




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het kleppendeksel moet je nooit te strak zetten, anders draai je de schroefdraad stuk…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
M'thijs schreef:Hoi Bogard,
Zo heb ik ze ook gesteld. Ik heb inlaat .15 en uitlaat .20 gesteld, waarbij een maatje groter er niet of nauwelijks tussenpast. Ik rijd op lpg dus iets ruimer is dan ok. Ik stel liever op .15 en .20 en dan wat vaker stellen, dan .20 en .25 en dan 10.000 km niet… Zoveel werk is het ook weer niet.
Zo maar laten dan?
Regelmatig checken is altijd goed, ik ga uit van elke 10.000km
Benzine 15/20, op gas 15/25.
De inlaatkleppen worden gekoeld door instromende brandstof,
de uitlaatkleppen worden bij LPG heter, dus moeten langer dicht blijven om voldoende koeling te krijgen, en dat betekent dus grotere klepspeling…
Mee eens! Ik probeer ze toch wat regelmatiger te stellen, nu na 7000 km en dat wat toch nodig, alle kleppen moesten ruimer. Dus ik denk dat ik een marge van zo’n 5000 km ga aanhouden, dan maar eens kijken hoe het gaat. Het tikken is nu trouwens weg, was enkel bij koude motor het eerste ritje.
Gisteren weer wat bizars ontdekt: omdat ik na het tanken van benzine flinke stank in de auto had, en ook nieuwe bougieschachtrubbers nodig had, belde ik chyparse om wat onderdelen te bestellen en vertelde hun van de stank. Het kon wel eens aan de slang liggen tussen tank en tankvulpijp zeiden ze. Dus meteen een nieuwe besteld en ja hoor, die was flink vergaan. Er zat een flink gat in waar die slang tegen een moer aankomt, en dat was met de franse slag gefixed met een soort gungum-achtige kauwgom troep! Lekker gedaan… Ook zat er een scheur in.
Dus ik slang vervangen en wat bleek nog meer? De LPG-inbouwer van de vorige eigenaar heeft de gasvulslang met een klemmetje aan de zijkant van de kofferbak vastgezet, en daarbij dwars door de benzinevulpijp heengeboord en geschroeft! Wat een ideoterie zeg! Nou, dat is ook weer gefixed alsmede het afgebroken ontluchtingsslangetje, dus daar bij het achterwiel zit alles weer goed! Onder de tankplaat ook, dus nu kan het enkel nog aan de benzineleiding in de kokerbalk liggen, dat ga ik checken nadat ik een proefrit heb gemaakt op benzine, dat ga ik nu eerst maar eens doen! Het is tenslotte mooi weer en ik ben vrij!!!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:[De inlaatkleppen worden gekoeld door instromende brandstof,
de uitlaatkleppen worden bij LPG heter, dus moeten langer dicht blijven om voldoende koeling te krijgen, en dat betekent dus grotere klepspeling…
Maar LPG wordt warmgemaakt door de verdamper…ook is je inlaatspruitstuk heter door het ontbreken van verdampende benzine…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Goed werk!!!
Thanx, maar jij was ook goed bezig Frederik! Tot later!





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Wat betreft de intervallen van het kleppenstellen leer je je eigen auto ook kennen. Ik heb intervallen van 5000, maar ook van 15000 km geprobeerd (dat laatste was overigens niet zo bedoeld). Ik merk dat mijn wagen op LPG om de 10.000 prima gesteld kan worden op 0,20/0,25. Ik hanteer gewoon de op tuimelenstaan methode (is de officiële handboekmethode beter?). Dan hoef ik 1 of 2 uitlaatkleppen ietsjes ruimer te stellen. Meer niet. Koud hoor ik de kleppen iets tikken. Warm vrijwel niet. In het begin kun je het beste de kleppen wat vaker stellen om de motor te leren kennen.
Ook vervang ik de olie (20W50) + filter en de bougies om de 10.000 km. Dat lijkt me voor een LPG-wagen die veel lange afstanden rijdt voldoende. Wel smeer ik om de 5000 km de stabilisatorstang, fusees en aandrijfassen door.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Eén keer/jaar/10.000 kilometer nieuwe olie,filter en bougies.
Smeren doe ik eens per 5000-7500 kilometer of 2 x per jaar.
‘Spirit of avant-garde’
Herkent iemand het volgende misschien?
Ik blijf gedoe houden met rijden op benzine. Vandaag stuk gereden, ging op zich redelijk maar toch nog vaak inhouden en schokken, vooral boven 100 km/u en boven 3000 toeren. Het lijkt alsof hij te weinig toevoer van benzine krijgt… Ik blijf belletjes zien in mijn benzinefilter, heb de slang vanaf de motorruimte doorgeblazen en hoorde het bubbelen in de tank, dus dat zit goed lijkt me… Benzinefilter zit ook maar half vol en lijkt leeg te lopen als de motor niet draait. Na een kwartier stilstand kon ik niet starten op benzine, pas tijdens het rijden op lpg kon ik moeizaam overschakelen naar benzine, hij pakte slecht op. Veel gasgeven gaat niet, op halfgas rijden wel. stationair draait hij op benzine 1200 á 1300 toeren, beetje veel, niet?
Ik heb geprobeerd om de symptonen op te sommen, iemand goede raad misschien? Heb ook al zo’n flesje spul dat de troep oplost door de benzine gemikt…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb in mijn eerste DS ook lastig probleem gehad met verschil in benzine en LPG: wat bleek na zoeken, er zat een gescheurd membraam in de verdamper, en om op gas goed te rijden hadden ze geklooid met de afstelling van de carburateur: op benzine liep de motor 1700 toeren stationair!
Als de carburatie goed geregeld werd, deed die op LPG niets meer!
En andersom dus.
bedankt voor de tip. Ik acht die kans klein, omdat er in 2005 een nieuwe verdamper is geplaatst…
M’thijs schreef:Herkent iemand het volgende misschien?
Ik blijf gedoe houden met rijden op benzine. Vandaag stuk gereden, ging op zich redelijk maar toch nog vaak inhouden en schokken, vooral boven 100 km/u en boven 3000 toeren. Het lijkt alsof hij te weinig toevoer van benzine krijgt… Ik blijf belletjes zien in mijn benzinefilter, heb de slang vanaf de motorruimte doorgeblazen en hoorde het bubbelen in de tank, dus dat zit goed lijkt me… Benzinefilter zit ook maar half vol en lijkt leeg te lopen als de motor niet draait. Na een kwartier stilstand kon ik niet starten op benzine, pas tijdens het rijden op lpg kon ik moeizaam overschakelen naar benzine, hij pakte slecht op. Veel gasgeven gaat niet, op halfgas rijden wel. stationair draait hij op benzine 1200 á 1300 toeren, beetje veel, niet?
Ik heb geprobeerd om de symptonen op te sommen, iemand goede raad misschien? Heb ook al zo’n flesje spul dat de troep oplost door de benzine gemikt…
Tijdens het zoeken kwam ik in dit oude topic ongeveer de omschrijving van mijn probleem tegen. Helaas staat de oplossing er niet bij .....
M’thijs, weet je nog hoe je het opgelost hebt? Of heeft iemand anders een idee?
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wel een oud topic!
Benzinepomp slecht?
Citroen!
Dat zou natuurlijk kunnen na 43 jaar. De benzine loopt ook terug naar de tank bij wat langere stilstand, terwijl ik geen lek in de benzineleiding kan ontdekken. Na een paar dagen stilstand moet ik de accu half leeg starten om de benzine helemaal uit de tank te pompen. Nou rij ik bijna altijd op gas, dus dan heb ik er geen last van, maar het klopt natuurlijk niet. Bij tijdens het rijden overschakelen naar gas duurt ook best lang voordat de motor met benzine oppakt.
Tijdens de restauratie heb ik de tank goed onderhanden genomen en het lamellenfilter schoongemaakt, dus vestopping sluit ik eerst nog even uit.
Is de benzinepomp simpel te testen of kan ik er beter gelijk een nieuwe opzetten? Heb nog een pompje van de donor liggen, maar die is ook 40+ ...
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
DriverD schreef:Wel een oud topic!
Benzinepomp slecht?
Is inderdaad een oud topic, maar problemen met een snoek worden steeds weer actueel….
Ik zoek voor het posten altijd eerst met de zoekfunctie en negen van de tien keer vind ik de oplossing, niet zelden in hele oude topics… Ideaal dit forum!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders