










Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Moet ik wel ff naar Arnhem rijden Pascal. Ik heb even gekeken wat zo’n ding kost en dat begint bij ongeveer 100 euro, maar een echte met een heel klein camera’tje kost zomaar 1000 euro en dan heb je een 4 mm kopje met verschillende spiegeltjes zodat je zo door het bougiegat naar binnen kunt om de cilinderwanden eens goed te bekijken.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb er één van ruim 100 euro, was vorig jaar een keer in de aanbieding bij de Makro;
eigenlijk bedoeld voor rioolinspectie, de slang is 90 cm. lang en de kop is iets dikker, ik gok zo`n 15 mm. maar met camera en de meeste ruimtes zijn goed te bereiken.
Vorig jaar heeft de man van Goslinga (dinitrol) hem nog gebruikt op een sleuteldag van de club om collegabezitters van DSsen een kijkje te laten nemen in de holle ruimtes van hun dame.
Hahaha….
Ben er nog steeds hoor.
Heb alleen even niets te melden.
Afwachten tot morgen voor de grote inspectie.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Nog even op de valreep dan;
alle verhalen hier zijn niet om je te weerhouden van de aankoop!
Maar geef liever iets meer uit voor een goede DS (of in ieder geval een goed chassis), dat bespaart je veel geld op de langere termijn!
Wat niet wegneemt dat het rijden van een DS gewoon niet goedkoop is…
Maar wel GEWELDIG !!!























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
alle verhalen hier zijn niet om je te weerhouden van de aankoop!
hahaha, nou, ik ben in elk geval wel genezen van het idee om als niet techneut ooit een Ds aan te schaffen.
Jeroen
Wij zien een DS in eerste instantie als hobby/investering en om enkele jaren auto te kunnen rijden in pure nostalgie.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
En voor de volledigheid: een DS rijdt anders dan elke andere auto. Het veert als geen ander, maar het rijdt ook als een ouderwetse auto. Je zit als een vorst, je hebt veel ruimte, zeker voor passagiers op de achterbank is er veel beenruimte. Maar de DS heeft ook nadelen, hij is ouderwets snel, dat betekent 0 tot 100 in ongeveer een halve minuut, zij is niet zuinig, zij stinkt naar uitlaatgassen als je er achter staat, maakt redelijk veel herrie en zo zijn er nog wel wat minpunten.
Maar het is wel een heel aparte beleving om er mee te rijden en veel mensen zie je kijken en glimlachen en zo nu en dan gaat er een duim omhoog.
Als ik nou heel eerlijk mag zijn rijd ik liever met mijn nog oudere Jaguar, die is stil en behoorlijk snel, buitengewoon soepele motor en ook dat is een heel aparte beleving. Het nadeel is dat die wel drie keer zoveel zuipt als de DS, maar als je gas geeft komt het monster in hem helemaal los. En net als de DS is het een tijdloos ontwerp dat nooit gaat vervelen.
En een beetje net exemplaar kost veel minder dan een DS in aanschaf.
In plaats van een jaguar zou je ook een SM kunnen nemen: voldoet aan jouw jaguar beschrijving.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Han, omdat ze rotten als de pest en zuipen als een tempelier natuurlijk
Maar wat je zegt snijdt wel hout. Overigens geldt dat voor veel meer klassiekers/oldtimers. Daar moet je wel echt voor willen gaan. Eerlijk gezegd heb ik meer plezier in mijn oldtimertje nu ‘t er gewoon een ‘voor erbij’ is. Dan is het ook telkens een belevenis in plaats van dat je je gaat ergeren aan kleinigheden als lawaai, lekkage, stank en slechte ventilatie
Tenzij je in een knappe M-B W114/W115 kruipt; een goede is met redelijk onderhoud bijna onkapotbaar, je hebt prima ventilate en verwarming (standaard links/rechts gescheiden!) de onderdelen zijn volop leverbaar & doorgaans niet duur (dealer!), het verbruik is prima te behappen en voor wat het is rijd je ook nog in een vrij veilige wagen. Ze kosten in aanschaf ook nog een eind minder dan een DS. Maar goed, in een oude M-B rijden moet je ook maar net willen. Het geeft je wel een joekel van een imagoprobleem.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
citroen23 schreef:In plaats van een jaguar zou je ook een SM kunnen nemen: voldoet aan jouw jaguar beschrijving.
Had ik om dezelfde reden aak al aangeraden, maar is door de mod verwijderd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb nog nooit in een SM gereden, maar ik weet haast wel zeker dat zoiets totaal anders voelt dan een oude Jaguar met de XK motor en dan heb ik het over een XJ6 van rond 1970, of een oude S type welke ik ook heb gehad en wel vergelijkbaar is qua rijden.
Omdat de auto meer dan 1600 kg weegt is het veren ook niet echt een hotsknots gebeuren, het is natuurlijk geen Citroen met bollen, maar hij lijkt meer op een sportwagen maar dan met meer comfort. De stroomlijn is ongeveer die van een flatgebouw, dus ga je echt hard (en 200km/u is zo gebeurd) dan zit je ook in een orkaan.
De zes cilinder 4.2 motor is nog uit de tijd van de E type, dus die zit ook vet boven 200pk en laat zich rustig rondzeulen in zijn 4 met 1000 rpm. Het gebruik is fenomenaal, ik rijd alleen op LPG en bij de laatste tankbeurt had ik de 1 op 2.7 gehaald.
Hoe een SM rijdt ga ik vast nog wel beleven, maar ik verwacht een Citroen gevoel met veel meer brute kracht, hoewel mijn XM TCT ook niet bepaald traag was.
De DS tenslotte: dat laat zich nauwelijks in woorden vatten, je beseft dat je rijdt in een van de allergrootste mijlpalen in de geschiedenis van de auto en dat is een rijk gevoel.
En ook niet geheel onbelangrijk: als ik op dit forum zie met welke kosten je rekening dient te houden als je aan een SM moet (laten) sleutelen, dan is een Engelse bak waar ik het over had vele malen goedkoper, die onderdelen zitten echt op een bijna belachelijk laag prijsnivo.
Zelfs de onderdelen voor de DS zijn veel prijziger.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Han S: Een DS van nul naar honderd in ongeveer een halve minuut? Dan heb je vast nog nooit met een goed afgestelde DS21/23 gereden (en ook de laatste 2 liters zijn echt veel sneller dan de tijd die jij noemt).
Een SM is een heel andere auto en beslist duurder dan een DS.
En een Jaguar? Daar hebben we nu meer dan genoeg over gehoord, lijkt me.
Voor alle duidelijkheid: We hebben het hier over DS-en. Andere meuk wordt weg gehaald.
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:een Engelse bak waar ik het over had vele malen goedkoper, die onderdelen zitten echt op een bijna belachelijk laag prijsnivo.
Jammer alleen dat je er zo veel van nodig hebt in de regel
Maar goed. Ook DS onderdelen zijn betaalbaar te krijgen, o.a. bij de club. Belangrijk is echter wel dat je weet dat je kwaliteits-spul krijgt. Ik heb het afgelopen jaar écht met grote ogen staan kijken naar de werkelijk bedroevende kwaliteit van vele DS onderdelen. Toen ik in 1995 met DS’klussen begon waren de vervangingsonderdelen veel nog van originele oude stock, maar nu dat over is en er bedrijven op de vervanging van die spullen zijn gesprongen is kwaliteit veelal ver te zoeken. Misschien dat onderdelen via het clubmagazijn beter zijn, maar tot nu toe heb ik eigenlijk geen vertrouwen in de nieuw gemaakte onderdelen. Contactsloten die uitfikken, lichtschakelaars die smelten, bougiekabels die doorslaan, koplampen die gewoon NIET passen zonder te vijlen en te beunen, lekzakken die stuk gaan, aandrijfassen van PISBAKKEN staal, veerbollen met dempers die gewoon ruk zijn… IK vind het écht een aandachtspunt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste