














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Een beetje voortklussend op topic Koeling NO problem wilde ik proberen het binnenklimaat in de DS in zomerdagen (uhhh welke ??) verder aangenamer te maken. Het is me sinds jaar en dag opgevallen dat er aan de bij-rijderskant geen geforceerde ventilatie aanwezig is.Nu zag ik bij Conrad deze ventilator:
(foto direct afkomstig van hun product pagina)
Deze besteld en hier zit alleen een flens-bevestiging op welke bij de DS dus in de schuimrubber bevestigd dient te worden.
Ik had nog wat dikke aluminium plaat liggen en hiervan heb ik een beugel gemaakt welke de contouren van het slakkehuis volgt en 2 van de schroeven van de ventilator bevestigt. Verder moet deze beugel de ventilator boven de motorkap ontgrendeling en LPG leiding houden. Met 3 parkers bevestigd op het (binnen-)scherm:
De luchtslang aan die kan was toch al vergaan en moest daarom ook door een nieuwer exemplaar worden voorzien.
Ik heb de electra onder de motorkap losgekoppeld en een relais ertussen gezet. Dit betekent dat de schakelaar alleen de relais spoel schakelt en daarom vrijwel ontzien wordt qua slijtage.
Dit relais schakelt beide ventilators via een draad-zekering.
M’n ervaring is dat hier nu net iets minder lucht doorheen komt als aan de bestuurderskant, echter wel ruim voldoende.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Leuk! Is eigenlijk een ventilator om het motorcompartiment van een motorboot op benzine te ventileren. Leuk alternatief gebruik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ziet er uit als een slimme oplossing - en eenvoudig weer ongedaan te maken Krijg je nu nog steeds op snelheid voldoende lucht zonder dat de fans continu hoeven te lopen?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk idee, maar:
Als accessoire was er een ventilator rechts leverbaar voor de DS (vooral in Engeland een populaire optie). Deze fan heb ik een tijd in één van mijn DS-en gehad, en ik vond het niks.
Als het echt heet is (Zuid-Frankrijk en zuidelijker in juli-augustus) is het onder de motorkap zo warm, dat de lucht in de lange luchtslang van bumper naar schutbord warm tot heet wordt. Dus: warme tot hete lucht in je interieur.
Op snelheid, zeg boven de 80 km/u remt deze ventilator de vrije doorstroming van lucht juist af.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arco is dan dus de enige optie…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Of airco - had ik in m’n DS Maar aangezien dat errug zeldzaam is ... Toch benieuwd naar de ervaringen van Bartjes. Hou je ons op de hoogte?















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
De constructie van de ventilator houdt geen lucht tegen, hooguit door de vaantjes. Omdat de lucht wel een rare haakse bocht moet maken zal veel vaart van de rijwind eruit worden gehaald als de ventilator niet aan staat, dat geef ik toe.
Ik het trouwens radiator-folie van de bouwmarkt gebruikt om beide schermen te isoleren van de stralingswarmte van het grote brok gietijzer onder de motorkap. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen….
Ik heb nog geen lang stuk op de snelweg gereden met warm weer. Voorwaarde hiervoor is dat we zo’n rit in het verschiet hebben en dat het weer dan ook mee werkt.
In houd jullie daarom (volgend jaar zomer ?) op de hoogte ....
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Mijn engelse DS break heeft 2 ventillators, en er kwam inderdaad een hoop warme lucht binnen wanneer je de ventillator aanzet vanwege de verwarming van de luchtslangen. Overigens wordt na een paar minuten de lucht wel wat koeler. Ik heb de slangen eens goed schoongemaakt, zat een hoop troep in, en heb ze eens netjes aan laten sluiten. Dit geeft een grote verbetering.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
chyparse verkoopt nieuwe geisoleerde slangen. Dat scheelt erg in geluid en warmte.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
er zijn er meer die ze verkopen…
Ik heb zelf geprobeerd om met schuimrubber de binnenzijde te bekleden maar doordat ik het rubber niet kon lijmen in de buizen ging het rubber knikken in de bochten.
Bij mijn nw gekochte exemplaren bleken de binnenbekledingen later ook geknikt, met een minimale luchtdoorstroming tot gevolg. Vooral de haakse bocht naar het kachelhuis is de oorzaak hiervan.
Ondanks mijn kachelhuis isolatie met armaflex wordt mijn ‘frisse’ lucht ook erg warm van de motor en de zon op de spatborden.
We moeten het denk ik meer zoeken in de afvoer van binnengekomen lucht, waar de R16 zo vernieuwend in was. Via sleufje in hoedenplank en gaten in kofferbak bijvoorbeeld. Ga ik nog eens mee experimenteren.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Is er dan helemaal geen mogelijkheid om die warmte uit dat motorcompartiment te krijgen ?
Je zal haast denken dat daar toch een bedrijf als bijvoorbeeld Robri een paar roosters had kunnen ontwikkelen voor op de motorkap aan de bovenzijde in de buurt van de ruitenwissers.
Of heeft dat al bestaan ?


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toentertijd reden ze gewoon snel genoeg om te voorkomen dat de lucht warm werd Dat wij tegenwoordig in de file staan had toen natuurlijk niemand voorzien





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
SPAM schreef:Is er dan helemaal geen mogelijkheid om die warmte uit dat motorcompartiment te krijgen ?
Je zal haast denken dat daar toch een bedrijf als bijvoorbeeld Robri een paar roosters had kunnen ontwikkelen voor op de motorkap aan de bovenzijde in de buurt van de ruitenwissers.
Of heeft dat al bestaan ?
Dat werkt alleen op heel lage snelheid. Op hogere snelheid is er op genoemde plaats overdruk, dus dan wordt buitenlucht naar binnen gedrukt.
Citroen!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag stukje snelweg gereden van Eindhoven naar Dongen en terug, snelheid tegen 120 km/h en de ventilatie voldeed prima maar m’n vrouw vond het desondanks nodig om me er toch aan te herinneren een vakantie in zuid-Frankrijk in het hoogseizoen en in onze snoek niet op prijs te stellen.
Ook kwam aan de bestuurderskant lauw warme lucht naar binnen terwijl dit aan de passagierskant niet was. Na deze rit was de kachelkraan behoorlijk warm terwijl deze op compoleet dicht stond.
Zijn hier opties voor behalve het het permanent ontsluiten van de kachel via de slangen bij de T-splitsing verbinden met een recht pijpje en een boutje in de aftakking naar de kachelkraan ?
Ik ben hier ook niet happig op omdat ik zo in het geval van oplopende motor-temperatuur een motor koel- (en mens opwarm-) optie minder heb
Over motorruimte koeling: Alles onder de motorkap is vrij goed afgesloten; de warme lucht eronder kan feitelijk niet goed weg. Onzichtbare koelgaten zijn denk ik het beste te maken aan de onderzijde van de voorschermen, tussen je portieren en je wielen. Je zal hierbij de spatflappen een beetje omlaag moeten buigen om vrije luchtstroom te verkrijgen. Ik moet erbij zeggen dat ik hier nog geen slijptol zelf in heb durven zetten.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Zet je ventilator op die (mogelijke uitgang) naar buiten en je hebt dan toch ook een oplossing
Laat hem gewoon alle warme lucht van binnen naar buiten blazen…....


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive