Beste cx forumers,
Een groet uit Engeland, (waar en CX een zeldzamheid op de wegen van Hare Majesteit is).
Ik ben ook het gekreun achter beu. Ik heb de andere posten gelezen over het vervangen van de lagers maar vraag me af iemand me kan inlichten op het model van trekker die je moet gebruiken om de lagerschalen te verwijden. Zo te zien van het handboek is het een ‘interne’ trekker.
gr
Hans
Hans Staartjes














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die heb je niet nodig als je een lasapparaat hebt. Je last dan een dikke rups op de binnenlagerschalen. Vervolgens steek je een lange dunne beitel of stuk ijzer door de draagarm, dat zet je tegen de zojuist gelaste rups en dan ram je de lagerschaal er zo uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de goeie tip waterman. Mig lassen lukt me wel, maar ik zou het toch interesant vinden welke inwendige trekker het doet.
Hans Staartjes
Ik het het half jaar geleden gedaan, maar zover ik me kan herineren kun je er met een trekker echt niet goed bij.
Best is er op lassen Door de hitte komt die dan ook los. En dan met een pijp via de andere kan erdoor meppen.
Je kan de arm zo oppakken en naar de buurman lopen als die wel las spullen heeft.
De lagerschaal zit in de draagarm en zit helemaal in de arm geduwd het gaat door het lager is ook precies het gat in de arm.
Wat wel een risico is, dat hele arm niet meer te gebruiken is, bij mij ging het nog net. Nogal een corrosie bende namelijk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980





























Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb ooit de lagerschaal doorgeslepen met een slijpsteentje op de boortol (pre-dremeltijdperk).
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Google even op “binnen lagertrekker”
dat is het gereedschap dat je feitelijk zou moeten gebruiken .
Ik heb het jaren gedaan met een half rond geslepen stalen pen die ik achter het smalle randje stak vanuit de andere kant , en dan met zachte dwang van de hamer eruit .
Als alles al te ver kapot was , en de tonnetjes van het lager al in het aluminium zaten gewalst, bracht de acetyleen toorts altijd uitweg .
een keer goed heet stoken zodat de stalen ring ontladen was ,
één tik van de hamer en de lagerzitting spatte uit elkaar !
Walter
Meten is weten , gissen is missen



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
thuis lang liggen klooien om de schalen eruit te krijgen..
collega van de technische dienst op het werk had ze er binnen enkele minuten uit op de manier zoals omschreven door waterman
succes
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009