Wie kan me helpen met het volgende:
Bij stationair toerental hoor ik een ratelend slinger geluid (rrr~rrr~rrr) ik probeer het zo goed mogelijk te omschrijven hoe het klinkt.
Wanneer de druk wordt opgebouwd hoor je het ratelend tot aan de lang klinkende klik. Na deze Klik is het geluid even weg maar na drie a vier seconden komt het geluid weer terug tot aan de klik.
Dit hoorde ik eerst niet ?
Ik heb wel het idee als ik een beetje gas geef dan het ratelend geluid weg is maar dit is moeilijk te beoordelen omdat de motor ook meer geluid maakt.
Het geluid komt van onder waar de regulator zit.
Ter info: Tussen de klikken zit steeds ongeveer 8 a 9 seconden.
(stuurhuis, hydraulische pomp en veerbollen achter zijn nieuw deze zijn ongeveer twee jaar geleden vervangen bij een Citroen garage door de vorige eigenaar)
Wat kan dit zijn of wat kan ik doen ?
Kan het misschien zijn dat stationair toerental of CO te laag staat afgesteld omdat deze wat lager is afgesteld een tijdje geleden ?
Grt Erwin Klokgieters
Als ik je verhaal lees denk ik meteen aan een nieuwe voorraadbol.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
HEt is gelukt de voorraadbol was inderdaad bijna overleden deze was van februari 2004.
Auto op de brug paal eronder brug moterblok stukje gelift en bol was er zo onderuit en ook zo weer teruggezet.
Nu zit er tussen de klik ruim een minuut tussen !! wat voorheen ongeveer 6 seconden was en tijdens het rijden zelfs met sturen en remmen om de drie seconden
Tevens de veerbolen voor vervangen zaten bollen op van een CX Front uit 1994 !
Nu komt de auto weer snel omhoog en blijft ook lang omhoog staan met de moter af natuurlijk.
Grt Erwin





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Bedankt !!
Nog wel een vraagje klopt het dat tijdens het rijden dat de hogedruk klep wel vaker hoort klikken 6 a 8 seconden ? Als ie weer even stationair staat te draaien dan zit het zo rond de 30 seconden.
Grt Erwin





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat zou kunnen, vooral sturen kan veel vergen van de drukreserve, maar ook een gare hoogteregelaar kan een oorzaak zijn.
Citroen!
Ik ben er nu ook achter gekomen als ik de rem indruk het dratelend slinger geluid (rrr~rrr~rrr) helemaal weg is (als de wagen stationair loopt) ALs ik de rem weer los laat is het geluid weer terug tot de hogedrukklep weer aanslaat geluid is dan even weg en komt weer terug.
Heeft er iemand nog een tip met deze extra info ?
Grt Erwin






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het lijkt er op dat als je pomp belast draait, hij veel meer geluid gaat maken. Als het systeem op druk is, en de LHM retour voorraadvat gaat heeft de pomp veel minder weerstand te overwinnen, dan wanneer het systeem weer ‘bijgevuld’ moet worden. Ik heb hetzelfde in mijn XM. Ik vermoed dat er een lager in de pomp een beetje brak is.
Blijkbaar is het interval tussen het klikken van de regulator met de rem ingetrapt veel groter dan met de rem los. Dan zal er ergens druk verlies optreden bij de remservo of je achtervering.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
BEste Brian,
Bedankt voor je bericht en uitleg.
De pomp is twee jaar geleden vervangen bij een citroen garage.
Enig idee wat ik kan controleren of testen ? Zolang de rem ingedrukt blijft is het geluid helemaal weg.
Grt Erwin
AAnvulling:
Nog wat testen gedaan vandaag:
Ontluchting/druk sschroef losgemaakt en auto gestart in hoogste stand en even laten lopen er is dan geen ratelend geluid !! Ontluchtings/druk schroef dichtgedraait en dan gaat het goed in hooste stand slaar de hogedruk aan om ongeveer twee minuten. Auto in rijstand dan om de 30 seconden.
Maar eenmaal gebruikt van de rem of sturen dan komt de klik weer regelmatig terug en ook het ratelend geluid. Wanneer rem weer ingedrukt en ingedrukt gehouden is het ratelend geluid weg.
Grt Erwin














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan heb je in ieder geval een remcommando met (te veel) inwendige lekkage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als het Remcommando de boosdoener is met een interne lekkage betreft is dit met een revisie setje (pakkingen en ringetjes) zelf op te lossen/maken ?
Kan ik nu nog wel verder rijden hij remt verder prima en goed ?
Grt Erwin