D5super schreef:Nieuwe o-ringetjes inderdaad, zaten erbij.
Nou het voordeel is dat ik geen lekkage heb,
het nadeel is dat ze erg zwaar stuurt, lijkt wel een auto zonder bekrachtiging.
heb er niet harder dan 50 mee gereden en zelfs bij die snelheid moet je flink aan het stuur hangen, dus het zit ergens niet goed…..Zal alvast wel beginnen e.e.a. er weer af te halen…..
Groeten Erik
Een DS stuurt nooit heel erg licht, ook niet met een nieuw stuurhuis, heb je een “dood” stuk in de sturing dan kan de kanteling niet goed staan, als hij te zwaar draait dan kan het zijn dat de stuurpen en het rondsel niet in lijn staan, dat is een kwestie van de stroppen lossen en opschuiven
Ik haal zelf altijd de schermen eraf omdat je dan goed kan zien of het stuurhuis goed staat, je kan makkelijker uitmeten, en het is makkelijker en vrijer werken vind ik
Maar, zoals gezegd, ook met een nieuw stuurhuis zal een DS nooit sturen als een Amerikaan of moderne auto, je merkt ook bij in en uitparkeren dat als je de auto iets laat rollen dat het sturen dan makkelijker gaat
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Stroppen beetje lossen, stuurwiel draaien van li naar re, dan zet het stuurhuis zich.
Stroppen vastzetten.
Opnieuw testrijden…



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Check ook of je wel iets axiale speling hebt op je stuurkolom: achter het stuur gezeten moet je het stuurwiel iets (1 à 1,5 mm) naar je toe kunnen trekken. Zo niet, liggen de windingen van de veer om de stuurbuis op elkaar en stuurt het zwaar. Ik had per ongeluk de bovenste van de drie groeven op de rondselas gebruikt voor de borgbout, in plaats van de middelste zoals het bij mij oorspronkelijk zat. Of in dat geval de veer nieuw afstellen kan natuurlijk ook.
De spaak hoort op 8 uur te staan bij rechtuit rijden (30 graden onder de horizontaal). Dat rijdt ook het prettigst (linkerhand relaxed op de spaak )
pfffff,
heb het geheel iets verschoven zodat ik nu wel de juiste afstand meet in de zijdelingse
afstelling, stond een paar mm tever 1 kant op.
Nogmaals de kanteling goed gezet, denk en dacht dat ie toch iets gezakt was tijdens vastzetten vannacht.
Inmiddels test gereden, en nu kan ik tm weer fatsoenlijk aan het stuur draaien, zonder eerst naar de sportschool te moeten.
Rijdt zeer aardig, ze doet in ieder geval niet meer , bij snelheden van rond de 100 en harder, je het gevoel geven dat er van alles kan gebeuren.
Heb wel iets speling op de beide stuurkogels ontdekt, welke dan maar op het lijstje komen te staan.
En van die veer wat ook de oorzaak kan zijn van het wellicht wat zwaar stuurgedrag zullen we
ook in gedachten houden. Als mijn vader morgen weer thuis is moet die ook maar is een test rondje rijden, want die reed er vroeger altijd mee…..
Verder iedereen bedankt voor het er mij door heen slepen van deze klus.
En wat was de manier om achteraf alsnog het stuur goed te zetten, want staat nu op 22.30.
groeten Erik



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
D5super schreef:En wat was de manier om achteraf alsnog het stuur goed te zetten, want staat nu op 22.30.
De stuurbuis zal 2 tandjes linksom verdraaid moeten worden ten opzichte van de rondselas.
Twee manieren:
1. Leidingen loshalen, stuurhuisstroppen lossen, borgbout eruit, stuurhuis van de stuurbuis af trekken, stuurbuis verdraaien, en alles weer vastzetten. Of, met minder werk:
2. Borgbout stuurbuis/rondselas verwijderen. Klemband voor de veer om de stuurbuis lossen zodat de veer zich ontspant. Stuurwiel naar binnen trekken zodat de stuurbuis van de rondselas loskomt, stuurbuis (stuurwiel) verdraaien, weer in elkaar schuiven, borgbout terugplaatsen, veer spannen en klemband vastzetten.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En dan komt het appeltje nog…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:En dan komt het appeltje nog…
Maar dat is appeltje eitje
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Aangezien ik dit stukje op een ander topic gevonden heb, heb ik net weer alles los gehad en geprobeerd om het zo te stellen dat en het stuur goed staat en het geheel toch wat betr/lichter moet gaan sturen. Volgens mijn vader was het nog steeds beroerd…..
Nogmaals de werkwijze die ik al 15 jaar aanhoud en destijds van een aantal DS-monteurs van het eerste uur mocht leren:
Stuurhuis op 275 mm zetten, stuurwiel op 7 uur, stuurwiel/buis op stuurhuis schuiven, stuurhuis op 122 +/- 5 vastzetten in de wagen. De armen van de stuurstangen kunnen maar op één manier op de spiebanen van de hulpstuurarmen, dus dat kan niet fout gaan.
Maar mijn stuur staat nog steeds niet op 8 uur, dit is hoe ik het gedaan heb…..
alles los, wielen in de rechtuit stand, stuur op 7 uur.
de 275mm uitgezet en het stuurhuis in de stuurkolom geschoven.
de 1225mm uitgezet en stuurhuis handvast gezet met de rondsels.
kanteling goed gezet met special tool, en rondsels/stuurhuis vast gezet.
Nu wil ik dus de hulparmen op de wielen monteren, zoals gezegd wordt kan dit maar op 1 manier, dus wat ik denk dmv aan het stuur te draaien, zodat dat gaat passen.
Nu passen de hulparmen, en staan mijn wielen dus nog steeds in de recht uitstand, maar mijn spaak van het stuur op 5 uur.
Wat gaat er fout, want ik snap er geen biet meer van!
Ps dat appeltje waar ik nog helemaal niet aan ben geweest, staat ook niet goed.
En die 275mm dik ik meet , meet ik van hart waar beide stuurarmen samen komen, dus de moer14 waar het mee vast , klopt dit wel, want las ook ergens het einde van het harmonica rubber…...
heb inmiddels elders op dit forum gevonden, dat de 275mm uitgezet dient te worden vanaf de buitenste bus van de stuurstang, dus nu staat dat in elk geval goed.
Verder rijdt ze volgens mijn vader redelijk maar nog niet top, dit verwijt hij aan het feit dat het stuur nu op 9 uur staat ipv de acht uur. Het appeltje staat goed, dus volgens mij heeft de positie van de spaak er niets mee te maken, of wel?
Vervolgens moet het stuur toch op 8 uur komen te staan, nu hebben jullie het over de klemband en de veer lossen, maar waar zitten deze??
Een ritje Amsterdam was beter geweest voor deze klus
Groeten Erik














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
D5super schreef:Een ritje Amsterdam was beter geweest voor deze klus
Groeten Erik
Tja… nou ja, als je tijd hebt ben je morgen en dinsdag welkom. Zet ik het hele zaakje even zoals het hoort voor je Stuur maar een pb als het je wat lijkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat houden we in gedachte!!!!!!
Eerst wachten op de nieuwe radiateur, en in de tussentijd eerst zelf nog maar wat rommelen…..