




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DS Am(b)rulance schreef:DriverD schreef:Tijdens Rondje Zwarte Zee had een aantal deelnemers koelproblemen met de DS. DS Amb(r)ulance kan wel beweren dat een 2-rijer voldoende is, maar hoorde hij ook niet bij de groep met koelproblemen?
Dat lag aan een lekke koelwaterslang (heb ik nog van jou geleend DriverD…). Dat was bij een drierijer radiateur ook gebeurt en zelfs een extra fan had dat probleem niet op kunnen lossen
Een 3-rijer én een extra fan hadden de temperatuur op een lager niveau kunnen houden. Lagere temperatuur = lagere druk in het koelsysteem.
Do the math…
Citroen!
Dat vind ik nou wel een beetje flauw. Het koelsysteem werkt met een druk van ten hoogste 0.5 bar, afhankelijk van welke radiateurdop je gebruikt en daar kunnen die slangen gewoon tegen als ze in goede conditie zijn. Loopt de temperatuur te hoog op door welke reden dan ook en de druk wordt te hoog dan gaat mevrouw gewoon spugen, maar dat wist je allemaal al jaren. Als een slangetje het begeeft helpt een radiateur met veertig rijen ook niet meer.
veertig rijen ! Dirk Sassen komt tot vier !
maar ik begrijp de pointe van dit hele verhaal wel hoor. De rubbers zijn bij mij in topconditie, net zoals de radiateur, de nieuwe waterpomp en eigenlijk al de rest.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Punt is: De meeste deelnemers van Rondje Zwarte Zee bleken onvoldoende voorbereid, gezien het behoorlijk aantal reparaties dat langs de weg moest plaatsvinden. Daar wil ik topicstarter op wijzen en daarmee voorkomen dat hij dezelfde fouten maakt.
Citroen!
DriverD schreef:DS Am(b)rulance schreef:DriverD schreef:Tijdens Rondje Zwarte Zee had een aantal deelnemers koelproblemen met de DS. DS Amb(r)ulance kan wel beweren dat een 2-rijer voldoende is, maar hoorde hij ook niet bij de groep met koelproblemen?
Dat lag aan een lekke koelwaterslang (heb ik nog van jou geleend DriverD…). Dat was bij een drierijer radiateur ook gebeurt en zelfs een extra fan had dat probleem niet op kunnen lossen
Een 3-rijer én een extra fan hadden de temperatuur op een lager niveau kunnen houden. Lagere temperatuur = lagere druk in het koelsysteem.
Do the math…
Ik had helemaal geen last van een te hoge koelwatertemperatuur! Slechts wat koelwaterlekkage.
Wel andere temperatuurproblemen….Meer van lichamelijke aard. Jezus wat was het heet in de file op de brug/rondweg Belgrado!
Bedankt, daar is het me ook om te doen. Ik bespreek de hele zaak met m’n garagist en we kijken welke spullen we beschikbaar hebben en hoe de huidige opstelling het op zich doet.
Ik ga ook eens kijken naar de prijzen van gas over het traject ! En of er nog landen tussen zitten die vervelend doen over visa etc ...
Ik had bijna begrepen dat u op de brug over Belgrado plots last had van waterlekkage van lichamelijke aard !
DriverD schreef:Punt is: De meeste deelnemers van Rondje Zwarte Zee bleken onvoldoende voorbereid, gezien het behoorlijk aantal reparaties dat langs de weg moest plaatsvinden. Daar wil ik topicstarter op wijzen en daarmee voorkomen dat hij dezelfde fouten maakt.
Ik kan mij anders geen grote reparaties van andere deelnemers herinneren. De grootste klus was volgens mij het ombouwen van vaste naar meedraaiende verstralers op de DS van mede-organisatrice Femke in Tiblisi. En Gerrit, die daar zonder LPG EN Benzine stond. Ja , die moest ff worden gesleept.
Verder toch 6 DSsen die samen zo’n 60.000 km probleemloos hebben getoerd.
Ik word meer en meer gerustgesteld ! Mijn vriendin ziet het ook helemaal zitten, ondanks veelvuldige Citroën-tragedies langs de weg in het verleden. De DS lijkt mij een veel betrouwbaardere constructie dan de CX bv.
De GS had te lijden onder mijn eigen nalatigheid, dat is hem vergeven.
jef scholliers schreef:Bedankt, daar is het me ook om te doen. Ik bespreek de hele zaak met m’n garagist en we kijken welke spullen we beschikbaar hebben en hoe de huidige opstelling het op zich doet.
Ik ga ook eens kijken naar de prijzen van gas over het traject ! En of er nog landen tussen zitten die vervelend doen over visa etc ...
Ik had bijna begrepen dat u op de brug over Belgrado plots last had van waterlekkage van lichamelijke aard !
:
LPG is over het hele traject goed te verkrijgen, in Turkije zelfs bij elke pomp.
Een visum is geloof ik alleen voor Turkije nodig, te verkrijgen aan de grens voor zo’n 10 euro. (wel geduld hebben ivm lange wachtrijen). Mocht je de aanlooproute wat verleggen, bv via Kroatie en Servië, dan moet je ook daar aan de grens een visum regelen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DS Am(b)rulance schreef:DriverD schreef:Punt is: De meeste deelnemers van Rondje Zwarte Zee bleken onvoldoende voorbereid, gezien het behoorlijk aantal reparaties dat langs de weg moest plaatsvinden. Daar wil ik topicstarter op wijzen en daarmee voorkomen dat hij dezelfde fouten maakt.
Ik kan mij anders geen grote reparaties van andere deelnemers herinneren. De grootste klus was volgens mij het ombouwen van vaste naar meedraaiende verstralers op de DS van mede-organisatrice Femke in Tiblisi. En Gerrit, die daar zonder LPG EN Benzine stond. Ja , die moest ff worden gesleept.
Verder toch 6 DSsen die samen zo’n 60.000 km probleemloos hebben getoerd.
Wie had het over grote reparaties?
Eén van de deelnemers belde me al toen ie nog in Duitsland was: Koelproblemen. Hij zou niet de enige blijven.
Citroen!
Humor ! Maar ik snap het al lang hoor ! Ik amuseer me kostelijk met dit topic !
Toen ik voor het eerst ging rijden met mijn DS werd de motor te heet, lampje ging branden en madame begon te kotsen. De ritssluiting geopend en met een sproeiflacon water gesproeid tegen het lamellenblok. Dat verdampt dan meteen op de plaats waar het warm/heet is. Maar bij mij was zeker 2/3 gewoon nog koud terwijl de motor bijna kookte. Koelvloeistof afgetapt (eerst laten afkoelen natuurlijk) en met een lampje in de radiateur gekeken daar boven in de ingang. Zat voor zeker twee derde gewoon verstopt met roestige blubber terwijl de radiateur er uitwendig uitzag als nieuw.
Zorg dus dat je koelsysteem goed schoon is want de doorgangen in de radiateur zijn erg klein.
Die truck met het vaatwasmachine-tablet ... of bestaan er betere methodes om je hiervan te vergewissen ?






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hm, misschien vertrouw ik mijn Dsuper nog niet voldoende,maar voor lange ritten neem ik liever mijn ‘betrouwbare’ CX hoor Jef
...
ik vind persoonlijk ook dat een DS nogal wat lawaai maakt tov een CX, maarja, ze schelen ook een generatie hé. Ben ook wel benieuwd naar je mogelijkse installatie van een sensor in de waterpomp. Hoor het graag van jou hoe je het gefixt hebt (zonder naar NL te moeten rijden,soms is het echt kl*te om in BE te wonen zonder echt veel van die DS specialisten in de buurt)
Ik had het over de constructie, en dan bedoel ik de bereikbaarheid van de dingen als er iets kapotgaat, de “eenvoud” van de Dsuper5, maar misschien komt dat doordat bij mijn auto de hele motorruimte zo proper is, dat het er betrouwbaarder uitziet ...
Ik ben ook benieuwd naar dat sensorverhaal. Ik moet nog wachten tot 21 augustus voor ik weer verder kan, de garage is tot dan gesloten.