Door het verzuimen een DS aan te schaffen zal je een heleboel fun mislopen, en juist die dingen maken het leven zo leuk
Dat je later in je leven spijt hebt van sommige dingen die je gedaan hebt, dat hoort erbij, maar dat je dingen verzuimd hebt in het verleden is een bittere pijn die de toekomst onaangenaam maakt
En het niet aanschaffen van een DS hoort bij het verzuim een beetje fun te hebben
Koop een no nonsense DS, dus eigenlijk een ID, geen injectie of halfautomaat of een ding met airco, dat kan later altijd nog wel, maar begin met een simpele ID 19 met micro carburateur, die dingen zijn oersterk, betaalbaal en de techniek is te overzien, dus begin niet gelijk met een DS 23 Pallas, injection electronique BVH, maar met een ID 19b
Doe altijd een aankoopkeuring bij een onpartijdige partner garage, spreek af dat als de auto in orde wordt bevonden dat jij dan de keuring betaald en als de auto finaal afgekeurd wordt dat dan vde verkopende partij de keuring betaald .
Kies die garage zelf uit, en laat je niet de “juiste” richting induwen door de verkoper, staar je niet blind op een originele Continantal Edison of andere niet ter zake doende tierelantijnen, maar kijk naar belangrijke dingen als algehele staat, onderhoudshistory, duur van de tennaamstelling en wanneer de auto is ingevoerd, het Nederlandse klimaat kan een perfecte originele lak/nooit aan gelaste DS snel reduceren tot een heel groot nest roestkevers, dat dan weer wel
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
AAAAAAAAHHHH!!!!
Mensen doe me nu niet opnieuw twijfelen!!!
Vind het nu al erg genoeg dat wij deze beslissing genomen hebben.
Waarom krijg ik zulke reacties niet iets eerder?
Maar wat moet je als niet-DS-kenner beginnen als je zulke horror verhalen leest?
Probleem is dat ik voor 100% op de auto moet kunnen rekenen en dat elke dag.
Dus ook in de winter met gladde, besneeuwde, gepekelde wegen.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat kan wel natuurlijk:
Het valt of staat met de keuze voor een gezonde DS. Vandaar de raad om de auto van je keuze bij een echte DS-specialist te laten keuren.
Citroen!
SalsaChris schreef:AAAAAAAAHHHH!!!!
Mensen doe me nu niet opnieuw twijfelen!!!
Vind het nu al erg genoeg dat wij deze beslissing genomen hebben.
Waarom krijg ik zulke reacties niet iets eerder?
Maar wat moet je als niet-DS-kenner beginnen als je zulke horror verhalen leest?
Probleem is dat ik voor 100% op de auto moet kunnen rekenen en dat elke dag.
Dus ook in de winter met gladde, besneeuwde, gepekelde wegen.
Je moet helemaal niet twijfelen, je moet gewoon een DS uitzoeken, daar eens een stuk in gaan rijden en als dat bevalt dan een aankoop keuring laten doen bij een specialist die door jou is uitgezocht .
Een goede basis daar valt of staat de lol van het DS rijden mee, en dat heb je grotendeels zelf in de hand door de aankoopkeuring en gezond verstand .
Laat bij een aankoopkeuring speciaal kijken naar de compressie, dus laat een droge en natte test uitvoeren, laat een rapport opmaken waarin staat wanneer de eerste reparaties eraan komen, laat ook speciaal kijken naar eventueel eerder uitgevoerd laswerk en koop geen auto die “mooi” getectyleerd is, vaak zit daar de grootste ellende onder .
Laat ook de bedrading goed nalopen, model ‘68 heeft minder last van bedradingsellende dan latere types, vreemd, maar is wel zo .
Koop niet een te “jonge” DS of ID, het plaatwerk van modellen ‘74 en ‘75 zijn simpelweg zwaar klote, bijna allemaal kuisverrot en als ze dat niet zijn dan gaat dat wel gebeuren .
Ga gewoon eens wat handelaren af om daar je licht op te steken, een betrouwbare handelaar en absolute vakman is Jan Konijnendijk in Bergschenhoek, die zal je eerlijk vertellen wat er goed en vooral wat er niet goed is aan een auto
Als je naar een handelaar gaat kies dan voor vakmanschap en niet voor een showroom met kunstbloemen en mooie praatjes en een kop koffie, want uiteindelijk betaal jij als klant voor die faciliteiten, een partnergarage is sowieso een pre wat mij betreft
En zoals ik al eerder zei, kies bij je eerste DS voor een simpele uitvoering, dat scheelt later in de evntuele onderhouds kosten, leer en getinte ruiten zijn onbelangrijk om het ultieme DS gevoel te krijgen, dat zit niet in een injectie systeem of een Borg Warner bak, maar in het zorgeloos rondzweven in de mooiste auto ooit gemaakt, en zorgeloos zijn de IDtjes meer dan DSen in Pallas uitvoeringen met ingewikkelde rommelarijen .
Bepaal vantevoren je budget en houdt een marge van 1000 eurie voor eventuele onvoorziene reparaties, als de distributieketting van zo’n ding gedaan moet worden laat dan gelijk de motorsteuenen en schijven meenemen, dat scheelt een hoop arbeid en dus geld .
Verder kan ik alleen maar zeggen dat je niet moet twijfelen maar gewoon eerst eens moet gaan rijden om te zien of het rijden in zo’n godin wel bevalt, sommige oudere dames hebben hun nukken gewoon, net als in real live zal ik maar zeggen
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Ik twijfel er niet aan dat het allemaal wel kan.
Maar dan moet je toch al bijna voor 100% zeker zijn dat ze in prima staat is.
En ik heb niet zomaar enkele duizenden euro’s op overschot liggen om haar tot die staat te brengen.
Volgens de verkoper kan het met die auto allemaal. Maar in hoeverre ik hem daarin wil geloven ????
En ik durf eerlijk gezegd “mijn maatje, de kenner” ook niet meer op te bellen om alsnog naar de auto te gaan kijken.
En dan is er nog de kwestie van de papieren. Het is namelijk een ingevoerde vanuit Nederland.
Deze heeft geen gelijkvormigheidsattest en heeft ook geen papieren van de lpg-installatie.
En deze heb ik in België nodig om haar in te schrijven voor dagelijks gebruik
PLus de keuring is veel strenger.
Als ik haar laat keuren als “old-timer” is er voor de keuring geen probleem. Maar dan worden er mij wel een deel beperkingen opgelegd ivm het rijden met de auto. Niet in het donker, niet verder dan 25-30km van de standplaats van de auto, geen woon-werkverkeer, enz…
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Heb je mijn eerder geplaatste foto’s gezien?
Zal ze er nog eens opzetten
Betreft een DS/ID 2.0 van 1970 (blijkbaar model van voor 9/1969) met een dash-baord dat slechts 1 jaar gemaakt zou zijn, kleur bout de scotch, bruin lederen interrieur en lpg
Volgens de verkoper (dealer in old-timers) is deze starten en rijden, bodem hard, etc…
Enkel moeten de 2 rechter deuren vervangen of opgelapt worden net zoals de linker achtervleugel en een nieuw laagje verf kan ook geen kwaad
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Nog meer plaatjes
En hoe zit dat in België met gespecialiseerde garages
Ik weet er wel 2
1 zelfs heel dichtbij waar de auto staat maar ik vrees dat de verkoper dat nooit gaat toelaten
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
100% zekerheid dat een auto het altijd doet heb je nooit! http://www.nu.nl/binnenland/2579337/grote-drukte-bij-alarmcentrale-anwb.html
Ik wil wedden dat 98% van die wagens jonger dan 20 jaar is. Onderhoud en controles op tijd uitvoeren is cruciaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Tuurlijk, maar bij zo’n oude dame gaat ook een deel, en ik denk het meeste, gewoon stuk gaan omdat ze juist al zo oud is.
Mijn bedoeling was sowieso al dat wanneer ze eens van mij is, bij een specialist langs te gaan voor een héél grondige inspectie met een inventaris wat er allemaal vervangen moet worden nu en op termijn.
Maar zoals ik reeds zei: ” Ik denk niet dat de verkoper daarop in wilt gaan voor verkoop”.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Chris, het is misschien een idee om forumleden te vragen om voor je te gaan kijken om zodoende een eerste indruk te krijgen. De meeste DS bezitters hebben er meer of minder kennis van en stel dat er een dame te koop is in een voor jou ver afgelegen plaats. Je kunt dan hier vragen of iemand daar in de buurt woont en genegen is om een eerste indruk voor je op te doen.
Vorig jaar stond er een ID te koop op MP en die stond bij mij in de buurt. Een forumlid vroeg mij per PB of ik daar even naar wilde kijken en dat heb ik graag gedaan. De eigenaar vroeg er meer dan 5000 euro voor, was een heel aardige man, maar de ID was behoorlijk verrot en de portieren bestonden voor een deel uit plamuur. De stoelbekleding was grotendeels gaffa tape en je hebt als gemiddelde ID/DS bezitter al snel door of zo’n auto de moeite waard is om verder te onderzoeken bij bijvoorbeeld een partnergarage.
In dit geval was de auto veel te ver heen en veel te duur en zo bespaarde ik een mede forumlid een rit van een paar honderd kilometer. Ik denk dat veel mensen op dit forum met alle plezier even voor je willen kijken.
SalsaChris schreef:Tuurlijk, maar bij zo’n oude dame gaat ook een deel, en ik denk het meeste, gewoon stuk gaan omdat ze juist al zo oud is.
Mijn bedoeling was sowieso al dat wanneer ze eens van mij is, bij een specialist langs te gaan voor een héél grondige inspectie met een inventaris wat er allemaal vervangen moet worden nu en op termijn.
Maar zoals ik reeds zei: ” Ik denk niet dat de verkoper daarop in wilt gaan voor verkoop”.
Als de verkoper de auto niet wil laten keuren moet je die gewoon laten staan, er zijn wel meer DSen te koop hoor, het is vast de laatste niet die te koop is .
Je moet de aankoop keuring altijd laten doen voordat je er geld in hebt gestopt, en niet erna want dan is alle eventuele ellende voor jouw rekening
Een DS op lpg kopen waar de papieren van de lpg installatie niet aanwezig zijn iss geen optie voor jou want die krijg je in Belgie gewoon niet gekeurd, of je moet een DS aanschaffen zonder instalatie en die later zelf in Belgie in laten bouwen .
De staat van onderhoud is uiteraard erg belangrijk, daar is het ook zo belangrijk als de history bij zo’n auto hebt, je kan dan namelijk de volgende kostenpost redelijk inschatten .
Je zegt dat bij een DS het meeste stuk gaat omdat het oud is, maar vergeet niet dat de slijtdelen over het algemeen al meer dan eens is vervangen, de DS is eigenlijk gemaakt om enkele jaren mee te gaan, ze hadden nooit gedacht dat er 50 jaar later nog steeds enthousiastelingen deze auto’s voor het nageslacht wilden bewaren en dus conserveren voor de toekomst
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
SalsaChris schreef:Heb je mijn eerder geplaatste foto’s gezien?
Zal ze er nog eens opzetten
Betreft een DS/ID 2.0 van 1970 (blijkbaar model van voor 9/1969) met een dash-baord dat slechts 1 jaar gemaakt zou zijn, kleur bout de scotch, bruin lederen interrieur en lpg
Volgens de verkoper (dealer in old-timers) is deze starten en rijden, bodem hard, etc…
Enkel moeten de 2 rechter deuren vervangen of opgelapt worden net zoals de linker achtervleugel en een nieuw laagje verf kan ook geen kwaad
Is dit niet het type met de accu rechts? Die jaren hadden vaak erge elektriciteits problemen!! goed inspecteren dus!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik ben ook van belgië, en ik weet een van A tot Z gerestaureerde zwarte DS Pallas staan in Roeselare, mocht je interesse hebben wil gerust eens met je gaan kijken (ik heb het geld er niet meer voor, anders stond ie hier al, gnigni) stuur anders maar een PB’tje
Wagen uit nederland is inderdaad wat geklungel voor de keuring/douane en zo (mijn CX kwam ook van NL,met APK, maar het heeft me toch 900€ gekost om ze hier gekeurd te krijgen voor dagelijks gebruik, maar uiteindelijk lukt het wel hoor
Eindelijk kan ik jullie het goede nieuws vertellen
Het heeft even geduurd maar de DSuper staat in de garage
En wat een plezier om mee te rijden!!!!
Ze rijd echt als een trein
En tot daar de vreugde
Van het weekend merkte ik al dat ze bij koud starten moeilijk aanslaat en eens draaiende valt ze ook heel gemakkelijk stil, met een deel gevloek tot gevolg
Vanmorgen vond ik plots een leuke groene plek achter de auto, nog meer gevloek
Vandaag hebben we haar eens op de brug gezet bodem ziet er goed uit
beetje roest op 1balk en 1 plekje waar gelast moet worden
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand