Mijn DS20 is naar de gasboer geweest en is opnieuw afgesteld.
Gisteren ben ik wezen tanken en na berekening loopt die 1 op 6,5 Km I.p.v. 1 op 8,5.
De auto loopt op gas, waarvan ik in het weekend de benzine tank wil uitbouwen en schoonmaken zoals ik in mijn vorige topic al had aangegeven.Weet iemand wat de oorzaak daarvan kan zijn..
vorige week had ik de carburateur deksel eraf gehaald en daar ging de pakking van kapot (vandaag of morgen komt de post met een nieuwe pakking)maar zolang ik op gas rijdt lijkt het mij geen oorzaak van het rijden.
Marc





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Terug naar de gasboer, lijkt me (of is de carburateur niet in orde, valse lucht of zo)?
Citroen!
Hoe detecteer je valse lucht eigenlijk precies, wat is het…“hoor” je dat zelf ook letterlijk of gaat het om hele kleine kiertjes in en rond de carburateur of slangen waar dan lucht mee het mengsel in gaat, en merk je dat wel in prestatie etc. maar hoor je het niet ? Bij mij zijn b.v. net allerlei hakkels en sputters verholpen door verbeteringen in de ontsteking, en nu hoor ik opeens bij diep intrappen van het gas iets wat ik als zuigende lucht zou omschrijven. Voor mijn idee hoor ik het van onderuit, bij de voeten van de passagier. Is dat dan valse lucht of gewoon ‘goede’ lucht ;-D ? Mijn verbruik was laatste tijd ook slechter geworden, net als TS beschrijft.
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Valse lucht hoor je niet. Je kan het aantonen door remmenreiniger op de verdachte plek te spuiten. Als je toerental omhoog gaat zuigt ie dat dus mee en heb je valse lucht.
Je verbruik kan komen doordat de ontsteking niet goed staat. Of de vollast schroef staat te ver open.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
mstoffie schreef:Ik heb gemerkt dat een slangetje bij mij los was dat ik waarschijnlijk niet opgemerkt had tijdens het schoonmaken van de carburateur deksel. Ik hoop dat dat de oorzaak was. wie zou mij dat kunnen vertellen.
Marc
Dat kan best wel hoor, je zou ook voor de grap de nippel waar het slangetje op zit eens schoon moeten maken, vaak zitten ze helemaal dicht waardoor de motor wat minder goed is af te stellen
Je kan trouwens, om valse lucht te detecteren, ipv remmenreiniger ook wd40 of deo gebruiken
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Hai Benjamin,
De 123 ontsteking werkt lekker hoor ha,ha,ha.
Ik heb net met de slang erop gereden en heb 2 x een backfire gehad.
Morgen zal ik het slangetje schoonmaken de rest van de slangen ook
Groetjes,
Marc
Wat heel vaak het geval is met het op gas rijden is dat de as van de carb (as primaire trap: afhankelijk van type carb) gaat vreten aan de behuizing. De as is nu droog (mist smering/koeling) van de benzine. Je creeert dus ruimte/speling tussen huis en as met als gevolg dat er valse lucht aan gezogen wordt. Ook de voet van de carb wordt nu warmer en kan daardoor kromtrekken met als gevolg dat ook hier er valse lucht aan gezogen wordt. Spuit bij draaiende motor eens remmenschijfreiniger in deze omgeving. vliegt het toerental nu omhoog ???. Backfire ?? dan wordt het tijd om de kleppen eens af te stellen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat is wel heeeeeel veeeel valse lucht
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
dus daar kan de Backfire vandaan komen?
Nee, er vind een ontbranding plaats boven de zuiger. Op dat moment dienen zowel de in als uitlaatklep gesloten te zijn (er is dan ook maximum power om de zuiger weer nabeneden te duwen). als een inlaatklep(pen) niet op tijd gesloten is kan deze ontbranding richting het inlaatkanaal kruipen (wat je niet wilt). Kleppen qua afstelling eens nalopen zou ik zeggen…......
Ontsteking staat op tijd neem ik aan ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De kleppen zijn 5 weken geleden afgesteld en dubbel gecontroleerd.
Ontsteking goed afgesteld ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De ontsteking is door garage CTA secuur afgesteld.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vertrouwen is goed, controle is beter….
Citroen!