Hydraulisch tikkend probleem ID19 1966
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 10 juli 2011 11:40 AM

Sinds de winterstalling tikt de HD regelaar van mijn ID19 overdreven vaak. Eerst bijna voortdurend, na het vervangen van de HD-bol tikt hij soms om de 4 seconde, soms elke 10 sec, soms zelfs om de 15 sec, dit alles in rijstand.
In de hoogste stand of verhoogde rijstand geen getik.

De auto is een simpele ID van voorjaar 66, dus enkelvoudige pomp, geen stuurbekrachtiging, rood systeem.

Ik heb de HD bol vervangen door een gereviseerde die op de juiste druk is gezet. Gaf enige verbetering, maar zodra de auto inveert of ik de rem aanraak is het tik-tik-tik-tik!

Ik ben gaan ‘gymnastieken’, telkens van hoog naar laag en terug. Zodra ik de auto van rijstand in de hoogste stand zet, gaat hij achter omhoog en dondert hij voor omlaag, en daarna duurt het lang voor de voorkant omhoog is, ook bij verhoogd stationair.

Ik heb gisteren de schermen links eraf gehaald, ik rijstand hebben zowel de veercilinders als de hoogteregelaars geen of nauwelijks lekverliezen. Voorste hoogteregelaar is van buiten wel erg ‘vies’ . Ook de remservo heeft geen lekverlies langs de retourslang.
Veercilinders rechts nog niet geprobeerd. Verder zitten er geen hydraulische verbruikers op deze auto, toch?
De HD regelaar is van staal en 2 jaar terug door Citrotech nagekeken en van nieuw kogeltje voorzien. Interne lekkage lijkt niet logisch omdat de auto in de hoogste stand niet tikt, is mijn redenering.

LHS staat op peil, ik heb ruim voldoende vaak ontlucht met de ontlastschroef.

Ik kom er niet uit.
Any suggestions?

groet,
Maarten Bokslag
Tilburg

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 juli 2011 11:43 AM
  [ # 1 ]

Suggestie: de enkelvoudige HD-pomp loopt op haar laatste benen. Is een kwaaltje van die auto’s vrees ik. De pomp heeft het vrij zwaar namelijk en als ie verslijt heeft ie helemaal geen opbrengst meer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 10 juli 2011 11:48 AM
  [ # 2 ]

Dat kan verklaren waarom de auto aan de voorkant langzaam omhoog komt. Maar zelfs met een slechte HD pomp gaat de HD regelaar toch niet telkens aanslaan en afslaan? Hoogstens zou het dan langer duren voor hij afslaat. Is dat logisch of maak ik een denkfout?

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 11 juli 2011 03:13 PM
  [ # 3 ]

Je gelooft het niet, maar de gereviseerde bol van het magazijn die ik er vorige week in heb gezet, blijkt hartstikke kapot ... zo schiet het lekker op he!  Net bij Citrotech andere bol besteld….

Groet,
Maarten

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 juli 2011 06:59 PM
  [ # 4 ]

Was ie echt gereviseerd of gevuld? Indien geveviseerd: Garantie.

Citroen!

Profiel  
 
Stan81
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 17-08-2007

Gepost: 11 juli 2011 11:48 PM
  [ # 5 ]

Ik heb toevallig precies hetzelfde aan de hand gehad (ook ID 1966), een aantal maanden terug. Eerst gebeurde het na een lange rit (waarin de pomp bijna continu aansloeg) dat de voorkant omlaag viel. Daarna gebeurde het steeds sneller. Uiteindelijk is vuil in de LHS olie de boosdoener. Door het lange stilstaan is dat losgekomen. Als mijn ID op hoogte was en ik de rem indrukte viel de auto al omlaag, echter wel alleen bij een warme motor. De pomp leek zelfs vast te zitten (1 plunjer gaf erg veel weerstand) door het harde werken. Na 2 andere, zeker werkende pompen, geprobeerd te hebben gaven we het op dat het niet in de pomp zat.
Zeefje in het LHS-vat schoon maken en 2 minuten later was het weer vuil. Het hele systeem is nu 2 keer gespoeld met LHS olie (ja, dat is erg duur..) En daarmee dus het overgrote deel van de rommel eruit gehaald. Nu werkt het weer prima. Kost je wel een vermogen aan LHS-olie. Spoelolie durfden we niet aan, bang dat het de rubbers aan zou tasten en alsnog alles eronder uit zou moeten.

ID 19P 1966

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 juli 2011 12:18 AM
  [ # 6 ]

LHS om te spoelen? Dan zou ik zeker Castrol RR363 nemen…..

Citroen!

Profiel  
 
Stan81
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 17-08-2007

Gepost: 12 juli 2011 10:30 AM
  [ # 7 ]
DriverD schreef:

LHS om te spoelen? Dan zou ik zeker Castrol RR363 nemen…..

heeft dat nog meer voordelen behalve de prijs? Misschien nuttig als het weer eens moet gebeuren. Dit was namelijk wel een duur grapje…

ID 19P 1966

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 12 juli 2011 04:07 PM
  [ # 8 ]

Hoi Stan,

Ik heb een tijdje geleden ook zitten emmeren met praktisch hetzelfde hydraulieksysteem als jij hebt, dat van een ID19P ‘63 dus alleen met een 1-plunjerpomp op de motor. Deze verslijten veel minder snel dan die 7-plunjerpompen. Lijkt me dus inderdaad sterk dat dat het probleem is.Omdat je geen verbruikers in je auto hebt kun je inderdaad snel het probleem vinden. de vanne de prioritee (achter het schutbord bij je linkervoorwiel) kan gaar zijn, net zoals je remservo, hoogteregelaars, veercilinders, hd-regelaar+bol en je pomp…valt wel mee toch?

zelf gebruiken we nu al een lange tijd castrol rr363 en ik kan het zeker aanbevelen. Het is goedkoper ( 18 euro p/l ) , stinkt niet zo hard en is ietsje minder aggresief. Wel doe ik er een klein flesje castor olie (wonderboom olie, te verkrijgen bij uw dichtsbijzijnde apotheek) in om de smeerbaarheid te verhogen.(ongeveer 5%van totale LHS volume) dit omdat de RR363 nét iets minder goed smeert dan de LHS-2.

Er is een tijdje geleden ook een artikel in la Bombe geweest over LHS-vervangers en daar stond een referentie bij van een website. De maker van die website heeft uitvoerig allerlei mengsels van oliën getest op samendrukbaarheid, spanning, temperatuur, viscositeit en smering. Dit omdat ze in Amerika nooit met LHS hebben gereden omdat dat verboden spul was.

als je vragen o.i.d. hebt wbt jouw hydraulieksysteem moet je het maar laten weten, ik heb dat van mijn vader zijn ID helemaal gereviseerd en hij blijft nu 2 dagen in rijstand staan en veert weer heerlijk. Ik heb ook nog wel wat onderdelen die je kunt uitproberen als je twijfelt of die van jou nog werken.

gr Jan

ps. hoe kom jij nog aan LHS? ik kan het nergens meer krijgen dus moést ik wel overstappen naar een alternatief. En wat doet een liter LHS nu qua prijs?

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Stan81
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 17-08-2007

Gepost: 12 juli 2011 04:49 PM
  [ # 9 ]

zonder dit topic te willen kapen:

laatste voorraadje van de restaurateur van mijn ID. Kosten 35 euro per liter… en na het spoelen en dus met een schoonsysteem blijft mijn ID ook lang mooi hoog staan en veert weer heerlijk soepel.

ID 19P 1966

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 12 juli 2011 05:11 PM
  [ # 10 ]

Och je mag het topic best kapen hoor Wink)

Alleen haalt Jan nu twee dingen door elkaar. mijn auto heeft drukverlies (of hopelijk lleen een kapotte HD bol, morgen krijg ik een vers gereviseerde met de post) en Stan heeft zijn systeem gespoeld en zijn filters telkens schoongemaakt….

35 euro per liter LHS vind ik echt gestoord veel. Voor spoelen zou ik echt niet aarzelen om gewoon DOT 3 of DOT 4 remolie te nemen: heel goedkoop en er zijn rood systeem wagens die er al jaren prima op veren.
Ik heb nu RR363 gehaald voor 21 euro per liter, vind ik ook akelig duur. Maar je moet toch wat he? Ik heb wat proefjes gedaan (buiten de auto) met wonderolie (castorolie) in DOT3, maar dat vond ik niet geslaagd, want de castorolie bleef toch een beetje vlokken. Dat wil ik niet in mijn auto hebben.
Overigens is LHM veel minder smerend dan LHS, en die auto lijden toch ook niet aan overmatige slijtage?
groet,
Maarten

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juli 2011 05:13 PM
  [ # 11 ]
hen123drik schreef:

Hoi Stan,

Ik heb een tijdje geleden ook zitten emmeren met praktisch hetzelfde hydraulieksysteem als jij hebt, dat van een ID19P ‘63 dus alleen met een 1-plunjerpomp op de motor. Deze verslijten veel minder snel dan die 7-plunjerpompen.

Daar ben ik het toch niet mee eens. 1 plunjer-pompen LEKKEN veel minder dan 7 plunjer-pompen maar inwendig gaan ze vrij snel gaar. Ik heb er de afgelopen jaren toch wel een zeker aantal vervangen omdat ze hun debiet of maximale druk niet meer haalden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 12 juli 2011 05:35 PM
  [ # 12 ]

Ten eerste, ik haalde inderdaad een aantal dingen doorelkaar, maar ik geloof dat ik het nu begrijp!

@Waterman; als jij het zegt, dan geloof ik je meteen. Klopt het dat er van die 1-plunjerpompen meerdere modellen zijn? want bij het clubmagazijn hadden ze er een stuk of 4, maar allen met een iets andere hoek voor de nippel naar de HD-regelaar. Uiteindelijk een gebruikte gevonden maar dat heeft dus ook niet het eeuwige leven…jammer

@stan; da’s mooi maar inderdaad erg duur!

@maartenblokslag; wat ik eigenlijk bedoelde is dat je drukverlies meestal toch komt door interne/externe lekkage? Om dit op te vangen heb je die HD-bol, die als het ware een soort van buffer is zodat je niet meteen zonder druk staat wanneer er een verandering in de drukken in het systeem hebben plaatsgevonden (bv remmen, hoogteregeling, lekkage etc.) En als je dan een slechte/kapotte HD-bol hebt dan gaat de dame raar doen.

Enfin, de LHS-vervanging, daar zijn volgens mij ook al een aantal topics over… Zelfs met een plantaardige olie (olijfolie of zonnebloem olie oid?) wordt er geloof ik geëxperimenteerd.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juli 2011 11:38 PM
  [ # 13 ]

Even het toetje: het omruilen van de kapotte bol is geen punt, de regelaar tikt nie meer.
Eind goed al goed?

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook