullen; als die vol olie staat gaat het druppelen onder de auto.
Druppelen stopt als je motor afzet? Laat dit controleren door een ander terwijl je zelf in de auto blijft zitten: als je uitstapt verandert de hoogte van de auto wegens afnemende belasting. Of zet de motor af terwijl je naast de auto staat.

Meestal lekt de boel langer door, anders zou ik niet zo gauw verklaring van verschijnsel kunnen verzinnen…


Maw: ik zoek in de richting van een lekke/slechte lekzak in combinatie met matige veercylinder RV.

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 juli 2011 12:38 AM
  [ # 11 ]

De enige hydrauliekleiding die aan de achterkant van het carter loopt is de leiding van de linker naar de rechter veercilinder.

Citroen!

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 11 juli 2011 12:42 AM
  [ # 12 ]

aanvoer leiding veercylinder rv loopt achter de motor langs
door trilling/resonantie misschien lek ???

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 11 juli 2011 12:50 AM
  [ # 13 ]

de lekzak lijkt me een plausibele verklaring. De eerste 5 minuten van het in de hoogste stand staan met draaiende motor was er niets aan de hand en toen begon het ‘gezeik’, uren later eerst weer niets, pas toen ik hem weer met draaiende motor stil had staan, begon het weer (maar veel minder) te druppelen. Ik ga op verder onderzoek uit.
Is er ergens een handleiding ‘lekzak’voor vervangen?

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 juli 2011 01:00 AM
  [ # 14 ]

Handleiding is vast wel ergens te vinden, lijkt me.
Als je het voorspatbord verwijdert (moet sowieso om er bij te kunnen) kun je eerst vaststellen of de lekzak de boosdoener is!

Demontage is redelijk ‘straight forward’ met de auto op bokken en de druk er vanaf (hoogteregelaar in laagste stand voldoet al).
Je moet wel ook de veerbol verwijderen, overigens.
En schoon werken!

knuffel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook