Kost dat? Ik weet in ieder geval bijna zeker dat je het over een groot budget hebt met dit soort restauraties.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar worden we nog niet veel wijzer van!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
We gaan hier niet naar het juiste bedrag vissen natuurlijk…
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt mij juist vrij natuurlijk om dat wel te doen. Of we een antwoord krijgen is natuurlijk een ander verhaal. Ik denk dat het vrij logisch is dat iedereen die zo een ingrijpende restauratie aan ziet komen een houvast wil hebben over de te verwachten kosten. Het spreekt natuurlijk voor zich zelf dat een eventueel antwoord per pb gegeven wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Per PB vind ik het prima, als pascalvm er antwoord op wil geven natuurlijk.
Citroen!
Wat ik uit de praktijk hoor voor geluiden is dat je voor een stevige lasklus zo’n 10K tot 15K kwijt kan zijn. In de meeste gevallen: Vervangen van koffer, balken, b-c stijl en de bodem.
En dan begint pas je avontuur
In de praktijk kan het lonen om naar een goede basis te zoeken, echter die worden schaars.
Er mag gewoon een richtbedrag worden genoemd, niks mis mee lijkt me, al is het alleen maar om aspirant kopers op het goede spoor te zetten.
Een handige Koos of Kareltje die een beetje kan lassen doet het voor weinig, maar je houdt er waarschijnlijk een DS aan over waarop niets goed past en dus eigenlijk een waardeloze auto.
Een goede lasser die ook nog heel goed weet wat hij doet en het chassis aflevert volgens de fabrieksgegevens en maten kost een stuk meer en terecht.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nogmaals: pascalvm mag er antwoord op geven, maar moet dat niet, zeker niet leesbaar voor een ieder hier.
Citroen!











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
SPAM zit aardig in de richting;
Ik durf geen exact bedrag te noemen omdat er bij mij uiteindelijk ook een complete set “nieuw” plaatwerk bijzat, maar het zal inderdaad ergens tussen de 10 en 15 duizend geweest zijn.
En dan heb ik een chassis wat volgens mij “beter dan nieuw” is;
Dikker en verzinkt staal en nu ook direct alles antiroest behandeld.
Daarnaast zijn de “verborgen ruimtes” ook open geweest en is daar ook alle rottigheid uitgehaald en vervangen; iets dat lang niet altijd gebeurt bij een restauratie (omdat het duur is).
Maar het blijft erg lastig in te schatten;
Ik dacht een goede basis te kopen voor 4000 euro, waar uiteindelijk heel veel werk (en omdat ik het meeste heb uitbesteed dus ook geld) in is gaan zitten om er een perfecte dame van te maken.
De DS van de foto`s is dus gekocht voor 12.000 euro en als ik het werk aan het chassis heb gezien durf ik wel te zeggen dat de eigenaar hiervoor waarschijnlijk ook zo`n 15.000 euro kwijt is geweest (is een gokje).
Na zo`n restauratie heb je echter wel een perfect roestvrij chassis en dit is volgens mij de enige manier om voor 100% zeker te weten dat je een goed chassis hebt; er zitten nogal wat “verstopte” ruimtes in een DS…
Terug naar het huidige topic:
Wat ik eigenlijk wil vertellen met de foto`s en het verhaal;
Een goede DS kopen en rijden vraagt om kennis van de auto en kost geld;
Ik heb hierin keuzes gemaakt waarvan een ander misschien iets kan leren,
zoals Driverd al zegt; Er zijn niet veel DSsen meer waarvan het chassis erg goed is en naar mijn mening heb je erg veel geluk als je een DS met een goed chassis voor weinig geld kunt vinden.
Als ik een paar jaar terug had geweten wat ik nu weet, dan was ik naar een goede specialist gegaan en had ik “iets” meer uitgetrokken voor de aankoop om uiteindelijk (waarschijnlijk) veel geld voor restauraties uit te sparen…
Ter vergelijking:
Het bedrijf dat bovengenoemde lasklus verzorgd heeft, heeft ook een kaal, compleet gerestaureerd rollend chassis van een Break staan. Dit is te koop voor ik meen twaalfeneenhalf duizend euro. Een mooie basis om een fijne auto van te maken!














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het laswerk om van een DS berline chassis een DS cabriolet chassis te maken ( volgens origineel model, dus met alle versterkingen en aanpassingen) wat ik in de periode 2001-2002 heb laten doen tijdens de restauratie van mijn Ds21 cabriolet van 1968 heeft omgerekend ook 10000 euro gekost. En dat was dus 10 jaar geleden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Als ik dit dus zo lees, dan zal het aantal Ds-sen snel minder worden. Deze bedragen zijn voor een gewone hobyist niet meer op te brengen vrees ik.
Jeroen
Bij de diverse garages beginnen ze nu dan ook een omslagpunt te merken, en wel de mensen die voor weinig een ds (belastingvrij) willen rijden Met weinig onderhoud en alleen maar door de APK-slepend.
..... en de liefhebbers die er wat (stevig) geld tegen aan gaan investeren. Dat begint inderdaad behoorlijk uit te dunnen, en ja .. dan gaat het in de papieren lopen. Dat is een van de redenen waarom ik mijn oude godin zo halverwege het traject toch naar mijn eigen smaak heb ingericht. Misschien niet formeel volgend de DSpecial richtlijnen maar wel zodanig dat ik er zelf met een hoop plezier in kan rijden.
Zoals Pascal zegt: tijdens de rit van opknappen zou ik nu enige zaken anders aanpakken ( niet echt veel, maar wel anders). En dat ligt met name in het begin van de aanschaf van de godin.
Ik ben me nu heel voorzichtig aan het orienteren op een ander exemplaar, ik moet hier nog aan rekenen en de tijd voor inschatten. Ik heb er mogelijk al een op het oog, nog pril en krakend en een hoop laswerk Een ding is zeker : de dame die nu nagenoeg gerestaureerd is zal wel een behoorlijke tijd bij me blijven.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het belang van goed conserveren is hiermee weer eens aangetoond, lijkt me?
Citroen!