




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Slang bij de carbu eraf en dan de startmotor laten rondgaan. Je moet dan een behoorlijke straal benzine uit de slang zien komen.
Citroen!
Wel ff de slang in een fles hangen…..





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt me duidelijk…
Citroen!
Hmm, moet er wel wat uitkomen… Morgenmiddag is-tie aan de beurt.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt de auto zelfs op gas laten draaien, maar ik zou in ieder geval de test in de buitenlucht doen…
Over benzine pompen gesproken Ik heb al best een lange tijd dat mijn DS (ie) niets meer op benzine doet!
Ik heb de pomp gedemonteerd en de aanvoer naar de motor toe los getrokken, mijn vraag hoeveel druk moet hieruit komen? Met een ie leek mij dat er best een harde straal moet uitkomen namelijk maar hij had een klein pruttelend straaltje.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
De drukregelaar die op de injector-galerij (onder het inlaatspruitstuk) zit, moet worden afgesteld zodat er steeds 2.0 bar aan de injectors wordt geleverd. Dat impliceert dat de pomp toch minstens 2.5 bar zou moeten kunnen leveren. De vraag blijft dan natuurlijk welk debiet (liters/minuut) hierbij hoort.
Gelukkig biedt het WPH (Op D.IE.173.00) uitkomst:
type: Bosch OF525H
Opbrengst: 60-80 liter/uur
bij afgeregelde druk 4 bar.
Verbruik ca. 40 Watt (is dus ca. 3 ampere @ 13 volt)
Een pruttelend straaltje lijkt mij niet goed, nee.
Is het aanzuigfilter nog een beetje schoon? Het origineel (type: Bosch FJ629K, elke 30.000 km te vervangen) is nogal prijzig. Er zijn acceptabele vervangingsfilters die passen of pas te maken zijn…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Vanmiddag heb ik de slang losgemaakt en met de startmotor een straal in een fles laten lopen. Het was een stoterig straaltje, op de maat van het ronddraaien van de startmotor. Moet er echt een flinke straal uitkomen op deze manier?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
nltecoko schreef:De drukregelaar die op de injector-galerij (onder het inlaatspruitstuk) zit, moet worden afgesteld zodat er steeds 2.0 bar aan de injectors wordt geleverd. Dat impliceert dat de pomp toch minstens 2.5 bar zou moeten kunnen leveren. De vraag blijft dan natuurlijk welk debiet (liters/minuut) hierbij hoort.
Gelukkig biedt het WPH (Op D.IE.173.00) uitkomst:
type: Bosch OF525H
Opbrengst: 60-80 liter/uur
bij afgeregelde druk 4 bar.
Verbruik ca. 40 Watt (is dus ca. 3 ampere @ 13 volt)Een pruttelend straaltje lijkt mij niet goed, nee.
Is het aanzuigfilter nog een beetje schoon? Het origineel (type: Bosch FJ629K, elke 30.000 km te vervangen) is nogal prijzig. Er zijn acceptabele vervangingsfilters die passen of pas te maken zijn…
Dat filter zit aan de perskant, als hij de slang bij de pomp heeft afgekoppeld kan dat de oorzaak dus niet zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
JanO schreef:Vanmiddag heb ik de slang losgemaakt en met de startmotor een straal in een fles laten lopen. Het was een stoterig straaltje, op de maat van het ronddraaien van de startmotor. Moet er echt een flinke straal uitkomen op deze manier?
Wat is flink? Hij moet sneller benzine aan kunnen voeren dan de motor verbruikt.
Je kan de test van Vlietmans doen: Motor op LPG laten lopen en dan -met de benzineslang in een pot/fles- de benzineafsluiter electrisch of mechanisch openen.
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
jantje1948 schreef:nltecoko schreef:
Is het aanzuigfilter nog een beetje schoon? Het origineel (type: Bosch FJ629K, elke 30.000 km te vervangen) is nogal prijzig. Er zijn acceptabele vervangingsfilters die passen of pas te maken zijn…
Dat filter zit aan de perskant, als hij de slang bij de pomp heeft afgekoppeld kan dat de oorzaak dus niet zijn.
Nee Jantje, bij een Injection zit het filter aan de aanzuigkant.
En als je de constructie van de benzinepomp kent en de prijs ervoor ooit hebt moeten betalen weet je ook waarom…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
DriverD schreef:JanO schreef:Vanmiddag heb ik de slang losgemaakt en met de startmotor een straal in een fles laten lopen. Het was een stoterig straaltje, op de maat van het ronddraaien van de startmotor. Moet er echt een flinke straal uitkomen op deze manier?
Wat is flink? Hij moet sneller benzine aan kunnen voeren dan de motor verbruikt.
Je kan de test van Vlietmans doen: Motor op LPG laten lopen en dan -met de benzineslang in een pot/fles- de benzineafsluiter electrisch of mechanisch openen.
Opgelost, de benzineafsluiter was de boosdoener! Heb de Vlietmanstest gedaan en moest daardoor de slang na de afsluiter gebruiken. Lopend op gas de slang in de fles en de afluiter opengedraaid: een dun, miezerig zeikstraaltje, ongeacht het toerental. Veel minder dan vanmiddag met de slang voor de afsluiter zodat de conclusie wel voor de hand lag. Andere afsluiter erop gaf een vele malen grotere straal. Alles weer netjes aangesloten, proefritje: perfect rijden op benzine, alleen het lichte inhouden bij de tweede trap door het lpg-mengstuk, maar dat was voor die tijd ook en daar is prima mee te leven.
Wederom bedankt voor de tips!
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Toppie!
Geen dank, heb zelf inmiddels hier ook al veel opgestoken.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
lupolo schreef:Over benzine pompen gesproken
Ik heb al best een lange tijd dat mijn DS (ie) niets meer op benzine doet!
Ik heb de pomp gedemonteerd en de aanvoer naar de motor toe los getrokken, mijn vraag hoeveel druk moet hieruit komen? Met een ie leek mij dat er best een harde straal moet uitkomen namelijk maar hij had een klein pruttelend straaltje.
Benzine slang los gehaald bij de motor, starten op benzine GEEN benzine uit de slang ..
Na verder gezocht te hebben zat onder de sierlijst een benzine filter, grote balkvormig doosje/filter.
Deze los gehaald en doorgespoten -> starten en lopen Nu even het forum door spitten over ervaring met filters voor ie zodat ik er een nieuwe tussen gooi.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD