




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
demuywo schreef:hm, misschien vertrouw ik mijn Dsuper nog niet voldoende,maar voor lange ritten neem ik liever mijn ‘betrouwbare’ CX hoor Jef
Een betrouwbare CX?
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ja lap, t moest er van komen hé, ‘t heeft zelfs nog lang geduurd :p. Maar mijn CX’en hebben in de 10 jaar dat ik er mee rij nooit langs de kant van de weg gestaan, wat ik van menig D* op weg naar citromobile niet kan zeggen ... maar beter weer on topic zeker, anders zal dat ier rap een eindeloze discussie worden
Ik heb veel van die wagen gehouden (CX2500D), en duizenden kilometers mee gereden, en eigenlijk heb ik er wel heimwee naar.
Maar hij was altijd kapot !!
Dat zal wel aan mijn exemplaar gelegen hebben.
Maar eigenlijk kan ik zelfs niet naar foto’s uit die tijd kijken met de auto erop, of ik krijg haast een krop in de keel. Zo’n lieve mooie wagen dat het was !
Sorry voor de emotionele off-topic gevoelsuitingen.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
je moet er ook diesel ingooien en geen benzine hé en nu zullen we er maar mee stoppen hé...
Heb je wel een beetje frisse banden? Dus niet al 20 jaar oud?
Ik heb heel veel gereedschap en onderdelen in de c35 liggen zoals een complete reserve onsteking, wat riempjes, hydroliekdelen enz, maar afgelopen vakantie (5200 km) alleen maar wat olie bij moeten vullen.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb 2 jaar terug met mijn DSuper in de file in Parijs de motor net niet aan de kook gehad; de rode lamp branden en ikzelf in lichte paniek terwijl ik geen kant op kon. Eenmaal thuis heb ik de boel uitgebreid gespoeld (en daar kwam veel rommel uit!) en de wagen voorzien van een 3 rijer en een metertje; universele meter onder het dashboard met een voeler in het pomphuis (Is een rotklus; die bout gaat er lastig uit!)
Nadien nooit meer problemen gehad; ook niet in de file, de afgelopen week hebben we zo`n tweeduizend km. probleemloze kilomters afgelegd door Frankrijk, veel bergweggetjes en lage snelheden, geen probleem, de temperatuur is niet boven de 90 graden geweest…
Je kunt overwegen er van alles aan te doen, maar volgens mij is, zoals al eerder geschreven, vooral een schoon koelsysteem belangrijk.
Als je het zou willen:
Het schijnt dat de fan van een ax (met de originele bevestiging) goed passend te maken is voor een DS.
Ik zou er in ieder geval verder voor zorgen dat je wat spul bij je hebt om een leiding te kunnen repareren, dat heb ik tegenwoordig standaard in de DS liggen en wat (universele) slangen.
Er is altijd wel een electrische ventilator te vinden die past en de voeler kan ook ergens anders in het koelsysteem. Zo heb ik een ander merk auto voorzien van een ventilator van een Renault Laguna, welke wordt aangezet via een thermostaat van een CV ketel waarvan ik de losse voeler in het lamellenblok heb gestoken in de buurt van de aanvoer op de radiateur.
Deze auto met zijn 4.2 liter motor loopt op LPG en is bekend om de problemen met de koeling. Heeft een visco fan en in de file staan leidt regelmatig tot oververhitting, zeker op LPG. Dat is nu toch echt voorbij, de fan slaat mooi aan en het punt waarop hij aangaat kan ik gewoon op de thermostaat regelen.
Zou ik met een DS koelingproblemen krijgen terwijl het koelsysteem verder in orde is, dan zit er zo een electrische fan achter de rits. Drie rijen is leuk, maar alleen als je toch aan een andere radiateur toe bent. Een electrische fan haal ik bij de sloper voor een paar tientjes en die thermostaten heb ik nog wel een zooi van liggen.
Nou heeft de DS natuurlijk een gewone mechanische vin die altijd draait als de motor loopt en mogelijk kun je die verwijderen, wordt ie toch een stuk stiller van en gewoonlijk is de rijwind al voldoende, dus heb je die eigenlijk niet nodig.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
jef scholliers schreef:Die truck met het vaatwasmachine-tablet ... of bestaan er betere methodes om je hiervan te vergewissen ?
Ik zou de radiateur naar een radiateurenbedrijf brengen. Die maken hem schoon met middeltjes die jij nergens kan kopen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Edit mod: Niet ter zake doende commentaar weg gehaald.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Met een volledige gerestaureerde DSuper zo’n tripje doen, vereist toch nog wat goede voorbereidingen.
Wat kun je allemaal tegenkomen onderweg kun je denken..
Met achterstallig onderhoud in pech vallen, is hier uitgesloten.
Met wat kun je nog pech hebben? Dat zijn de reparaties - voornamelijk revisie onderdelen - kunnen binnen de kortste keren wel hun geest geven..
Of slecht gedane reparaties : zoals bvb een leidingkje dat lostrilt enzovoort..
Banden moeten OK zijn.
Radiator en motorblok moeten schoon zijn. 3rijen radiator is een must vind ik voor zo’n tripje.
Ik heb vorig jaar in Orange in file gestaan in de middag voor zo’n 1,5h met een 3rijen radiator, de auto gaf geen enkele krimp.
Voor de rest,laat de motor voldoende toeren draaien zodat de waterpomp goed laat circuleren.
Al eens aan reserve onderdelen gedacht die je onderweg moet meenemen ?
2x 2800km is niet zo heel veel hoor met een gerestaureerde DSuper, dat moet vlotjes gaan denk ik.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Goeiemorgen, en bedankt iedereen. Er wordt mij hier zelfs flink wat moed ingesproken ! De banden op mijn auto zijn nieuw, alsook de remmen, de delen rond de motor, de leidingen ... Alleen mijn niet gereviseerde stuurhuis blijft zijn obligate druppels LHM weggeven. Wat Han S daar zegt over de schroef er gewoon afhalen , vind ik nogal sterk. Ik heb gemerkt dat rijden aan 110km/u helemaal aanvaardbaar is qua windgeruis. Met de radio aan is het zelfs nog gezellig te noemen. Dus voor mij mag de schroef blijven zitten. Mijn geheime plan is dan ook om pas 150km/u te beginnen rijden als de rest van mijn gezin ligt te slapen !
Doch, ook deze kwestie zal ik met de garagist even bespreken. Ook zal ik alle voorstellen in verband met een extra fan aan hem voorleggen.
De koelwatertemperatuurmeter moet er in volgens mij, inderdaad om gewoon een idee te hebben over hoe ver ik de motor drijf.
Best wel spannend allemaal. De laatste keer dat ik naar Istanbul ging was nog geheel op improvisatie en al liftend !
Misschien nog een belangrijk detail, dat ik rolgordels monteer, maar de details daarover heb ik al gevonden in een ander topic hier.
En nog iets belangrijk waar ik net aan denk : hoe rijden jullie door Duitsland ? Moet men aan de grens zijn gele koplampen vervangen door witte ? Ik reed er onlangs door met de GS, originele gele lampen, en ergens halfweg de autosnelweg overviel mij plots een grote polizei-angst over dit onderwerp!
Heb je het met ‘schroef’ over de koelvin? De meeste moderne auto’s hebben een electrische ventilator en geen mechanische meer al dan niet met een visco koppeling. De rijwind is boven de 40km/u ruim voldoende voor de koeling. De Peugeot 403 had al in 1958 een ventilateur met een electromagnetische koppeling welke via een thermostaat werd ingeschakeld. Dus onder normale omstandigheden hing die vin er maar een beetje voor jan doedel bij.
Ja, ik bedoel dat vliegtuigonderdeel dat op de waterpomp zit. Ik vind het een heel mooi object, prachtige vormgeving.
Maar zijn die elektronische fans dan zoveel stiller ?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, maar ze draaien alleen maar als dat nodig is en op de snelweg is dat zelden!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.