gewoon via de voorkant even voelen dan vind je hem wel
ik heb afgelopen weekeinde de remmen willen ontluchten. De rechterkant (als je in de auto zit) ging nog wel. De ontluchtingsschroef zat echter behoorlijk vast. Ik moest met een hamer tegen de sleutel slaan om deze los te krijgen. Al vrijwel direct kwam er LHM uit de slang. Daarna deze schroef weer dichtgedraaid, maar hij bleef lekken. Daarna de auto in de hoogste stand gezet. Een sleutel op de ontluchtingsschroef en daarna via het luchtgat in het voorscherm, met een pijp en hamer tegen de sleutel moeten slaan om de ontluchtingsschroef dicht te krijgen. Aangezien de linkerrem veel moeilijker berijkbaar was, heb ik deze kant niet gedaan.
Ik heb nog wel LHM bijgevuld, omdat bleek dat, als de auto in de hoogste stand staat, het LHM niveau beneden het minimum zat. Ik ga er dus vanuit dat er daardoor mogelijk lucht in het hydraulisch systeem is kunnen komen.
Door te dansen met de auto, hoop ik eventuele lucht uit het systeem te krijgen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De ontluchtingnippels zitten vaker vast (staal in aluminium, dat wil wel corroderen). Toch lijkt het me niet verstandig om daarom de linkse nippel niet te doen. Door “gymen” krijg je de lucht niet uit de dode einden van de remleidingen. Daar helpt alleen ontluchten.
En als de nippel afbreekt? Jammer, dan boor je hem uit en zet er een nieuwe in, desnoods met helicoil.
Citroen!
Als je series gaat ontluchten dan alle remmen, in de volgende volgorde, rechts achter, links achter, rechts voor links voor, altijd bij de langste leiding van de hoofd remcilinder beginnen
Nippels losdraaien met een goede ringsleutel, en geen Peppie en Kokkie gereedschap, niet erop slaan met een hamer want dan schiet je er makkelijk vanaf en heb je kans dat je de “kop” verziekt en je de nippel helemaal niet meer loskrijgt, spuit desnoods eerst even wat Imal kruipolie op de nippel, geen WD 40 want dat is om te smeren
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als hij vast zit zet je er eerst een 6kant dop op van een behoorlijk merk! dan verder met de ringsleutel. Als ze niet makkelijk afsluit zit er vuil of roest in of is de nippel onderaan verrot. Haal een nieuwe en draai die erin!
Ik heb ook net ontlucht en kan met een klein ringsleuteltje met 1 hand de nippel los en vast draaien….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goede tips!
Met één hand los? Zo hoort het.
Citroen!
zitten die remmen niet doorgelust? dus dat de voorremmen als het ware in serie zitten ipv parralel? bij mijn ID loopt er namelijk een leidinkje naar de linkerrem vanaf de rechterrem en de rechterrem krijgt z’n druk vanaf het rempedaal
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee dat is alleen tot 65 zo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
aha, het maakt het ontluchten wel een stukje simpeler!
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
maar nu de vraag: is het probleem opgelost met het ontluchten?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!