Geachte medeforummers,
Is het mogelijk dat door verkeerde koelvloeistof lekkage optreedt bij de aansluiting van de rubber slangen op het aluminium van de waterpomp. etc.?
Wat is nl. het geval: sinds 2006 rijdt ik rond met Kroon Coolant SP14 Long Life koelvloeistof, deze wordt door Kroon geadviseerd voor moderne PSA motoren.
Voor de DS adviseert Kroon echter Coolant -38 NF.
Nu heb ik in paar maanden tijd 2 lekkages gehad, zowel de dikke slang met de thermostaat erin als de dunne slang aan de achterkant van de waterpomp lekten op hun aansluitingen.
De koelvloeistof liet hierbij overigens een een witte drab (aluminium-oxide?) achter.
De lekkage heb ik in beide gevallen kunnen stoppen door het stevig aandraaien van de slangklemmen, maar waar ik mij nu zorgen over maak: duidt de witte drab erop dat deze ‘moderne’ koelvloeistof bezig is het aluminium van binnenuit ‘op te vreten’?
Of maak ik mij zorgen om niets en berusten de lekkages op toeval…
Alvast bedankt voor het meedenken
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het is in ieder geval niet je aluminium aan het opvreten want op de site van Kroon: Coolant SP 14 is specifiek afgestemd op gebruik in motoren/radiatoren die van lichtmetalen als aluminium, magnesium of hun legeringen zijn gemaakt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De lekkages zullen meer te maken hebben met leeftijd van de slangen.
De dunne slang heeft speciale korte bochten, de dikke slang is uiteraard ook speciaal wegens de plaats van de thermostaat.
Als je ze losmaakt: oppervlak van waterpomp(+huis), radiateur en inlaatspruitstuk met schuurpapier glad maken, en binnenkant van de slangen óók. Dan heb je geen lekkage (als de slangen tenminste niet keihard geworden zijn) bij gebruik van goede slangklemmen.