1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Aankoop Citroën DS/ID
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 22 juli 2011 01:44 PM

Hallo

Ik ben al een tijdje gek van deze franse godin en nu mijn auto (peugeot 306) voor naar het werk te rijden “stuk” is.
Hebben wij besloten om deze van de hand te doen en echte Fransoos te kopen.
Kunnen jullie mij raad geven waar ik echt op moet letten bij de aankoop?

Het gaat om een DS/ID 1.9 van ‘69
Ze heeft ingeveer 130.000km
En de motor zou 100% moeten zijn en er steekt al een nieuwe koppeling in.

Ik ben er nu al een 4-tal weken op aan’t wachten totdat hij terug komt uit de garage.
De eigenaar had een onderhoud laten doen en ze hadden de motorkap niet goed gesloten met alle gevolgen vandien natuurlijk.
Mee gebruik van laten maken om iets aan het roest van de 2 linkerdeuren en 2nieuwe spatborden te plaatsen.
Als het wilt lukken zal ik er een paar foto’s bij zetten.

Groeten

Afbeelding Bijlagen
witte citroen-ds 1.jpgwitte citroen-ds 3.jpgwitte citroen-ds 2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2011 02:25 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier!

Wordt lid van DS club en download het aankoop advies document!

Verder bij deze goed opletten of je een accu aan de rechter kabnt hebt ipv links. Zoja, dan heb je grote kans op draadboom problemen!!

groeten

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 juli 2011 07:30 PM
  [ # 2 ]

Goed voornemen - rijdt ook anno nu nog steeds geweldig hoor. Maar Bogaard77 geeft de gouden tip: wordt lid en leer. Tip twee is natuurlijk iemand meenemen die de potentiele ellende kan herkennen. Een oproep op dit forum kan natuurlijk altijd. Wellicht is er een kenner die in deze natte vakantietijd wel zin heeft in een uitje.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 22 juli 2011 07:34 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij heeft TS de aankoopfase al achter de rug….

knuffel

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 22 juli 2011 08:16 PM
  [ # 4 ]

Welkom hier en een begrijpelijk idee om een DS te willen.
Ik zou ook iemand meenemen die er een beetje kijk op heeft.
En het aankoopadvies op de site van de club goed doornemen.
De motor is vaak niet het grootste probleem, roest helaas wel.
Ik zie op het voorscherm onder de richtingaanwijzer al wat bloemkool opdoemen.
en natuurlijk onderaan het scherm daar is het al doorgeroest naar de binnenbak waarschijnlijk.
De onderkant van de deuren zijn aangetast, en kijk ook even in de kofferbak.
In het ergste geval denk je, He die schoenen ken ik tongue wink
Maar alles is te fixen als je maar tijd en geld hebt.

Succes Peter.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 23 juli 2011 10:23 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal er zeker rekening mee houden.
Ik heb al’n paar slachtoffers voor mee te gaan kijken. Een collega van me restaureert Kevertjes en mijn schoonbroer heeft zijn eigen garage. Dus daar zit’t wel snor
Zoals ik dus al zei: de 2voorste spatborden/vleugels worden vervangen, het roest aan de deuren wordt weg gewerkt en er komt een nieuwe motorkap op. Dus de voorzijde gaat er al als nieuw uitzien.
Enkel aan het chassis zou nog een beetje laswerk zijn. Maar wat wel je met zo’n oude tante? Ken menig vrouwen van die leeftijd waar al wat oplap werk aan is.  tongue rolleye

Salut cool smirk

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 23 juli 2011 10:50 AM
  [ # 6 ]

Kijk in ieder geval goed naar de kokerbalken;

Vaak staan ze in de “bitak” en dat betekent regelmatig ellende;

De bitak wordt hard en er gaat vocht tussen zitten waardoor het onder de “beschermende laag” nog harder gaat roesten. Omdat de bitak hard wordt lijkt de balk ook hard…

Ook heel goed kijken naar eventuele reparaties aan de balken;
Vaak zijn er in het verleden reparaties uitgevoerd “voor de APK” die een hoop ellende verbergen, maar niet oplossen. Bij mijn super bijvoorbeeld was een plaat over de balk heengezet om een gat te verbergen. Dit was zo netjes afgewerkt dat we dit pas ontdekten toen we al aan het restaureren waren…

Het kan ook handig zijn om wat topics door te lezen over restauraties, vaak staat hier veel info & foto`s in waar je wat aan kunt hebben…

Mijn eigen topic, met foto`s en verslag van een complete restauratie kun je hier vinden:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205854/

Ik zou zeggen;
Let vooral goed op de staat van het chassis!

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 23 juli 2011 12:11 PM
  [ # 7 ]

Bedankt, ben al aan tijdje “undercover” aanwezig op het forum. En heb al een paar topics gelezen.
Bedenk me juist iets. Het lijkt voor jullie misschien een domme vraag, maar ga ze toch stellen
Rijd deze oude tante al op loodvrije benzine?
Of moet ik er loodvervanger bijgieten? Waar vind je dat eigenlijk?
De carborator ombouwen is ook een optie maar dat lijkt me al een hele klus.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 23 juli 2011 01:03 PM
  [ # 8 ]

De DS is prima geschikt voor Loodvrij (en lpg);
Ik tank wel altijd 98; zeker met de opkomst van E10

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 23 juli 2011 01:17 PM
  [ # 9 ]

Ik kan je adviseren om toch een DS-kenner mee te nemen, elk automerk heeft zo zijn eigen “roest-charmes”.

Ik ben in het begin ook op het advies afgegaan van een auto-kenner bij uitstek. Toen ik begon met restaureren rolde hem bijna de ogen uit zijn hoofd huh

In het verleden veel ervaring met Traction, maar zoals gezegd ieder merk/type heeft zijn eigen roestduiveltjes en roestplekken.

Maar zoals gezegd: het is je eigen aankoop en je onderbuikgevoel.

Echter pas op dat dat onderbuikgevoel niet uit zal monden een flinke lading diaree ohh

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 23 juli 2011 01:57 PM
  [ # 10 ]

Laughing

Echter pas op dat dat onderbuikgevoel niet uit zal monden een flinke lading diaree

Laughing

Het kan inderdaad een flinke (financiële) buikloop worden!

Maar goed als de dame (uiteindelijk) naar je zin is dan is het helemaal goed!

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 23 juli 2011 02:05 PM
  [ # 11 ]

Klopt het kenteken?

Als het is wat ik ontcijfer; AM-22-90

Dan zegt de RDW dat ze een ID19 is van 1970 is en niet van `69
daarnaast is de APK al in 2008 verlopen…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 23 juli 2011 02:16 PM
  [ # 12 ]

Ja, kenteken is juist.
Maar deze auto is nu in Belgische handen.
En volgens de eigenaar is hij wel degelijk van juni 1969
Hij heeft de volledige historie en documenten bij de auto
En of hij nu van ‘69 of van ‘70 is maakt voor mij niet zo heel veel uit.
Of zit er verschil in’t type dan?
Zal nog enkele foto’s erbij zetten misschien kunnen jullie mij dan meer vertellen.

Afbeelding Bijlagen
witte citroen-ds 6.jpgwitte citroen-ds 5.jpgwitte citroen-ds 4.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 juli 2011 03:35 PM
  [ # 13 ]

Mwah - niet anders dan dat het er uit ziet zoals het er uit hoort te zien. Een derde neus ID met het correcte skai interieur (en een nog niet gescheurde bestuurdersstoel) en kunstof deurgrepen en raamslingers. Niks aan verkloot, zo moet het zijn. Mooi hoor. Met nog het mooie oude stuur.
Succes met de inspectie samen met je ondersteuners.

P.S. Je weet toch dat je de achterschermen in elk geval er even af kunt/moet halen bij het bekijken?

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 23 juli 2011 04:10 PM
  [ # 14 ]

Ik vind ook dat hij er nog heel mooi uit ziet.
Niets afgebroken en naar mijn inziens nog heel origineel
Met de achterschermen bedoel je de 2achterste spatborden?
Om te kijken naar eventuele roest erachter omdat je daar anders niet aan kunt.
(Heb aflevering WHEELER DEALERS gezien) tongue wink

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 juli 2011 04:36 PM
  [ # 15 ]

Nou, dan ben je helemaal op de hoogte want Edd is een echte DS expert en dan heb ik het nog niet over Mike. Very Happy

Denk er om dat een DS verschrikkelijk kan roesten, of roesten is het woord nietr, rotten komt beter in de buurt. Als er niet met grote regelmaat aan roestbestrijding wordt gedaan kom je de meest vreselijke stukken bladerdeeg tegen. Gelukkig kan dat allemaal gerepareerd worden, maar dan heb je een portemonnee nodig waar het een en ander in zit.

Maar de DS (ID) kan goed tegen buiten slapen als er de nodige aandacht aan wordt geschonken. En troost je, een klassieke Jaguar die buiten staat is met drie jaar oud ijzer, dus met de DS loopt het zo’n vaart niet.

Over roestpreventie: vet, vet en vet, klodders en dikke lagen vet op plaatsen waar je niet bij kunt met de kwast dan spuiten (Mike Sanders Fett). In de portieren kun je wel bij met de kwast of spuit, bekleding er af en gaan. Ik heb er nog een plas ouderwetse cardanolie achteraan gegoten, opvangbakken er onder en de hele zooi is spekvet daar binnen en dat wordt regelmatig ‘ververst’.

Doe je niets aan de DS dan zie je vroeg of laat bultjes en ben je te laat. Polyester schermen rotten niet en van de week las ik dat iemand bezig is met portieren van composiet.

Profiel  
 
 
1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook