Goeiemorgen iedereen,
Met de volledig gerestaureerde Dsuper5 in het vooruitzicht, plannen wij ook onze eerste serieuze reis (vlucht?!) . 2800km heen, 2800km terug !
Vorige week nog geraakte ik in de problemen met de GS c-matic, op de grens tussen Duitsland en Tsjechië.
Een probleem dat echter snel was opgelost, door de fantastische hulp van M. Neruda, plaatselijke DS,2cv, enz… kenner. Op 12min. van onze verblijfplaats in Praag was er dus een veilige reddingsplaats voor de kleine GS.
Nu zou ik jullie ervaring en kennis (en connecties) willen aanspreken teneinde de trip naar Istanbul met een zo gerust mogelijk hart te kunnen laten verlopen.
Hiertoe zou ik een klein adressen of telefoonnummerbestand willen opbouwen, verspreid over de verschillende landen en steden die we zullen doorkruisen.
Indien er mensen zijn die zulke informatie met me willen delen, van harte welkom dus.
De route loopt grosso modo als volgt:
België, Duitsland, Tsjechië (Praag), Hongarije (Budapest), Servië (Belgrado),Bulgarije (Sofia), Turkije (Istanbul).
Bedankt voor elke nuttige tip !
Jozef

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Ik ga even ‘onder de gordel’: check alle vloeistofniveaus voor je vertrekt
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Moest er van komen ! Toch bedankt, even denken, in een DS hoort zelfs water !

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ben in 2006 rond de Zwarte Zee gereden met een DS. Zoek maar op Rondje Zwarte Zee. Ook via Istanbul. Wel door Roemenië en Bulgarije gereden.
Tip: Reken op je zelfredzaamheid, niet op eventuele adresjes onderweg. Als je het daarvan moet hebben, zou ik er niet aan beginnen…
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
jef scholliers schreef:... , even denken, in een DS hoort zelfs water !
In een auto hoort koelvloeistof
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Edit moderator: Niet quoten op het vorige bericht. Zie forum-regels.
Bij wijze van spreken ! Of spreekt u ook de hele tijd over de koelvloeistofpomp ?
Maar u hebt gelijk . Juist is juist.
DriverD schreef:Ben in 2006 rond de Zwarte Zee gereden met een DS. Zoek maar op Rondje Zwarte Zee. Ook via Istanbul. Wel door Roemenië en Bulgarije gereden.
Tip: Reken op je zelfredzaamheid, niet op eventuele adresjes onderweg. Als je het daarvan moet hebben, zou ik er niet aan beginnen…
Inmiddels ben ik behoorlijk zelfredzaam geworden. In verband met de koeling hoor ik dat een drie-rijen radiator beter werk verricht dan twee rijen. Dit is mij verteld in verband met hoge zomertemperaturen, maar geldt dit ook voor het rijden van lange afstanden? Laat ons zeggen 500km aan één stuk doorrijden ?
En wat was uw bevinding na zo’n tocht ? Vermoeid ? Rugklachten ?

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Een goed, schoon koelsysteem kan prima met een tweerijen toe. Aan één stuk doorrijden maakt niet uit, eerder zijn files een probleem.
Geen rugklachten, vanwege de uitstekende stoelen in een DS, mar wel vermoeidheid. Het continue geruis en de warmte zijn nogal vermoeiend. Uiteraard maakt de gereden snelheid nogal uit voor de hoeveelheid lawaai.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ook ik deed mee aan het rondje zwarte zee en zelfs over de wat slechtere Turkse wegen reed je probleemloos 800km van Istanbul naar Samsun in één dag. Geen centje pijn aan zowel rug als DS. Uiteraard, check alle vloeistoffen en smeer de voortrein goed door. Een drie rijen radiateur is mij toen, en nog steeds, erg goed bevallen. Een break die ook meereed had overigens een heel oude tweerijer erin, en ook dat ging goed. Gewoon kleppen stellen en gaan!
Veel plezier!
Dat klinkt positief allemaal. Inderdaad die Turkse wegen ken ik. Van Hieruit tot in Istanbul is het zelfs nog allemaal behoorlijke goede snelweg, dus da’s ook nog eens goed nieuws.
Ik lees de lijstjes met daarin: “ik ga op reis en neem mee…” allemaal zorgvuldig door ondertussen.
Kleppen stellen deden we vorige week, en dat was een verademing na meer dan 10 (!) jaar.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor wat betreft koeling zou ik geen risico’s nemen: Bij enige twijfel tenminste een nieuwe 3-rijer erin. Je kan er niet vanuit gaan dat je altijd voldoende rijwind hebt: Je komt wel eens in een file of iets dergelijks. Dan is een extra electrische fan, zoals de DS21 injectie en de DS23 hebben, wel fijn.
Ervaring? Meestal waren de snelheden zo laag, dat je altijd met de ramen open kon rijden. Dat geeft verkoeling. Vermoeiend? Niet echt. In Istanbul wonen circa 19 miljoen mensen, dus als je daar een bepaald adres zoekt, kan je even bezig zijn.
Qua pech: Op meer dan 10.000 km alleen een wartel van de hydroliek los getrild. Zat vrij snel weer vast, maar dan moet je dus wel weten hoe je een dynamo eruit haalt, enz.
Het was wel een indrukwekkende reis, die je zo maar niet vergeet.
Citroen!
Ik geloof dat ik die zaken er tegenwoordig blindelings uithaal en weer terugplaats.
Daar heb ik de laatste jaren stiekem in m’n eentje uitgebreid op geoefend !
Een startmotor meenemen ? Ik weet het niet.
Van die 19miljoen ken ik er een vijftal, en die gaan we bezoeken !
Het installeren van een electrische fan vergt niet te veel “fatale” ingrepen wat betreft de originele motorruimte bezetting ?
Ik moet de machine nog eens grondig testen natuurlijk, bv door eens naar Antwerpen te rijden op een doordeweekse ochtend (lees:28km in de file gaan staan !).

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Radiateur eruit, het deel dat tegen de achterkant zit eraf, vier poten van de fan tegen de radiateur monteren, achterkant ertegen en radiateur erin. Fan wordt via een relais geschakeld. Dit gaat alleen maar op als je radiateur voorzien is van een thermocontact. Zoniet: op de kop tikken, liefst compleet met fan dan. Verder moet de nylon ventilator een gat aan de voorkant hebben. (type 21ie of 23)
Bij mij ging die elektrische fan maar 3 keer aan in 7 jaar tijd. Zelfs bij temperaturen van 40C 2 weken lang maar 1 keer aangeslagen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat gat in de nylon ventilator , dient dat om de electromotor van de nieuwe fan in te ontvangen ?

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja. En de draairichting van de electrofan is tegengesteld aan die van de vaste. Anders zou het geen nut hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Waar zit op mijn standaard twee rijen radiateur de plaats van het thermocontact? Is het er uberhaupt op te plaatsen ?