sloopkogel schreef:ik heb geen ervaring met een benzine motor qua opbouw van de CX, maar ik ga er even van uit dat die grotendeels het zelfde zijn als de diesel
in de kop van een diesel motor zit een metalen pijp die het koelwater direct vanaf de pomp over de cilinders verdeeld, in veel gevallen wil die pijp wegroesten door de jaren heen, en komt het koelwater direct bij de 1 de cilinder in de kop, onder normale omstandigheden is dat geen probleem, maar als de motor veel moet leveren krijgen de laatste cilinders minder koeling, waardoor de motor warm loopt.
je kunt dit pijpje controleren door de deksel bij de 4 de cilinder los te draaien van je kop.
hierachter zit de bewuste pijp. en deze zou je er gewoon uit moeten kunnen trekkengroot nadeel mocht de pijp inderdaad vervangen moeten worden, dan zul je de kop moeten demonteren anders schuift hij niet in of uit de kop, omdat het spatbord in de weg zit.
ik heb bij mijn motor de nieuwe pijp doormidden geslepen, vervolgens 1 helft in het gat gestoken, daarna de pijp weer aan elkaar gelast (tig) en toen de hele pijp weer in het gat geschoven. daarna liep hij niet meer warm.
over het algemeen gaan de mensen te snel “ergens van uit”
2 liter douvrin is totaal anders dan de citroen eigen blokken

Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011
- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Bedankt voor de tip om de mogelijke vervuiling in de moter te controleren.ga vandaag naar een gasboer om de verdamper te controleren, Er zitten inmiddels twee koelvinnen op die keurig aanslaan bij 85 graden. Er zit al een nieuwe thermostaat in.
We zoeken verder…............






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
algra schreef:roest/verstopping/ dichtgeslibt onderin het blok ?
hebben die 2 liters nog wel eens last van
kleine boutje/aftapplug, schuin/boven de achterkant startmotor, even eruit draaien en kijken of daar schoon water/koelvloeistof uitkomt
heb je die aftap dop al geprobeerd ? heb je een schoon KVS systeem ?
die vervanger radiator, hoe oud is ie ? was dat een nieuwe of gebruikte ? bij twijfel die een sdoorspoelen…. ??
past de slang wel goed op de aansluiting, of zit die wat te los… ?
je zegt hoge druk in het systeem .... ?
staat er dan echt spanning op de slangen van / naar de radiator ?? normaal moet je ze kunnen samenknijpen, ook als de motor draait.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011
- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Het is een nieuwe radiator
slangen zijn waar nodig vervangen
1 probleem ondertussen opgelost
De metalenbuis direct achter/onder de radiator was nagemaakt van RVS (orgineel niet meer te krijgen en het stukje orginele slang ook niet combinatie van beide was blijkbaar niet optimaal)
Hier schoot de slang vanaf. metaal bleek erg glad te zijn en is opgeruwd (licht ingedraaid)en voorzien van een dubbele klem. blijft nu goed vastzitten. Druk is nu alleen te merken bij het openen van het expansievat.
Maar het systeem blijft heel/vast zitten.
2Onderweg was het eraf schieten van de slang het probleem heenreis drie keer er af gegaan en weer vastgezet en water vervangen
Terugweg op benzine gereden en slang is er daarna niet meer eraf gegaan
het water wat nu in het systeem zit blijft zo goed als helder en op niveau.
Volgende actie is controle aftapdop en controle lpg verdamper






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
relatief onschuldig probleem tot nu toe, gelukkig maar !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Achteraf wel te verklaren. Op lpg wordt de motor iets warmer en met de caravan erachter weer iets. Dan wordt de druk in het koelsysteem wat hoger dan normaal. Fijn dat het opgelost is!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011
- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
23-08 inmiddels een lekke waterpomp geconstateerd en laten vervangen
pomp bleek versleten. druk blijft nu binnen de norm






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011
- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Helaas najaar 2012 weer problemen met overdruk in koelsysteem. Na veel gepuzzel blijken er haarscheurtjes in het cilinderblok te zitten. Balen dus. Inmiddels motorblok vervangen door 2.2 door citrofiel in dokkum. Rijdt prima nu. Hoop op vele vrolijke km






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
oei oei oei, dat is een grotere probleem gebleken.
gelukkig de keuze kunnen maken voor een ander blok, en nu weer verder zweven !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ook meteen een grotere radiateur geplaatst mag ik dan aannemen?
Edit: o ik zie nu: die had je al eerder geplaatst.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D