Hallo, wie kan mij bij het volg de probleem helpen?
Afgelopen najaar een andere 5 bak in mijn ds 21ie uit 1971 gezet, de koppeling gelijk vervangen, de plaat, druklager, drukgroep en toplager.
Alles aangeschaft bij Chyparse. Hoewel de oude koppeling niet slecht was, toch maar gedaan en nu spijt, want het is er niet beter op geworden.
Het begon al dat de drukgroep grotere centreer gaten had dan de paspennen in mijn vliegwiel, geïnformeerd bij Chyparse en die vertelden dat de eerste ie uitvoeringen een vliegwiel met kleinere paspennen hadden maar er was geen drukgroep met die maat te verkrijgen dus aanpassen was het advies. Ik heb busjes gedraaid , over de paspennen gesxhoven, vastgezet met loctite en vervolgens alles gemonteerd. Dat ging prima, koppeling zat goed en monteren van de nieuwe bak uit een ds 23 uit 1974 , ging prima.
Toen begon het, afstellen ging niet echt, kabel moest helemaal tot de max en ook de stelbout op de koppelingshevel, anders kreeg ik de bak niet in de eerste versnelling. Alles gecontroleerd en zag dat ik een lange boemerang had en een korte. De korte gemonteerd en dat was al beter, kabel kon gewoon worden afgesteld en ook de stel bout kon terug gedraaid worden. Echter nog steed een koppeling die pas aan het eind van het intrappen van het pedaal ontkoppelde en wel heel erg snel opkwam, bovendien was de benodigde kracht veel groter nu de kleine boemerang er in zat, logisch want kleinere hefboom.
Ik zag op dit forum opmerkingen over ringetjes ruwen het Carter van de bak en de bout waarover de koppelingshevel draait. Dat ook gedaan , 2 ringetjes van 1 mm er tussen gepield en nu is het beter maar nog steeds niet wat het was.
Nu las ik dat de ie uitvoering een drukgroep heeft waarvan de afstand van druk laat tot vingers ong. 1 mm meer is dan van de gewone Diafragmadrukgroep Zou het kunnen dat ik een gewone drukgroep heb gekregen en dat de oorzaak van dit verhaal is? Volgens Chyparse is er maar 1 soort, maar ik vraag het me toch af.
Iemand enig idee? Verder zou ik ook willen weten of iemand mij kan vertellen welke boemerang er in een ie uitvoering hoort, ik weet in inmiddels niet meer welke op mijn oude bak zat maar ik denk de lange uitvoering, aangezien de koppeling altijd er soepel en met weinig kracht beding kon worden.
Nou heel verhaal, ben benieuwd
Groeten
peter

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Al in het onderdelenboek gekeken?
Citroen!
Ja en daar is geen verschil in boemerang aangegeven, er staat er maar 1 in maar zoals ik schrijf wel een verschil in drukgroep

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Inderdaad, ik zag het ook zojuist: Wel een verschil in drukgroep.
Contact opnemen met Chyparse?
Citroen!
Tja toch maar weer eens bellen, kreeg ook al de tip om het magazijn van de club te benaderen, ga ik zeker doen.

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Eén van de medewerkers daar rijdt al heeeel lang met een DS21 IE cabriolet.
Die kan je vast verder helpen.
Citroen!
Gisteren naar het club magazijn geweest, en prima uitleg gekregen over wat er allemaal goed is en wat niet. Gelukkig hoeft de bak er niet direct af. Blijkbaar worden er afgedraaide drukgroepen verkocht en de “nieuwe” die ik nu heb is dunner dan de orginele oude die er in zat! Dat levert speling op die met gewoon afstellen niet is op te lossen, een probleem dat volgens de experts veel voorkomt. De remedie is dan niet om ringen tussen je bak en de as van de koppelingsvork te plaatsen maar om met een busje je buiten kabel iets te verlengen waardoor je de speling met het afstellen van de koppelingskabel kan opheffen.
Ik heb natuurlijk enorm spijt dat ik mijn orginele drukgroep niet heb laten zitten, ik ga vandaag Chyparse bellen om te vragen of ze hem toevallig nog hebben liggen, die hebben ze vast niet weggegooid.(hoop ik)
Iedereen bedankt voor de hulp en tot ziens.
Peter

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Geen dank, graag gedaan. Veel succes met sleutelen.
We zijn benieuwd naar het resultaat natuurlijk!
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten moet er, als de drukgroep afgedraaid is, evenveel van het vliegwiel afgedraaid worden van het vlak waar de drukgroep tegenaan zit (niet waar de plaat komt dus). Dan zouden ze bij een afgedraaide drukgroep dat wel moeten vermelden en ook de hoeveelheid. Zoals het nu zit wordt de plaat minder hard aangedrukt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nou gisteren de hele dag gesleuteld en het heeft niets opgeleverd.
Overigens Chyparse gebeld en de drukgroepen zijn nieuw en zouden het gewoon moeten doen.
Ik kreeg ook van hen de tip om het in de koppelingskabel te zoeken en de buiten kabel van de koppelingskabel te verlengen dus daar mee begonnen.
Eerst de lange boemerang terug gezet,die hoort bij een diafragma koppeling. toen ringetjes tussen de bak en de stift waarover de ontkoppelvork draait weggehaald. Toen een bus van ong. 1cm aan het einde van de buitenkabel gemonteerd en boel geprobeerd af te stellen.
Nou dat ging niet, het begint er al mee dat de ruimte tussen koppelingshuis en de drukstift, niet op 3 à 4 mm te krijgen is, zoals volgens het boek moet, ik kreeg met veel moeite de afstand op 1 cm. Als je dan echter de koppeling intrapt, ontkoppelt deze helemaal niet.
Dus bus er maar tussenuit, dat resulteerde in een betere afstelling op het oog, afstand tussen de drukstift en koppelingshuis op 3 mm gezet, stelmoer aangedraaid zodat het druklager net niet tegen de drukgroep zit ( speling van een paar mm) en weer geprobeerd. Met veel gekraak ging de bak in zijn achteruit, maar niet in zijn eerste.
Nog steeds niet goed dus, het lijkt er op dat de koppelingsvork te weinig slag maakt om de plaat helemaal vrij te laten komen.
Uteindelijk ben ik aan de pedaalhoogte gaan sleutelen, deze stond keurig op 142 mm maar hierbij kwam de koppeling niet goed vrij, dus het pedaal hoger gezet, op 160mm en hierdoor vergroot je de slag, na opnieuw alles te hebben afgesteld werkte de koppeling al beter, ik kreeg hem in zijn eerste versnelling en ook met minder kraken in achteruit.
In ieder geval vastgesteld dat de slag die de koppelings vork maakt bij de correcte afstelling van kabel en pedaal te klein is.
Als je de kabel en drukstift verwijdert en de koppelingsvork beweegt van max naar voren naar max naar achteren ( rijrichting) dan is het verschil gemeten tussen de koppelingsvork en het koppelingshuis bijna 4 cm. Is dat altijd zoveel? Want die 4 cm is dus de speling die het druklager heeft tussen koppelingshuis en drukgroep.
Is er nog iemand die een tip heeft of moet de boel er gewoon opnieuw uit?
Ik meen mij te herinneren dat er twee types koppelingsvorken bestaan (met andere bocht). Als dat zo is zou het natuurlijk bij de bakwissel misgegaan kunnen zijn….. Bel anders even met versnellingsbakgoeroe Harry Martens in Limmen ( dsvitesse.com geloof ik). Als die het niet weet…..
Ok ga ik doen, de volgende expert er bij betrekken, voordat de bak er weer uit moet wil ik weten wat het kan zijn, zucht…
Bedankt voor de tip
Groeten
Peter
Nog even ter afsluiting, Leo van Chyparse heeft me ook goed geholpen, uiteindelijk toch de korte boemerang gemonteerd en pedaalhoogte weer terug gezet zoals dat hoort. Je komt er achter dat je pedalenstel wel eens niet bij de motor kunnen horen, kortom er zijn nog meer variabelen!
Toen het spul afgesteld en hij lijkt het nu te doen, dit weekend naar Zeeland en daar maar eens bij soortgenoten onder de klep kijken hoe e.e.à. Daar zit, zolag ik geen gekraak meer hoor ben ik even tevreden.
Iedereen bedankt voor de hulp!