Ik heb inmiddels alles gevonden, na goed lezen maar mijn grootlicht gaat apart van de verstralers de knop is bij mij wel in te drukken,en dan gaan de verstralers pas aan.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat een luxe!
Citroen!
Vandaag met de DS van Oss naar Scheveningen gereden en het was nogal een avontuur, De wegenwacht is er 2x bij geweest en hij is nog een keer warm geworden.
Op de A2 begon het allemaal een file waar ik zeker 20 minuten in heb gestaan, na 10 minuten begon de DS warm te lopen de lampjes gingen aan maar ik ben nog even doorgereden, Daarna toch maar gestopt omdat het niet veel beter werd, daarna weer aangereden en verderop nog 1x gestopt en zo snel mogelijk een afslag gepakt daarna duurde het toch nog ongeveer 10 minuten om de lampen uit te krijgen met normaal rijden.
Is dit normaal bij een DS?
Verder eenmaal in Scheveningen aangekomen in een parkeergarage willen de lampen niet meer uit, ik wel 10x geprobeerd maar ik kan de knop wel half draaien maar daarna is het over en de lampen blijven aan geen gereedschap of niks bij dus de ANWB gebeld, die zijden maak de accu maar los, maar ik had niks bij dus toen zijn ze toch gekomen. Is de schakelaar kapot? of wat moet ik hierachter zoeken.
Verder op de middag start ik hem om naar huis te gaan, de rode lamp gaat aan zoals altijd voor de hydroliekdruk, maar nu bleef die en de olielamp aan ik gekeken naar het oliepeil er lijkt niks aan de hand, dus even 5 km gereden maar hij bleef aan toch maar weer langs de weg gaan staan en de ANWB gebeld, dus de 2e keer vandaag, deze beste man zij dat er gewoon oliedruk was en er waarschijnlijk iets aan de hand is met de bekabeling of de sensor. later op de snelweg ging de lamp weer uit, maar als ik langzamer als 30 ga rijden licht de lamp weer op, dan kan het niet aan de bedrading liggen iig, maar kan de sensor dan kapot zijn of is er toch iets anders?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan de sensor zijn. Die gaan nogal eens kapot. Maar, als een van die rode lampjes samen met de stop-lamp gaat branden moet je onmiddelijk stoppen als je niet zeker weet dat er niets aan de hand is. 10 min. doorrijden met een brandend temperatuurlapje levert je geheid een doorgeslagen koppakking op. Welk lampje ging er branden in de file?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja het temperatuur lampje, ik had m’n verwarming al op warm gezet en flink laten blazen maar dat werkt bij een DS blijkbaar niet fantastisch.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ten eerste moet je bepalen welk lampje precies aangaat: koelvloeistoftemperatuur, motoroliedruk, of hydraulische druk? De sensor voor de motoroliedruk gaat vaak stuk en is vrij eenvoudig te vervangen. Dit is sowieso een goed idee omdat hij ook vaak gaat lekken.
Maar belangrijker: zeker als je niet precies weet hoe je DS in elkaar zit, is het absoluut af te raden om door te rijden met de stoplamp aan! Dit kan je je motor kosten of erger.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zie nu dat ik te laat was. Maar later op de middag, toen je opnieuw startte, was het blijkbaar niet de temperatuurlamp toch? Lijkt me stug dat die aanging na een tijd stilstaan.
Dit heb ik meer op ‘‘aanraden’’ van de vorige eigenaar gedaan, die zei als je lang in de file staat kan het tempratuurlampje wel eens gaan branden maar kun je nog even doorrijden.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nooit mee doorrijden. Goed checken of er nog voldoende koelmiddel inzit. Ook nakijken of de v-snaren voldoende spanning hebben. Dit is niet normaal voor een ds. Je zou kunnen beginnen met de radiateur goed te (liefst laten) reinigen en als die er af is het blok goed door te spuiten. Ik hoop dat de koppakking nog heel is…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Koelvloeistof is prima op pijl en ik het ook weer 1,5 uur na huis gereden, er lijkt dus weinig aan de hand te zijn.
En bij het starten toen ik naar huis ging ging inderdaad de oliedruklamp branden en niet de koelvoeistoftempratuur.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Toch het koelsysteem goed na (laten) kijken. De lamp hoort ook in een file niet te gaan branden. Zeker niet bij deze temperaturen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
robinrossie schreef:
Is dit normaal bij een DS?
Tuurlijk is dit normaal bij een DS, vroeger hadden ze geen file’s
maargoed je hebt duidelijk een probleem met de koeling want ook file mag geen probleem zijn zoals al gemeld, zelf heb ik vorige week nog met mijn CX met DS-blok een half uur in een file gestaan en geen centje pijn.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Goed ik zal binnenkort de koelvloeistof is na kijken er lag namelijk ook een mooie fles water in de kofferbak toen ik de auto kocht, misschien heeft de eigenaar ooit gewoon water gebruikt.
Verder heb ik echt nog totaal geen beeld hoe alles bij een DS in elkaar zit, maar ik rook op de terugweg af en toe wel de geur van verbrand rubber, v-snaar? hier worden toch allen de fan en de hyrdroliekpomp door aangedreven?













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Misschien is je thermostaat kapot.
Dan gaan je lampjes branden en heb je wel voldoende koelvloeistof.
Hij gaat dan niet open.
Peter.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou hem een keer na laten kijken door een kenner. Van het forum bijvoorbeeld…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.