1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Update: IDealist zocht uitdaging -> inmiddels gekocht
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2128

Gepost: 31 augustus 2011 10:51 PM

Goedenavond amices, ik heb onderstaand draadje gevolgd en mij vanavond aangemeld in deze nieuwe wereld. Ben al sinds jaar en dag liefhebber van een ander groot Frans merk en prominent forummer op le Lion d’Or. Waarmee ik tegelijk het merk verraadt.

Dit draadje volgde ik reeds: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212475/P180/

Ik zoek geen vervanging voor een dagelijkse moderne auto maar ik zoek een technische uitdaging voor de lange donkere winteravonden. Vanaf binnenkort breidt mijn hobbyruimte uit en is de ruimte zodanig dat ik het aandurf om een lang gekoesterde wens in te willigen: aan de gang met een ID/DS.

De eenvoudige en degelijke Peugeottechniek kent weinig geheimen meer voor mij, de raadselachtige techniek van de DS spreekt mij mateloos aan. Nog los van de ervaring van het rijden met deze techniek. Als geen ander herken ik het motto dat je eerder spijt hebt van iets dat je laat, dan dat je doet. Wat mij ook erg aanspreekt (en vaak tegenstaat bij Peugeot) is dat voor de ID/DS de meeste onderdelen makkelijk en vaak nieuw verkrijgbaar zijn. Mijn hobby is namelijk sleutelen en NIET zoeken naar onderdelen.

Los van de adviezen was ik er al achter dat het wijs is om met een ID aan de gang te gaan, omdat die de techniek heeft die ik zoek. EEn halfautomaat en andere snuisterijen is extra en zijn voor mij geen eis. De eenvoud van de later ID’en benaderen de eenvoud van de vroege DS’en, maar met een ander prijskaartje. Ik heb al een 505 (in topstaat, iemand belangstelling?) en een leuke 504 cabriolet staan die ik niet eerder weg doe dan dat ik me een DS cabriolet Chapron kan veroorloven en dat duurt nog wel even denk ik. Met andere woorden: ik ga nu niet voor een grote investering in 1 keer, wetende dat je na aankoop van een klassieke auto toch nog ‘sluimerend’ door-investeert. Maar een hobby kost nu eenmaal geld. De kroeg ook.

Ik ben dus oriënterende in het arsenaal ID’en tot zo’n 5 mille, maar als ik een leuke DS zie kijk ik er ook naar. Zeker als het om een break gaat. Die heeft nog een extra factor ‘exotique’.
Ik heb de aankooptips in de PDF op de website van de ID/DS-club gelezen en zodra ik mijn geld heb stukgeslagen op een ID/DS ben ik van de partij als nieuw lid.

Mijn vraag voor nu is of er nog bijzondere aandachtspunten zijn als het gaat om breaks. Zijn er bepaalde onderdelen moeilijker/ niet verkrijgbaar? Zijn er nog extra verborgen krochten in de gaten te houden waar het monster van Roest-ness kan schuilgaan?
Ik kan me voorstellen dat omdat een break zeldzamer is, je eerder concludeert dat een break ‘restauratiewaardig’ is dan bij een berline. Klopt dat? En waar ligt die grens ongeveer?

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen en hopelijk leidt e.e.a. er uiteindelijk toe dat wij elkaar hier nog veel gaan tegenkomen!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  

RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17421

- CX 2400 Super
Gepost: 31 augustus 2011 10:59 PM
  [ # 1 ]

Welkom! Zowel je forumnaam als de titel van je topic hebben literaire kwaliteit Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 augustus 2011 11:02 PM
  [ # 2 ]

Welkom hier. Bij breaks zit er meer staal aan de achterkant, dus kan er ook meer roesten! En inderdaad: Breaks zijn zeldzamer dan berlines.
Succes met de zoektocht.

Citroen!

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7618

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 augustus 2011 11:13 PM
  [ # 3 ]

Na 12 jaar redelijk kostbaar onderhoud en herstelwerkzaamheden te hebben betaald aan mijn voormalige Break bleek het ding rijp voor een totaalrestauratie. Met andere woorden: het blijven complexe auto’s en een break kan nog wat harder roesten dan de berlines. En blijkbaar was mijn garage toch niet zo goed in reparaties met eeuwigheidswaarde (nou ja, wat mag je eigenlijk verwachten bij een auto die ooit bedoeld was om vijf jaar mee te gaan?) De dagwaarde was intussen gedaald tot een paar duizend euro. Mijn auto is voor goud geld gerestaureerd en rijdt nu in Zwitserland. Tja, was is restauratiewaardig? Denk niet dat je een professionele restauratie zomaar bij verkoop terugverdiend.

Het ‘break-deel’ heeft een bijna onoplosbaar probleem: er komt hoe dan ook water in het dubbele plaatwerk onder de derde zijruit. Dat is best lastig om mooi en goed te repareren. En om met de woorden van een (voormalige) goede restaurateur te spreken: na een paar jaar begint het weer opnieuw. ‘t Schijnt dat het rubber van de zijruit aan de bovenzijde ergens net niet helemaal 100% afdicht, op een plek waar je met een kitspuit niet bij komt. Het mooie is dat er eigenlijk alles nog verkrijgbaar is, alleen een vervanger voor het ‘vinylbehang’ dat in een break tegen het dak zit en in het bovenste deel van de achterklep ben ik nooit tegengekomen. Bij gerestaureerde breaks zie je daar dan een prachtige stoffen hemelbekleding zitten - wat in een break natuurlijk raar en vooral bijzonder onpraktisch is.

Maak er een mooie zoektocht van. En als je het budget beperkt wil houden en de techniek (relatief) overzichtelijk: zoek een mooie late ID (DSpecial of DSuper).

Behoorlijk off topic - geweldig dat er nog een paar mensen een 505 op de weg houden. Ik blijf dat bijzonder fraaie auto’s vinden. En ze reden lekker.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 augustus 2011 11:28 PM
  [ # 4 ]

Leuk hoor, beetje kruisbestuiving!

Heb je link naar je 505-verleden?

knuffel

Profiel  

IDealist
> 2000 berichten

Gepost: 01 september 2011 04:56 PM
  [ # 5 ]

Dank voor jullie bemoedigende reacties. Als ik niet voornemens was om alle uitdagingen zelf aan te gaan zou ik er niet aan beginnen, want dan is het financieel geen houdbare zaak. Aan de andere kant ben ik wel wat gewend: de restauratie van mijn 505 (hoewel dat een groot woord is voor het project dat ik van mijn 505 heb gemaakt, omdat dat in de basis een exemplarisch harde auto was) werd m.n. door het wegbrengen naar een spuiterij toch een kostbaar project. Eerder had ik al eens een 504 berline echt LATEN doen, bij gebrek aan tijd en ruimte destijds, en dat werd dus een hele dure 504…

Ik heb nu een ID20 break gezien die compleet is, met nette harde voor- en achterschermen en redelijke portieren. Interieur (bekleding) is gaar. Bodem en binnenschermen, randen onder 3e zijruit zijn hard, alleen 1 (vuistgroot) gat in de linker dorpel. Technisch: APK al jaren verlopen, motor start en loopt best netjes, auto komt vlot omhoog en blijft staan. Het lijkt me een aardig project en de vraagprijs is equivalent aan ongeveer 6 jaar basisabonnement sportschool, maar die kan ik dan opzeggen, want 6 jaar klooien aan een ID is ook topsport. Toch? Al met al lijkt me dit een aardig project tegen een redelijke prijs of vergis ik me?

Even een beetje off-topic:
Leuk dat de 505 hier wordt bejubeld. De 505 is zeker een hele fraaie auto. De mijne is bijzonder: een origineel Nederlandse diesel van 1984 (eerste type dus), met het befaamde 2.5 liter Indenor-blok dat ook in diverse CX’en is terug te vinden. De reden dat mijn diesel het als Nederlandse auto heeft ‘overleefd’ is dat de voorlaatste eigenaar, die hem ruim 20 jaar had, een tweede woning in de Algarve had en hem daar een deel van het jaar (de winter) gebruikte. De aankoopbon en de onderhoudshistorie van zowel NL als Portugal zit erbij. Dat is wel leuk. Verder heeft deze een 5-bak en schuifdak als accessoires. Het eveneens leverbare accessoire ‘stuurbekrachtiging’ heb ik zelf ingebouwd, was een leuke uitdaging, want zelfs elementaire onderdelen als een dwarstraverse waren er in verschillende types en de mijne was dus niet op SBK voorbereid: moest de traverse zelfs vervangen. Nog te zwijgen over de rest…
Ik begon het project met het idee er een low-budget uitdaging van te maken (zie eerste foto’s achterklep) maar later sloeg mijn gebruikelijke perfectionisme toch weer toe en zo kwamen er diverse nieuwe plaatdelen op (achterklep, voorschermen, schuifdakplaat).
Zie de link onderaan.

Heb ook nog een origineel Nederlandse 505 SR gehad, maar die was zo perfect (schuurvondst, onder de lakens, 92.000 km) dat die voor mij eigenlijk te weinig uitdaging bood. Na een jaar over gedaan aan een andere liefhebber.

Hieronder het draadje van mijn 505-project op het Peugeotforum le Lion d’Or. Jullie snappen dat ik voor een project ID/DS eerst meer ruimte wilde hebben. Mijn nieuwe sleutelruimte is zeker 6x groter. Vanaf pagina 5 wordt het interessant. De 505 wordt momenteel opnieuw gespoten ivm een lakfout (metallique, 2K), onder garantie gelukkig. Een nieuw project betekent helaas wel dat ik -au- afscheid van haar zal nemen, omdat ik weet dat ik met een drukke baan en leasebak echt te weinig gebruik zal maken van de 505. Twee klassiekers is voor mij echt genoeg. En daarvan moet er dan 1 altijd rijden (mijn 504 cabriolet voldoet daar aan)... Smile

http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=50&t=11038

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 september 2011 05:19 PM
  [ # 6 ]

Die Break klinkt goed - maar nog steeds handig als je niet twee linkerhanden hebt. En tijd - maar als je de sportschool dan toch opgeeft, komt dat wel goed. Met wat geld in de portemonee heb je ook zo een nieuw bekleed interieur.

Maar, eh, een Indenor in de CX? Daarin ligt toch echt een achteruitdraaiend verdieseld DS-blok hoor. Eerst 2200 cc, later 2,5 liter. En in mijn C35 ligt een de goede kant op draaiend verdieseld DS blok.

Straks ga ik nog eens even snel kijken in je verleden tussen de leeuwen. Nu moet er weer gewerkt worden.

Profiel  

IDealist
> 2000 berichten

Gepost: 01 september 2011 06:08 PM
  [ # 7 ]
break23m schreef:

Maar, eh, een Indenor in de CX? Daarin ligt toch echt een achteruitdraaiend verdieseld DS-blok hoor. Eerst 2200 cc, later 2,5 liter. En in mijn C35 ligt een de goede kant op draaiend verdieseld DS blok.

Vergis ik me? Ik dacht dat het blok in de turbodiesel II hetzelfde blok was, maar als jij zegt dat het niet zo is geloof ik het direct. Dan is PSA blijkbaar pas later gaan samenwerken met de dieselblokken. Laten we het er op houden dat het dan beide hele goede blokken waren…:-).

Die Indenors werden vanwege hun robuustheid overal ingelepeld: boten, generatoren, heftrucks…

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 01 september 2011 10:10 PM
  [ # 8 ]

Heb een stukkie gelezen van je 505-avontuur, ga je ons ook zo op de hoogte houden op dit forum?

knuffel

Profiel  

IDealist
> 2000 berichten

Gepost: 01 september 2011 10:23 PM
  [ # 9 ]
vlietmansje schreef:

Heb een stukkie gelezen van je 505-avontuur, ga je ons ook zo op de hoogte houden op dit forum?

Reken maar, als het eenmaal zo ver is ligt dat zeker in de bedoeling. Kost wat extra tijd maar is ook leuk om te doen. Vind het ook leuk als anderen dat doen en voor wat hoort natuurlijk ook wat. Met elkaar kun je er zo een leuk platform van maken.

Salut!

Profiel  

break23m
> 7000 berichten

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 september 2011 11:01 PM
  [ # 10 ]

Sjonge - is Peugeot net helemaal perfect - gaat ‘ie wat nieuws bedenken Smile Maar een leuk relaas en een mooi resultaat. Zo’n roestvrij schuifdak zul je in een CX niet snel tegenkomen ... De tweed kan ik me nog herinneren uit een 505 break in bestelwagenuitvoering waarmee ik bij m’n toenmalige weekendbaantje op pad werd gestuurd. Ik ging er van uit dat dat de goedkoopste versie was, maar blijkbaar toch een deftige.

Profiel  

IDealist
> 2000 berichten

Gepost: 02 september 2011 09:40 PM
  [ # 11 ]
break23m schreef:

Sjonge - is Peugeot net helemaal perfect - gaat ‘ie wat nieuws bedenken Smile Maar een leuk relaas en een mooi resultaat. Zo’n roestvrij schuifdak zul je in een CX niet snel tegenkomen ... De tweed kan ik me nog herinneren uit een 505 break in bestelwagenuitvoering waarmee ik bij m’n toenmalige weekendbaantje op pad werd gestuurd. Ik ging er van uit dat dat de goedkoopste versie was, maar blijkbaar toch een deftige.

Dank. Tja, als je eenmaal een goede 505 hebt wordt het voor mij saai: er mankeert nooit wat aan en onderhoud heeft het ook vrijwel niet nodig. Een 505 break met tweed bekleding is inderdaad een vreemde combinatie, want tweed hoort in de luxere versies thuis. Ik heb een paar jaar terug een 505 GLD Break van ‘82 gehad, in de meest kale uitvoering (was ideaal voor de verbouwing van mijn huis, er passen platen van 122 x244 in) en die had eenvoudige en zweterige skai-bekleding.

Profiel  

IDealist
> 2000 berichten

Gepost: 06 september 2011 10:49 PM
  [ # 12 ]

Vrijdag ga ik voor een meer grondige en wellicht finale inspectie nogmaals kijken naar de ID Break die ik eerder heb gezien.
Ik heb de aankooptips van la Bombe gelezen.
Kunnen jullie hieronder eens een top 10 maken van zaken die (mits je het zelf doet en niet aan een garage uitbesteed) echt heel kostbaar of heel ingewikkeld zijn en die dus bij voorkeur goed moeten zijn? (Dus een lijst van: als die zaken OK zijn dan heb je een leuke start).

Bij voorbaat dank en ik rapporteer jullie de uitkomst!

Profiel  

break23m
> 7000 berichten

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 september 2011 12:37 AM
  [ # 13 ]

Alles wat van ijzer is? Alle carosserieaandachtspunten van een berline + het achterste deel van de carosserie. De techniek is veel minder kwetsbaar. Enne - neem iemand mee die weet waar je op moet letten.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 07 september 2011 08:37 AM
  [ # 14 ]

Achterklep.

knuffel

Profiel  

IDealist
> 2000 berichten

Gepost: 07 september 2011 09:05 AM
  [ # 15 ]

Alle plaatwerk is hard (achterschermen en portiere los bijgeleverd, die heb ik al afzonderlijk in de handen gehad). Dus geen laswerk aan ‘zichtwerk’. Achterklep idem. Dak idem. Motorkap schadevrij.
Het laswerk beperkt zich tot ‘onderhuids’ en zoals ik een ID/DS nu ken is dat veel recht toe recht aan werk en niet al te veel ingewikkeld gevormde persstukken. Als eerder gezegd: dat doe ik zelf.
Achter de beschermkappen van de achterste veerbollen moet ik nog kijken, ik weet dat hij daar bij voorkeur hard moet zijn, anders wordt het echt veel werk.

-Zijn er nog delen die je niet mag of kunt lassen? (Bij Peugeots mag dat bijv niet aan subframes en draagarmen en laat nu juist die heel zeldzaam zijn, tja, voor Peuzen wordt vrijwel niks meer gemaakt en de rest is uitgevoerd naar Afrika)
-Welke onderdelen van de techniek zijn echt kostbaar om te vervangen? (afgezien van een motorrevisie, dat is bij elke auto kostbaar/ arbeidsintensief)

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook