Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Koelwaterslangen T stuk vervangen door dit T stuk:
(alléén de tye rope zorgt dat dit een T stuk is). In de knel-koppeling zit aan de bovenzijde een blind plaatje in de moer, die deze aftakking vanaf de kachel dus afsluit.
Ik begrijp verder dat ik de ventilator beter de andere kant op had kunnen richten om dan schone frisse lucht vanuit de kofferbak aan te zuigen ??
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
SPAM schreef:Is er dan helemaal geen mogelijkheid om die warmte uit dat motorcompartiment te krijgen ?
Je zal haast denken dat daar toch een bedrijf als bijvoorbeeld Robri een paar roosters had kunnen ontwikkelen voor op de motorkap aan de bovenzijde in de buurt van de ruitenwissers.
Of heeft dat al bestaan ?
DriverD schreef:Dat werkt alleen op heel lage snelheid. Op hogere snelheid is er op genoemde plaats overdruk, dus dan wordt buitenlucht naar binnen gedrukt.
@SPAM:
Die roosters in de spatborden van oudere types DS zouden kunnen.
Een forumlid schreef eens dat ie de ‘bakjes’ uit de voorspatborden (tussen A-stijl en voorwielen) had verwijderd voor warme lucht afvoer naar onder.
Ik heb het afsluitrubber dwars tussen de scharnieren van de motorkap tijdelijk verwijderd. Hielp ook om mijn kvs-lekkage snel te zien door de kvs spetters op de voorruit…..
Anders is er de Thailand-oplossing: ‘kieuwen’ in spatborden en motorkap:
@DriverD:
Als je die openingen kan uitvoeren als ‘kieuwen’ of louvres zorgen ze voor onderdruk in de motorruimte.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In theorie zouden louvres op die plaats kunnen zorgen voor onderdruk bij hogere snelheden. Of het in de praktijk ook opweegt tegen de overdruk daar door de vorm van de auto?
Een experiment zou leerzaam zijn (met een thermo- en een manometer). Wie voelt zich geroepen?
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat je dan een redelijk niet-standaard manometer moet hebben. Van -0,5 tot +0,5 bar ofzo (t.o.v. atmosferische druk)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 1351
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De onder-overdruk zal in de millibars zijn. 1 bar is 1 kg per vierkante cm, of 100 kg per vierkante dm. of 10 ton per vierkante meter. zelfs een tiende bar zal een enorme kracht betekenen op de motorkap/spatborden. Als we het oppervlak van de hele neus stellen op 2 vierkante meter is bij een druk van 0,1 bar de totale kracht 2000 kg!!
Het zal meer een kwestie zijn van airflow dan druk.

Totaal aantal Berichten: 37
- ID/DS Pallas 2.1 EFI
In het voorjaar naar Italië geweest met mooi weer en nu net terug van Zuid-Frankrijk, wisselend bewolkt en zeer warm. Grotendeels binnendoor met 60 tot 110 km/u maar ook met 140 over de tolweg. In tegenstelling tot vorig jaar naar Italië dit jaar geen problemen met ventilatie dankzij het open dak over de gehele lengte (komt uit een Twingo, merk Inalfa).
Zelf in te bouwen, aanschaf 150,-E, geen gedoe met draadjes, wel diefstal en vandaal gevoelig. Hetzelfde gevoel van vrijheid wat ik vroeger op de motor had, de zon voelen, de lucht zien, frisse lucht maar dan comfortabel en gezellig met zijn vieren pratend of luisterend naar de muziek (die wel hard moet staan). Tot 110 km/u kon het dak helemaal open hetgeen soms zelfs te fris was voor de achterpassagiers of je eigen nek. Daarboven gaat hij bulderen en hielden we 20 cm open, niet veel verschil met helemaal open, zo goed is de stroomlijn en isolatie van een DS helaas niet.
De luchtslangen geven inderdaad een mengsel van warme en frisse lucht, zo gauw je die dicht zet voel je opeens warme lucht ergens doorheen persen en/of stralen. Nadeel is ook dat ze veel lawaai maken, zeker de rechtse opening. Ik vind ze ook niet goed af te stellen qua hoeveelheid en hoek van de luchtstroming. Als het niet te warm was stonden ze dan ook uit.
We hebben alleen bij zeer lage snelheden de ramen open gehad hetgeen enorm scheelt in lawaai. Een open dak is veel rustiger. En zorgt ervoor dat je DS nog meer bekijks heeft.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zo’n groot open dak heeft een groot nadeel: Je verbrandt levend als de zon (bijna) recht boven de auto staat (vaak in de zomer). Daarnaast vind ik zo’n dak leuk op een Twingo, maar totaal misplaatst op een DS.
Citroen!