2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
hoge druk in koelsysteem bij trekken caravan
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 08 augustus 2011 10:35 AM
  [ # 16 ]
sloopkogel schreef:

ik heb geen ervaring met een benzine motor qua opbouw van de CX, maar ik ga er even van uit dat die grotendeels het zelfde zijn als de diesel

in de kop van een diesel motor zit een metalen pijp die het koelwater direct vanaf de pomp over de cilinders verdeeld, in veel gevallen wil die pijp wegroesten door de jaren heen, en komt het koelwater direct bij de 1 de cilinder in de kop, onder normale omstandigheden is dat geen probleem, maar als de motor veel moet leveren krijgen de laatste cilinders minder koeling, waardoor de motor warm loopt.

je kunt dit pijpje controleren door de deksel bij de 4 de cilinder los te draaien van je kop.
hierachter zit de bewuste pijp. en deze zou je er gewoon uit moeten kunnen trekken

groot nadeel mocht de pijp inderdaad vervangen moeten worden, dan zul je de kop moeten demonteren anders schuift hij niet in of uit de kop, omdat het spatbord in de weg zit.

ik heb bij mijn motor de nieuwe pijp doormidden geslepen, vervolgens 1 helft in het gat gestoken, daarna de pijp weer aan elkaar gelast (tig) en toen de hele pijp weer in het gat geschoven. daarna liep hij niet meer warm.

over het algemeen gaan de mensen te snel “ergens van uit”  Rolling Eyes

2 liter douvrin is totaal anders dan de citroen eigen blokken

Profiel  
 
cx brun vesuve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011

- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Gepost: 08 augustus 2011 12:00 PM
  [ # 17 ]

Bedankt voor de tip om de mogelijke vervuiling in de moter te controleren.ga vandaag naar een gasboer om de verdamper te controleren, Er zitten inmiddels twee koelvinnen op die keurig aanslaan bij 85 graden. Er zit al een nieuwe thermostaat in. sick  sick We zoeken verder…............

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 08 augustus 2011 01:48 PM
  [ # 18 ]
algra schreef:

roest/verstopping/ dichtgeslibt onderin het blok ?
hebben die 2 liters nog wel eens last van
kleine boutje/aftapplug, schuin/boven de achterkant startmotor, even eruit draaien en kijken of daar schoon water/koelvloeistof uitkomt

heb je die aftap dop al geprobeerd ?  heb je een schoon KVS systeem ?

die vervanger radiator, hoe oud is ie ? was dat een nieuwe of gebruikte ? bij twijfel die een sdoorspoelen…. ??
past de slang wel goed op de aansluiting, of zit die wat te los… ?

je zegt hoge druk in het systeem .... ?
staat er dan echt spanning op de slangen van / naar de radiator ?? normaal moet je ze kunnen samenknijpen, ook als de motor draait.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx brun vesuve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011

- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Gepost: 08 augustus 2011 04:13 PM
  [ # 19 ]

Het is een nieuwe radiator
slangen zijn waar nodig vervangen

1 probleem ondertussen opgelost
De metalenbuis direct achter/onder de radiator was nagemaakt van RVS (orgineel niet meer te krijgen en het stukje orginele slang ook niet combinatie van beide was blijkbaar niet optimaal)
Hier schoot de slang vanaf. metaal bleek erg glad te zijn en is opgeruwd (licht ingedraaid)en voorzien van een dubbele klem. blijft nu goed vastzitten. Druk is nu alleen te merken bij het openen van het expansievat.
Maar het systeem blijft heel/vast zitten.

2Onderweg was het eraf schieten van de slang het probleem heenreis drie keer er af gegaan en weer vastgezet en water vervangen
Terugweg op benzine gereden en slang is er daarna niet meer eraf gegaan

het water wat nu in het systeem zit blijft zo goed als helder en op niveau.
Volgende actie is controle aftapdop en controle lpg verdamper Rolling Eyes

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 08 augustus 2011 04:17 PM
  [ # 20 ]

relatief onschuldig probleem tot nu toe, gelukkig maar !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 augustus 2011 04:34 PM
  [ # 21 ]

Achteraf wel te verklaren. Op lpg wordt de motor iets warmer en met de caravan erachter weer iets. Dan wordt de druk in het koelsysteem wat hoger dan normaal. Fijn dat het opgelost is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cx brun vesuve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011

- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Gepost: 23 augustus 2011 10:13 PM
  [ # 22 ]

23-08 inmiddels een lekke waterpomp geconstateerd en laten vervangen
pomp bleek versleten. druk blijft nu binnen de norm Idea

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 24 augustus 2011 12:11 AM
  [ # 23 ]

gooi

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx brun vesuve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-08-2011

- 2CV 2 CV 6 Club
- CX 2000 athena
- C1 1.0
Gepost: 30 maart 2013 06:26 PM
  [ # 24 ]

Helaas najaar 2012 weer problemen met overdruk in koelsysteem. Na veel gepuzzel blijken er haarscheurtjes in het cilinderblok te zitten. Balen dus. Inmiddels motorblok vervangen door 2.2 door citrofiel in dokkum. Rijdt prima nu. Hoop op vele vrolijke km bravo

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 maart 2013 09:25 PM
  [ # 25 ]

oei oei oei, dat is een grotere probleem gebleken.
gelukkig de keuze kunnen maken voor een ander blok, en nu weer verder zweven !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 31 maart 2013 02:49 PM
  [ # 26 ]

Ook meteen een grotere radiateur geplaatst mag ik dan aannemen?

Edit: o ik zie nu: die had je al eerder geplaatst. Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook