Het is nog vroeg in de ochtend ! En dit maakt effectief verschil binnenin de auto ?
jef scholliers schreef:En nog iets belangrijk waar ik net aan denk : hoe rijden jullie door Duitsland ? Moet men aan de grens zijn gele koplampen vervangen door witte ? Ik reed er onlangs door met de GS, originele gele lampen, en ergens halfweg de autosnelweg overviel mij plots een grote polizei-angst over dit onderwerp!
Hoe je door Duitsland rijdt: vaak op hoge snelheid waar toegestaan.
Dat je niet met gele lampen door Duitsland mag rijden is mij niks over bekend. Hoe kom je aan die wijsheid?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Zo is dat, ze draaien zelden als het systeem verder goed in orde is. Ik heb de koelvin van onze Peugeot in de zes jaar dat we hem hebben nog maar een paar keer horen aanslaan. De mechanische vin van de DS is idd een fraaie, maar kost je ook brandstof omdat hij onnodig draait en op toeren maakt zo’n ding nog aardig wat herrie.
Edit: reactie op de post van Jan.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Alleen Duitsers zelf mogen in Duitsland niet met gele dimlichten rijden. Kon je ze altijd leuk mee plagen op DS-meetings daar: Wij Nederlanders mochten gewoon geel dimlicht voeren, maar die Duitsers absoluut niet. Eén Duitser had het erop gegokt en voor de meeting geel in de dimlichten gedaan. Hij had onderweg naar de meeting al een bekeuring gekregen van Onkel Polizist…
Citroen!
Hmm, vreemd. Weet je waarom ze dat niet mogen Driver?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het staat in de wet. Lampen mogen alleen geel licht uitstralen naar de voorzijde. Geel licht = boete.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, dat weet ik. Gele lampen zijn in de 2e wereldoorlog door de Fransen ingevoerd om de eigen voertuigen in het donker te kunnen onderscheiden van de Duitse. Die laatsten werden dan in het donker een schietschijf, met hun witte dimlicht.
Logisch dat de Duitsers daar een blijvende afkeer voor geel dimlicht aan overgehouden hebben!
Citroen!
Dat verklaard het.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Schietschijf ? Dat waren de domme Fransen ook met hun dom dom geel licht in het donker.. Maar wie gaat er nu op verlof in Duitsland ? Chance dat je pedal-to-the-metal door Duitzland mag vliegen
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
‘t Is maar dat ik nu weet dat het mag !
Beste vrienden,
eindelijk hangen de platen op de Dsuper5 ! En het idee om nu onmiddellijk naar Istanbul te scheuren, hebben we even opzij gezet. Italië is meer haalbaar op twee weken tijd. Intussen hebben we er een 200tal km testritjes opzitten.
Enkele bevindingen, en hier probeer ik negatief te zijn:
-rijden op benzine “klinkt” anders dan op gas (gas luider ?)
-veel windgeruis vanaf 120km/u (onderkant voorruit nog niet dichtgekit—daardoor?)
-mijn achteruitkijkspiegel hangt niet juist in het midden van de voorruit, maar iets naar links toe (1cm)
-is dat juist, of slordig werk van de plakker ?!
Voor de rest kan ik niets bedenken, alles werkt perfect en ziet er heel mooi uit. Morgen gaan we nog een hele dag spenderen aan het juist hangen van de carrosserie-onderdelen, en het bijschilderen van hier en daar wat lakpuntjes.
FANTASTISCH !





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over windgeruis: wat doen de zijramen bij 120 km/h? Als die iets beginnen te wijken kan dat een hoop herrie geven. Ook is belangrijk dat bij het afhangen van spatborden en portieren naar achteren toe de delen “iets meer naar binnen vallen”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
windgeruis vind ik persoonlijk ook nogal ‘erg’ nuja, niet erg, maar toch veel, samen met motorlawaai. Maarja, de dames zijn ook 40 jaar of ouder, zo raak je snel weer gewend aan de ‘stille nieuwe’ wagens. In een traction is het waarschijnlijk nog iets erger… ik denk niet dat je je daarin veel zorgen moet maken.
ze ziet er trouwens beeldig uit! Proficiat
Aha, dus daar komen die nieuwe plastic raamgeleiders op de proppen ! Vermoedelijk zit het raam dan steviger in de deur ?
Er is een klein gaatje beneden aan de voorkant, tussen rubber en glas, een twee a drietal centimeter hoog en een millimeter breed.
Wat betreft de spatborden, die worden morgen mooi gehangen, eens kijken wat voor verschil dit maakt.
Dus bij 120 zorgen dat de kinderen al slapen, en zelf oordoppen in ... ?!
Ik ben net nog maar een rondje gaan rijden, een erg verslavende bezigheid, zowel bij dag als bij nacht !














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Toen ik nog in Nederland woonde had ik een Citroen HY, ik kan je vertellen; Herrie is relatief…
Trouwens; vrouw en kinderen vallen in de DS net zo lekker in slaap als in de HY en de fluisterstille Honda…
In de HY kon je alleen maar schreeuwen naar elkaar op de snelweg. Dat DS blok lag bij 95 km/uur in de hoogste (3e) versnelling bijna 4000 toeren te loeien tussen de voorste 2 zitplaatsen in achter een 0,8 mm dikke plaat met maar heel weining geluidsisolatie. Toch mis ik het kreng…