Hallo mede forummers,
Na de laatste rit met de warmte maar eens een temperatuurvraag. Nou ja, vragen….
Rijdt zelf DS 23ieH, met in het dashboard een werkende temperatuurmeter, in het vooronder een DX5 blok, met 3 rijen radiateur, en een oliekoeler, al zit die laatste wel errug ver weg gestopt.
Huidige probleem, opgloeien Stop lamp (ook wel bekend als “te laat lamp”) samen met oliedruk lampje. Er zit voldoende olie in het blok, maar kan het zijn dat de olie te warm en daardoor te dun wordt, waardoor de sensor alarm slaat?
Echter, de watertemperatuurmeter kwam niet verder dan het streepje tussen wit en rood. De extra fan heb ik niet horen draaien. Die werkt wel, als je die kort sluit.
Eerste vraag, bij welke temperatuur en bij welke stand op de temperatuurmeter zou de extra electrische fan aan moeten slaan?
Hoe warm wordt de motorolie? Ik heb in de instructieboekjes wel iets gelezen over druk in het systeem bij een olietemperatuur van 60-65 graden. Hoe kun je die druk controleren?
De waarschuwingslamp voor een te hoge watertemperatuur is uit gebleven, bij welke temperatuur gaat die branden?
Zo, voorlopig genoeg gevraagd…....
Ik hoop met de antwoorden de komende tijd weer aan de slag te kunnen….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ja dat probleem ken Ik met mijn DX4 motor !
Ik heb dit opgelost door een nieuwe oliefilter te monteren en iets dikkere olie te gebruiken.
Bij een warme motor wordt de olie te dun en krijg je oliedrukproblemen.
Een betere oplossing is een nieuwe oliepomp.
Kijk natuurlijk ook even het oliedrukcontact na!!!!
De electrische fan is echt één die in noodgevallen werkt bij mijn DS rond de 97°C wat normaal is bij een gesloten circuit koelsysteem.(dit kan je vergelijken met een snelkookpan het kookpunt ligt net iets hoger als 100 °C)
Mijn temperatuurmetertje staat dan kort tegen het rood.(ook een origineel werkend)
De lamp gaat ongeveer bij 98 °C branden.
Om de olietemperatuur en de oliedruk beter in de gaten te houden, wil ik een thermometer en een oliedruksensor op de plaats van het oliedrukcontact zetten. Weet iemand wat de draad van het oliedrukcontact is en de maat?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mail even naar Egbert. die heeft dat reeds gemaakt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn 21ie ging de fan pas aan als de naald een krappe halve mm van het rood was. Volgens de gegevens slaat hij aan bij 92C. Kijk eens of er olie bij de kleptuimelaars komt; dan zit het met de druk waarschijnlijk wel goed. Je zal niet de eerste zijn met een kapotte oliedruksensor; dat komt vrij vaak voor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Jan, de vraag/het probleem waar jij op antwoord is al ruim 6 jaar oud. Maar n.a.v. jouw reactie: Een 21ie heeft (origineel) toch nooit een elektrische fan? Die van mij in ieder geval niet. Ik dacht alleen een 23ie.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oops! Dat had ik dus helemaal niet in de gaten…
Je hebt gelijk, maar er zat bij mij een radiateur met thermocontact er in, dus heb ik de rest maar toegevoegd onder het motto: baat het niet….En de enkele keer dat hij aansloeg werkte het perfect.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
OK, alles weer duidelijk.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Extra electrische fan (tussen radiateur en waterpomp/vaste fan) is af fabriek gemonteerd op de DS21 IE, de DS23 carbu en de DS23 IE.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo…. Dan hebben ze dat bij de RTA gemist. Bij mij zat er dus alleen een radiateur met tehrmocontact in en ook de ventilateur had de punt er nog op. Vreemd… Maar ja, wie weet hoeveel er aan zo’n auto geklust is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
DriverD schreef:Extra electrische fan (tussen radiateur en waterpomp/vaste fan) is af fabriek gemonteerd op de DS21 IE, de DS23 carbu en de DS23 IE.
ook op de 21 carb. met bw bak [volautomaat]






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:Extra electrische fan (tussen radiateur en waterpomp/vaste fan) is af fabriek gemonteerd op de DS21 IE, de DS23 carbu en de DS23 IE.
Niet op mijn 21IE
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Extra electrische fan (tussen radiateur en waterpomp/vaste fan) is af fabriek gemonteerd op de DS21 IE, de DS23 carbu en de DS23 IE.
Citroen!