Hey allemaal,
Mijn vraag is eigenlijk hoeveel uur het kost om het stuurhuis te vervangen voor
een gereviseerd exemplaar.
In mijn eentje en nog nooit gedaan dus, maar wel met de vele info die hierover te vinden
is op dit forum!
We willen nl de 18e naar de meting op de Neeltje Jans en als er nog iets tegen mocht zitten wil
ik nog wel even achter onderdelen aan en wat tijd /dagen over houden…...
Groeten Erik














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je het nooit gedaan hebt kan je er best een uurtje of 6 voor uittrekken. Ik kan het na 15 jaar en 200 stuurhuizen in 3 uur, maar dat is voor een beginner niet realistisch.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Neem aan dat je niet voor je eigen 200 stuurhuizen hebt vervangen, dus als ik vragen mag,
vervang je ze nog steeds en waar woon je ergens Waterman?
Woon zelf in Burgh Haamstede…...
Groeten Erik
Let bij de plaatsing van het nieuwe stuurhuis goed op de kanteling, daar heb je een speciaal stuk gereedschap voor nodig, echt geoefende Citrofielen doen het op het oog, maar dat raadt ik je niet aan want dan gaat de DS een beetje “vreemd” van sturen als de kanteling niet helemaal klopt
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Voor de kanteling heb je toch zo’n strip nodig met 3 tapeinden erin op de juiste plaats
en lengte? Of heb je hiervoor nog een extra special part voor nodig?
Groeten Erik





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het hulpstuk is niet onmisbaar, wel handig.
Citroen!
DriverD schreef:Het hulpstuk is niet onmisbaar, wel handig.
Zeker niet onmisbaar, maar als je het voor de eerste keer doet en je wilt niet dat je DS op een ouderwetse duinrell fiets gaat lijken, dan is het zeker een prima hulpmiddel
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
D5super schreef:waar woon je ergens Waterman?
Woon zelf in Burgh Haamstede…...
Groeten Erik
Ver bij jou vandaan Erik: regio 020…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je kunt het hulpstuk lenen bij het DS-club magazijn. Maar ja, dat is voor jou ook niet dichtbij. Verder kan ik Waterman’s bericht bevestigen: ik heb het een keer zonder ervaring vervangen en was inderdaad zo’n 6 uur bezig. Het is best een leuke klus.
Schermen, accubak en radiateur verwijderen, en dan is het al een heel stuk overzichtelijker, wat snaartjes lossen, de stand en kanteling even uitmeten, demonteren en terugplaatsen, stelt eigenlijk niet zo vreselijk veel voor, maar een goede middag ben je zomaar bezig
De meeste tijd wordt over het algemeen verspild doordat je de verkeerde volgorde aanhoudt, begin met het absoluut rechtzetten van de wielen, demonteren van de schermen, de accubak, de snaren en dan het uitmeten van het stuurhuis naar vaste punten op het chassis, als je het zo doet is het appeltje eitje, en de fun wanneer het gelukt is dat is geweldig de eerste keer
Let er wel op dat de “spaak” van het stuur links onderin komt te staan, zuid-zuid-west zeg maar
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zou de radiateur niet verwijderen, maar alleen even losmaken aan de bovenkant. Dan kun je hem net genoeg optillen om het stuurhuis te plaatsen. Scheelt weer aftappen en zo. Verder hoeven er in mijn herinnering ook geen snaren losgemaakt te worden.
fluidphreak schreef:Ik zou de radiateur niet verwijderen, maar alleen even losmaken aan de bovenkant. Dan kun je hem net genoeg optillen om het stuurhuis te plaatsen. Scheelt weer aftappen en zo. Verder hoeven er in mijn herinnering ook geen snaren losgemaakt te worden.
Iets meer werk maar wel makkelijker sleutelen, het hoeft niet binnen een uurtje klaar, maar wel zonder al teveel vloeken en zuchten
Ik weet ook wel dat er veel truucjes zijn om de tijd te verkorten, maar ik ben meer een voorstander van eenvoudig werken
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Jammer dat ik nu weer achter de pc zit, heb er inmiddels 7.5 uur over gedaan, en tja…..
wielen had ik recht gezet, verder heb ik het nieuwe stuurhuis precies terug geplaatst zoals de oude stond….. Helaas staat mijn stuur nu op 10 uur, weet niet of dit heel erg is??
Snaren heb ik niet los gehad, zag wel dat ik die ook moet gaan vervangen.
beide schermen heb ik ook laten zitten, had er geen last van.
radiateur er wel uit gehad, had het zicht wel nodig….
Nu heb ik nog niet gereden, leek mij een slecht plan midden in de nacht, weinig hulptroepen voor als er toch iets mis is.
Heb haar laten gymnastiken, stuur rechts en links om een aantal maal gedraaid. Ze staat nu inmiddels in de hoogste stand en blijft ook mooi staan zo, dus geen lekkages. Pomp sloeg na 45 sec nog niet aan, dus contact uit einde dag.
Heb nog nooit in een goed sturende DS gereden, maar als ze in de rijstand staat, stationair, kun je dan met 1 vinger het stuur om gooien of gaat het ietwat stroef? Wat dus nu hier aan de hand is…..
Zal morgen ochtend een stukje gaan rijden en hoop van zegen…..
Groeten Erik








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Stuur op 10 uur: niet “erg” vanuit techniek, maar niet zoals het “hoort”. Waarschijnlijk heb je de stuurkolom een tandje verdraaid op het stuurhuis gezet.
Als je beide schermen hebt laten zitten neem ik toch aan dat je het stuurhuis er naar voren toe hebt uitgehaald. Dan zal de radiator er niet alleen voor het uitzicht uit gemoeten hebben…
Ik heb nog niet in een DS gereden waarin de bekrachtiging zo sterk is als je bij bijvoorbeeld een Amerikaan gewend bent. Bij stilstand hangt het erg van je banden ( en -druk) en ondergrond af, maar het gaat nooit makkelijk. Rijdend is het prima. Voordeel van de wat minder sterke bekrachtiging is dat je nog wat gevoel over houdt bij hogere snelheden.
Succes vanochtend.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het stuurwiel kan in een latere fase ook in de goede stand gezet worden zonder het stuurhuis te demonteren.
Heb je schoon gewerkt en nieuwe rubber O-ringetjes gebruikt?
Nieuwe o-ringetjes inderdaad, zaten erbij.
Nou het voordeel is dat ik geen lekkage heb,
het nadeel is dat ze erg zwaar stuurt, lijkt wel een auto zonder bekrachtiging.
heb er niet harder dan 50 mee gereden en zelfs bij die snelheid moet je flink aan het stuur hangen, dus het zit ergens niet goed…..
Zal alvast wel beginnen e.e.a. er weer af te halen…..
Groeten Erik