





















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok, alles is los en beweeglijk, maar nog 1 vraagje, de snaren voor de HD pomp,trek je die over de grote poelie van de waterpomp? want bovenaan zit mijn gradenboogje in de weg,en onderaan een leiding…of los je die grote poelie eerst?
ondertussen nuttig ik wel even een koffie uit miserie :p (en ik die dacht dat een cx al een lastige auto was….)














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die gradenboog haal je het beste even weg Of opzij beuken met geweld
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok, snaren HD pomp zitten erop, alles terug gemonteerd etc, maar nu blijken mijn 2 snaren voor de waterpomp te kort?? weet iemand welke lengte ze moeten hebben, mijne zijn 925mm en de origineel doorgeknipte zijn iets langer…(of uitgerokken?) Ik krijg ze zelfs met de alternator volledig gelost er net niet op…






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
volgens citroworld zouden ze 975mm moeten zijn?
Je kunt de dynamo een heel stuk verstellen, moet lukken met die halve centimeter.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb ik ook gehad. Toen heb ik de dynamo maar helemaal losgemaakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik heb de dynamo ook volledig losgemaakt van de geleiderail, hij zit nu helemaal tegen de waterslang langs het blok, ik krijg de riemen net over de as van de dynamo, maar dat laatste stukje om hem over de poelie te trekken lukt niet hoor. (het scheelt trouwens 5cm ipv een halve tov de originele) Of zou ik de poelie van dedynamo kunnen losmaken, de riemen erin leggen en dan terug monteren? anders morgen eens shoppen achter 2 langere
iedereen al bedankt voor de nuttige tips trouwens!
Als je de dynamo maximaal terug gesteld hebt en je krijgt ze niet over de poelie heen dan zijn ze te kort.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
demuywo schreef:ik heb de dynamo ook volledig losgemaakt van de geleiderail, hij zit nu helemaal tegen de waterslang langs het blok, ik krijg de riemen net over de as van de dynamo, maar dat laatste stukje om hem over de poelie te trekken lukt niet hoor. (het scheelt trouwens 5cm ipv een halve tov de originele) Of zou ik de poelie van dedynamo kunnen losmaken, de riemen erin leggen en dan terug monteren? anders morgen eens shoppen achter 2 langere
iedereen al bedankt voor de nuttige tips trouwens!
Ik had hem helemaal losgemaakt. Dus die 2 bouten onderin er uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De dynamo hoef je niet helemaal los te maken om V-snaren te vervangen als je de goede hebt. Je moet inderdaad 965 of 975 lengte hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jantje1948 schreef:demuywo schreef:ik heb de dynamo ook volledig losgemaakt van de geleiderail, hij zit nu helemaal tegen de waterslang langs het blok, ik krijg de riemen net over de as van de dynamo, maar dat laatste stukje om hem over de poelie te trekken lukt niet hoor. (het scheelt trouwens 5cm ipv een halve tov de originele) Of zou ik de poelie van dedynamo kunnen losmaken, de riemen erin leggen en dan terug monteren? anders morgen eens shoppen achter 2 langere
iedereen al bedankt voor de nuttige tips trouwens!
Ik had hem helemaal losgemaakt. Dus die 2 bouten onderin er uit.
Jan, de voorste bout aan de onderkant hoef je alleen maar een paar gangen los te draaien, de dynamobeugel heeft daar een gleuf, althans bij de mijne en dan heb ik het over de auto.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt, bij mijn ds was dat ook zo bij de achterste. (het is alweer een tijd geleden, vandaar).
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
officieel hoort hij maar 1 sleuf te hebben uit veiligheid zodat de dynamo niet weg kan. Twee sleuven is veeeel handiger voor het vervangen
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
de juiste riemen gaan halen bij de autohandel, en de boel zat er in 2 minuutjes op!
Alles gemonteerd, motor gestart, en even laten draaien, alles ziet er goed uit, geen lek aan de pomp. Ik moet alleen even eenlangere sleutel 14 gaan kopen om de bout onderaan de dynamo kant radiator weer vast te zetten, met de riemen erop is mijn sleutel (of mijn hand ) te kort…
iedereen bedankt voor de hulp!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Let op dat je je dynamo snaren niet te strak zet want dan mol je je dynamo lager.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>