Vorige week is mijn lichtschakelaar doorgebrand. Deze werkte nooit echt lekker en miste ook wat functies (grootlicht!) dus dat was geen verassing… de ANWB heeft om 1:30 ‘s nachts langs de snelweg e.e.a. doorgelust en toen had ik weer licht…
Thuis, middag erna, van de achterbuurman een nieuwe oude schakelaar gekregen, werkt helemaal goed, ook aangesloten volgens ‘t schema van kleurtjes die de ANWB-er had gemaakt, alle verlichting werkt weer en de draden worden niet meer heet…
Tot zover geen probleem, maar: de auto start niet. Toen ontdekte ik, dat de auto wel startte met dimlicht aan. Op zich is hier prima mee te leven, maar ik wil het toch graag in orde hebben (ook nu de temperaturen lager worden en ik dan ook accu-power voor ‘t starten nodig heb…) Ik ben al aan het kijken geweest, mat achterbuurman, maar kan niet vinden waarom dit zo is.
Iemand een idee? Zou het de voorschakelweerstand kunnen zijn?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je (dim)licht uitdoet, slaat de motor ook af?
Starten op stadslicht geeft zelfde resultaat?
En: ‘de draden worden niet meer heet’, wat was er in eerder stadium aan de hand dat je dit weet?
Motor blijft lopen als je de lampen uitdoet.
Als je dimlicht aanhebt, start ze gewoon. Starten met lichten uit, dan dimlicht aan = meteen aanslaan.
Op de “van je af” stand van het stadslicht (dus ook dimlicht) start ze ook, en met grootlicht ook.
Het lijkt wel, alsof het contactslot door de lichtschakelaar onderbroken wordt…
En dat de draden heet werden; de oude lichtschakelaar stonk, rookte en smolt, vandaar dat ik ook langs de snelweg stopte… dat doet de “nieuwe” niet meer. Vandaar.


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zonder verstand te hebben van de DS lijkt het me vrij duidelijk dat er ergens een draad verkeerd is aangesloten. Verlichting en starten zouden normaal gesproken volledig los van elkaar moeten staan. Tenzij een vrolijk iemand ooit eens geprobeerd heeft er een skandinaaf van te maken waarbij de verlichting altijd brandt als het contact aan staat. Maar ook dan zit er nu iets niet goed.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik denk je contactslot. Als de schakelaar je startstroom onderbreekt slaat ze af als je het licht uit doet. dat is niet het geval.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat doet ie precies niet als de lampen niet branden? Helemaal niets, of draait de startmotor wel, maar slaat de motor gewoon niet aan?























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Wel een mooie startbeveiliging
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa