




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Stuurhuis is prijzig (vind ik, tenminste…), onderdelen op zich is qua verkrijgbaarheid in de laatste 25 jaar dat ik DS rijd nooit een probleem geweest.
De voorste draagarmen zitten in gelaste bussen in het chassis, die willen wel gaan scheuren (de lassen dus) na verloop van de jaren.
Daarvoor met wel een heleboel gedemonteerd worden om er bij te kunnen, hoor.
De bevestigingen van de achterste draagarmen aan het chassis heb je ook het liefste goed; je kunt er wel bij, maar de sporing met goed blijven!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Stuurhuis is ook het eerste dat bij mij opkomt. Kijk naar lekkages boven de versnellingsbak.
Dank zover! Ga ik op letten, hij gaat vrijdag op de brug.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Het lijkt erop dat ik met de break een leuke uitdaging heb gevonden die past in mijn randvoorwaarden. Vanmiddag weer gekeken. De DS is (rijdend, hij start en loopt goed, blijft op hoogte en pomp slaat niet elke 10 sec aan) op de brug gegaan. Een 2-kolommer en daarop ging hij zonder gedoe en zonder gekraak (!) omhoog.
Onderzijde was verrassend goed, hij is in het verleden goed behandeld, is de conclusie. Onder de (niet te dikke) bitak vooral veel harde staalplaat, geen gaten in de bodemplaten.
Stijlen en dorpels bevatten dinitroldopjes. Alleen linksvoor heeft de dorpel een gat van 5x5 cm. Daarin zie je de andere zijde en die is wit (grondlak) met een laag transparante wax of ML.
Wielen en lagers lopen mooi rond en gene speling, draagarmen ook niet. Blok zweet iets, maar niet noemenswaardig. Lekzakken OK, iets zweet. Achtertraverse achter bumper is hard. Alle ophangpunten achterklep onder en boven OK. A-stijl vanaf voorruit tot dorpel OK. B-stijl onderzijde bij dorpel beginnend slecht. C-stijl onderzijde bij dorpel beginne slecht. Plaatwerk binnenwielkast thv veerbol is hard.
Binnenscherm achter= hard. Sponning achterste zijruit links = hard, rechts is deze slecht. Daklijst rondom hard, midden boven voorruit 100% OK. Biede achterkleppen functionerne/ sluiten goed.
Bodem kofferbak = hard. Langsliggers hard.
Bodem voetenruimte achter hard, voetenruimte voor ook. Alleen linksvoor vliegroest op bodem binnenzijde.
Hemelbkleding vinyl is netjes. Interieurbekleding: origineel = half vergaan. 3e klapstoelltjes achter zitten erbij.
Dash lijkt OK.
Stuur met leer/skai omwikkeld is netjes. (niet het opgeschuimde stuur, maar die harde)
Auto reageert goed op hoogteverstelling.
Onder de kap: motor loopt mooi, op benzine en LPG, waterpomp lijkt ooit vernieuwd, spelingvrij. HD-pomp idem, droog. Waterslangen niet verdroogd, OK. Radiateur en KV ook OK. Remschijven dik, geen slijtrand, blokken OK. Stofhoezne homokineten aandrijfas sluiten niet aan op de naaf, zal wel niet zo horen dan dus gescheurd.
Voortraverse keihard, heeft wel een keer een tik gehad, zit een kuil precies in het midden. Daarom denk ik motorkap vernieuwd en bumper wsl ook.
Scherm LV = helemaal hard, RV is slecht op de beruchte hoek. 4 goede portieren erbij geleverd, wat er nu inhangt balt er bijna uit. Achterschermen erbij geleverd, hard.
Al met lijkt het me een leuk project tegen een alleszins schappelijke prijs (< 5 mille)
Wat denken jullie?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Dat klinkt allemaal heel bemoedigend. So far so good!
Ben benieuwd naar je “vervrolg”
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Stofhoezen horen ‘half-open’ te zijn.
vlietmansje schreef:Stofhoezen horen ‘half-open’ te zijn.
Ok dank, dan waren ook die allemaal OK.
De argumenten om het niet te doen worden wel erg schaars…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb je het draadje van SPAM al eens gelezen?
Vergt moed, geduld, doorzettingsvermogen, bundeltje euro’s, stallingsruimte, ondersteuning….
Maaaarrr, de ervaring is onuitwisbaar!














Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
nou…. is het wel een uitdaging zo?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, je stopt hier nog even 20 mille in je hebt een leuk wagentje staan. Kost je een jaar ofzo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
da’s een interpretatie ja….
maar mss wil topicstarter meer te doen hebben. Voor een DS lijkt dit bijna een goede auto
Dank voor jullie bemoedigende (?) reacties.
Na nog een nacht slapen de deal vanochtend rond gemaakt. Ben er erg blij mee. Precies een project dat ik zocht. Kon afspreken dat ik de auto rond 1 december mag ophalen omdat (zie start topic) wij vanaf over 2 weken naar ons nieuwe huis gaan verhuizen. En daar bevindt zich het nieuwe sleuteldomein. Dat biedt meer dan voldoende verwarmde ruimte aan mijn 504 cabriolet (kan ook in een aparte ruimte) en aan de break.
Ik heb een mooie complete basis waar m.n. het investeren in uren de toegevoegde waarde levert. En die uren sleutelwerk heb ik nodig als gezonde tegenhanger naast mijn drukke niet-praktische baan waarin ik veel met het hoofd ipv de handjes bezig ben. Ik heb er zin in en ga straks een uitgebreid topic bijhouden. Verder zal ik hier kennis en tips komen halen, maar ik ben ook gewend om die -waar bruikbaar- te brengen. En hoe lang het project gaat duren? Het zal mij op dit moment jeuken, ik weet echter wel van mezelf dat ik een sterke drive heb om dingen af te maken.
Het valt mij tot nog toe op dat de teneur op dit forum wat skeptischer/ pessimistischer is dan op het Peugeotforum waarop ik al jaren figureer. Daar worden met groot optimisme de ergste pisbakken aan elkaar gelast.
De skespis hier heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de iconische DS veel gelukszoekers trekt die uiteindelijk niet doorzetten en weer afhaken. Daar hebben we op het Peugeotforum heel weinig last van, dat scheelt denk ik wel.
Ach, en ook ik moet het nog maar waar zien te maken, maar weet dat voor mij het rijden in een DS maar de helft van het plezier is, het sleutelen de andere. Mijn 504 cabriolet is een auto die voor mij ontzettend leuk is om mee te rijden, maar technisch is hij inmiddels 100% en dus is de sleutellol er wel af. Van olie verversen raak ik niet zo opgewonden.
Overigens wordt hier ook hoog ingezet op het roestpotentieel van een gemiddelde DS, maar laat er geen misverstand over bestaan hoe extreem roestgevoelig de in Italië gebouwde koetswerken van een 504 cabriolet/ coupe zijn! Hiermee vergeleken is een DS wellicht een goede middenmoter…En voor een DS is er veel vervangend plaatwerk, dat doorgaans ook vrij eenvoudig van structuur is, voor een 504 cabriolet is er hoegenaamd NIETS meer. Prijzen navenant: een voorscherm kostte op het laatst toen het nog leverbaar was1250 euro, de dubbel koplampen kosten 400 euro/st (x4). Achterlichten (die schuine): same story. En toch kun je het best betaalbaar houden als het een beetje slim doet.
Foto’s van mijn project volgen (heb ik nog niet), ik zal er hier een posten van mijn andere schoonheid en een foto van de oudste nog bekende DS in de wereld (volgens de Fransen…), tijdens mijn vakantie gefotografeerd in Castellane (Citroenmuseum, prive-collectie).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
leuk! gefeliciteerd!
Ikzelf heb een Dspecial en een 504 coupe. Beiden staan in de stalling te wachten op spuitwerk (DS) en eea aan laswerk (de 504 dus).














Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Proficiat! Sorry als ik meegeholpen heb aan je indruk over dat scepsis. Ik meende ergens begrepen te hebben dat je een uitdaging zocht, en uit je beschrijving maakte ik op, dat er voor een DS relatief weinig werk aan was, en dat je mogelijk juist dat beetje extra zocht. Blijkbaar niet: prima toch?
Of was je al in het Cafe geweest buurten zonder dat we dat gemerkt hebben?
je ziet verder dat er meer cross-PSA-liefhebbers zijn. Er is nog iemand, die een 505 motor in een 504 aan het lepelen is, dus volgens mij kunnen jullie een PSA meeting organiseren binnenkort.
Hoe dan ook: just for the fun blijf ik het volgen.
Jos.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Dit wordt een favoriet in mijn lijstje, succes met de aanpak!