

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2011
- ID/DS Dsuper
beschermrubbertjes voor de slangklemmen?????
Kan je hier niet een fiestband voor op maat knippen?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De originele beschermrubbers zijn behoorlijk dikker dan de binnenband van een fiets.
Ze lijken beetje op doorvoerrubbers uit de electronicawereld.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Misschien bedoelt ie een buitenband?
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Lijkt me niet met profiel e.d. Is biba van een auto dan geen betere optie dan van een fiets? Volgens mij is dat rubber wel wat dikker.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Die constructie (met buitenband dus) heb ik wel toegepast op de doorvoer van de aanzuigleiding bij de accubak, maar lijkt me te stug voor de treiterslang.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
binnenband fiets lijkt mij ook geen slecht idee, desnoods in 2 lagen errond wikkelen, of mlisschen een soort flxibele waterslang met de juiste diameter?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goede slangeklemmen kunnen prima zonder beschermrubber
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2011
- ID/DS Dsuper
nee, ik bedoel echt binnenband om het insnijden van de slangklem in de slang ‘n beetje tegen te gaan. Ok, misschien beetje overdreven van me, maar na zo ‘n beetje alle slangen van m’n Dsuper te hebben vervangen dit jaar, viel me op dat de afdruk van n slangklem vaak schade aan de slang gaf, zodat de slang afscheurde op dat punt. Zeker de slang op de aansluiting achterop de pomp brak bij de klem spontaan af.
Ik had er n lange treiterslang op zitten met aangehechte verdikking op de uiteindenvoor de klemmen en de slang had n soort er omheen als bescherming, maar die slang is vrij lang zodat tegen de schakelstang aan kwam met ‘n giga slijtage als gevolg. nu zit er n andere treiterslang op lijkend op n ‘L’ alleen hier zitten geen aangehechte delen op te einden. daar heb ik dus ‘n bescherming om heen gedaan van binnenband.
Volgens n die ik heb onderdelen boek zijn de treiterslangen voor BVH en BVM ook verschillend.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. lang en kort.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2011
- ID/DS Dsuper
Behalve lang en kort ook duur en nog duurder ....
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:Ja. lang en kort.
voor de volledigheid:
nr 16 van 3-394/6, boek 648:
DV-DP-DT: 725 mm (met bocht)
nr 16 van 3-394/7, boek 648:
BVH; 860 mm
BVM; 285 mm
BW: 365 mm
DX(IE)466 mm
De DX(IE) staat voor IE+BVH en IE+BW, waarbij de drukregelaar/voorraadbol niet tegen het motorblok zit maar op het voorframe of versn.bak zit, vanwege de extra oliekoeler op die plek tegen het blok.
Geldt volgens mij voor zowel 21IE als 23IE.
Ik heb overigens een 23IE BVM met een ruilblok uit een BVH omdat deze een oliekoeler heeft. Dit maakt weer meer variaties mogelijk dan in bovenstaand lijstje.
Bij mijn DS loopt de treiterslang daarom over de linker remkoeltunnel:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik wikkel altijd wat leukoplast om de slang als bescherming. Als ik dat niet kan vinden scheur ik een reepje spijkerstof af en wikkel dat er om.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
van-eend-naar-snoek schreef:.....een lange treiterslang op zitten met aangehechte verdikking op de uiteindenvoor de klemmen en de slang had n soort er omheen als bescherming, maar die slang is vrij lang zodat tegen de schakelstang aan kwam met ‘n giga slijtage als gevolg. Nu zit er een andere treiterslang op lijkend op n ‘L’ alleen hier zitten geen aangehechte delen op te einden. daar heb ik dus ‘n bescherming om heen gedaan van binnenband….
De slang die ik van de auto haalde was gescheurd op de aansluiting op de HD-regelaar, precies onder het bobbeltje. Volgens mij komt dat doordat na verloop van jaren het beschermende rubbertje tussen slang en slangklem slechter wordt (dit kan niet zo goed tegen olie inwerking als de slang).
Maar indroging na 28 jaar (!) is ook wel een goede verklaring.
De slang had ook slijtagepleken van de schakelstang!
De donor/vervanger had origineel een beschermmof (waarschijnlijk om die reden).
Na montage en controle op lekkage wil ik die ‘inpakken’ in stukje buitenband. Het wordt daar best wel warm, denk ik. Vastzetten met tie-wraps…


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2011
- ID/DS Dsuper
Als die slang 28 jaar oud is, dan is t niet zo gek dat die de geest geeft. Deze zit tussen de trillende motor en t starre chassis wat enige trilling kan veroorzaken en dus slijtage. Maar net als ik dus had, de slijtage waar die tegen de schakelstang aan komt, geeft aan dat er niet de juiste slang in zat.
Qua warmte hoef je je niet veel zorgen te maken, dit zit zo laag in de motorruimte en er onder is t open ...
vlietmansje schreef:........na verloop van jaren het beschermende rubbertje tussen slang en slangklem slechter wordt (dit kan niet zo goed tegen olie inwerking als de slang).
Maar indroging na 28 jaar (!) is ook wel een goede verklaring.
........
Ik snap het toch nog niet zo goed: op mijn lange leestocht door dit superforum kom ik overal de treiterslang als boosdoener tegen voor lekkage. De mijne lekt ook een beetje uit die buurt, dus ik ben waarschijnlijk ook aan de beurt. Misschien is het ook de HD regelaar zelf.
Ik heb van Citrotoon uit Burculo gewoon goede benzineslang gekregen met verschillende slangklemmen.
Die is wat langer waardoor de bocht niet zo’n sterke risicovolle knik zal hebben.
Maar hoe kan het als er zo veel ellende met die slang is, dat hij toch gewoon 28 jaren meegaat? Ik dacht dat hij door zijn bijzondere constructie met die knik elke paar jaar kapot gaat.
Hoe lang moet ik voor die vervanging incalculeren? Moeten er nog andere delen los? Die auto van mij zit zo volgebouwd dat er heel weinig ruimte is….