Totaal aantal Berichten: 63
- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Hallo,
Weet iemand waar je nog nieuwe onderdelen van deze pomp kan vinden ? Ik ben op zoek naar de membranen van de extra-inspuiting klep achteraan op de pomp.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hier nieuw te koop:
Ik meen iets van € 100,00 voor een setje, compleet met de messing delen, kapje, membraan etc.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- CX 25 TRD Turbo 1
Vrees helaas dat er meer aan de hand is. Door gescheurd membraan is de motor 2 keer op hol geslagen tijdens een lange terugreis. Een tweede keer net aan de afrit bij het lossen van het gaspedaal gebeurde het opnieuw. Constant +/- 3000 tpm. tot de wagen begon te schokken en stilviel. Oververhitting alom. Er had een waterstraaltje gespoten tussen kop en waterpomp op reservewiel en zowel water (106°) en olie waren heet. Veel rook ook uit de geopende olievultuit. Vriend gebeld met grote jeep om me af te slepen zolang ze nog in rijstand stond. Echt geen lachtertje om aan 70 km. achter een joekel van een 4 x 4 zonder servo en amper remmen te zwalpen….
Thuisgekomen de klep met membraan eruit gehaald en deze was gescheurd. Voorlopig een tweedehands erin om te kijken hoe het gesteld was. Toen de zaak een beetje ontlucht was sloeg motor weer aan doch liep niet zo lekker stationair. Veel witte rook uit uitlaat en ook uit olievultuit. Op temperatuur gereden en de auto trok normaal op. De witte rook verdween ook. Aantal zaken bekeken dan : olielekken tussen blok en kop waren verergerd. Geen olie of troep in de slang van kleppendeksel naar beneden. Geen olie tussen turbo en luchtfilter, geen olie ook aan carterontluchting. Conclusie : koppakking sowieso te vervangen. Verdere schade ? Advies gekregen om eerst compressie te laten meten. Geen idee ook waarom het stationair draaien niet helemaal zuiver is. De onderdruk lijkt me te hoog. Alle tips uiteraard meer dan welkom.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zit je carterontluchting niet verstopt?
En dan bedoel ik niet de slang, maar dat ronde bolletje aan de zijkant van het blok. Zit met één boutje vast.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- CX 25 TRD Turbo 1
Neen, die is vorige keer nagekeken. Kijk bij gelegenheid nog wel een keer.
Koppakking wordt in augustus vervangen en dan zien we wel.

- CX 25 TRD Turbo 1

Totaal aantal Berichten: 7604
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat ie op drie cilinders dan alleen maar een beetje onregelmatig stationair loopt - maar verder nog best functioneert vind ik dan wel weer heel bijzonder. Stoere diesel hoor.

- CX 25 TRD Turbo 1
break23m schreef:Dat ie op drie cilinders dan alleen maar een beetje onregelmatig stationair loopt - maar verder nog best functioneert vind ik dan wel weer heel bijzonder. Stoere diesel hoor.
Hij komt niet boven de 10 bar op de eerste. Ben voorzichtig naar de garage gereden vandaag en had de darm tussen kleppendeksel en turbo losgemaakt zodat ie niet alle onderdrukrook weer naar binnen kreeg. Ook hier kan de motor naar het schijnt van op hol slaan. Temperatuur bleef rond de 86° maar de olie zocht toch behoorlijk ‘n weg naar buiten daar waar mogelijk. Niet stilgevallen maar aan de stoplichten was het toch spannend of ie bleef draaien. Flinke rook ook van onder de motorkap.
Nog even terugkomend op de oorspronkelijke vraag van TS: na wat speurwerk op internet ook een Franse aanbieder (autodiesel13.com) gevonden voor een membraan-revisiesetje. Vorige week besteld en 4 dagen later keurig per post ontvangen voor 45 euro plus wat bezorgkosten.
Voor wie ermee aan de slag wil: als je via Google zoekt op ‘suralimentation cx’ vind je bij de eerste hits een mooi fotoverslag voor het vervangen van het membraan. Uiteraard las ik dit pas nadat ik de boel er al afgeschroefd had, dus ik moet het één en ander weer af gaan stellen…
Weet iemand een goede methode om dit op de juiste manier te doen?
Groet,
Cérès

- CX 25 TRD Turbo 1
Ceres schreef:Nog even terugkomend op de oorspronkelijke vraag van TS: na wat speurwerk op internet ook een Franse aanbieder (autodiesel13.com) gevonden voor een membraan-revisiesetje. Vorige week besteld en 4 dagen later keurig per post ontvangen voor 45 euro plus wat bezorgkosten.
Voor wie ermee aan de slag wil: als je via Google zoekt op ‘suralimentation cx’ vind je bij de eerste hits een mooi fotoverslag voor het vervangen van het membraan. Uiteraard las ik dit pas nadat ik de boel er al afgeschroefd had, dus ik moet het één en ander weer af gaan stellen…
![]()
Weet iemand een goede methode om dit op de juiste manier te doen?
Groet,
Cérès
Enige manier wellicht op de proefbank bij een injectierevisiebedrijf ?
Het zijn dure membraampjes voor wat bij betreft. De motor ligt volledig uit elkaar en wordt volledig gereviseerd met nieuwe cilinderbussen en zuigers, krukaslagers enz.. De oude eerste eigenaar had er nooit meer als 90 km per uur mee gereden en da’s blijkbaar ook niet ideaal. De koppeling was ook versleten dus kan die ook vervangen. Samen met nieuwe motorsteunen e.d. zal het me een rekening worden vrees ik. Maar ja…gauw vergeten als je weer achter het stuur van een CX kan plaatsnemen niet
Cilinderbussen? bij mijn weten heeft de diesel een vol gietblok. Dus dat betekent dat het cilinderblok eerst uitgekotterd gaat worden waarna er nieuwe cilinderbussen ingeperst worden. Kun je niet een kleine overmaat zuigers laten plaatsen? Dit lijkt mij goedkoper.
CX GTi Turbo 2 - All Black

- CX 25 TRD Turbo 1
Evan schreef:Cilinderbussen? bij mijn weten heeft de diesel een vol gietblok. Dus dat betekent dat het cilinderblok eerst uitgekotterd gaat worden waarna er nieuwe cilinderbussen ingeperst worden. Kun je niet een kleine overmaat zuigers laten plaatsen? Dit lijkt mij goedkoper.
Het voorstel komt van de (ervaren) hersteller/garagist. Volgens hem is het materiaal van de bussen sterker en zoek maar overmaat zuigers… wellicht nieuw laten maken ? Op het eerste zicht leken de 3 andere cilinderwanden als nieuw maar toch hebben 3 kg. minder compressie. Wellicht door lang stilstaan waardoor ze bij het starten toch telkens net even te weinig smering krijgen. Hij heeft dit in het verleden meermaals op deze manier gedaan zegt hij met goede resultaten. Ik vertrouw er maar op..
Patrick

- CX 25 TRD Turbo 1
Ze is weer terug en rijdt zalig. Nu langzaam weer inrijden en genieten….