1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Voorstellen + Uitlaatspruitstuk/Veerbollen vraag
Roofgah
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-09-2011

- ID/DS DS20
Gepost: 26 september 2011 07:53 PM

Hallo,
Mijn naam is Rutger en ik heb sinds mei 2010 een mooie Citroen DS. Al erg veel kilometers mee gereden maar nu is het toch even tijd voor wat onderhoud. De afgelopen week ben ik bezig geweest met het uitlaatspruitstuk er uit te halen.(dubbele type) Dit is met een slijptol en dergelijke gelukt. Aangezien de bouten geen grip meer hadden kon ik het niet netjes losdraaien bij de vlampijp.

Nu heb ik het volgende probleem. Ik krijg het spruitstuk er nu ook niet goed in omdat ik niet goed bij die bouten kan om ze aan te draaien. Een andere snoek eigenaar heeft me ooit verteld dat de vlampijp + spruitstuk al tegen elkaar aan geschroefd er direct in kan. Dat ben ik nu aan het proberen, de startmotor daarvoor eruit gehaald, maar nu krijg ik de veerbol niet los…. Het betreft de veerbol aan de bijrijders kant. Als je bij het wiel staat en de bol wil draaien rechtsom toch? (Dus in spiegelbeeld?) Vandaag heb ik daar dat gereedschap voor gehaald, een oliefilterketting. Want dat had ik gelezen op het forum, verschillende andere topics over deze problemen al gelezen maar alles wat ik probeer helpt niet helaas.

Hebben jullie tips of adviezen over hoe ik het spruitstuk en de vlampijp netjes in de auto kan bevestigen? Of hebben jullie een idee waarom ik die veerbol er niet uit krijg?

Met vriendelijke groet,
Rutger

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 september 2011 08:49 PM
  [ # 1 ]

Veerbol los is tegen de klok in.

knuffel

Profiel  
 
Roofgah
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-09-2011

- ID/DS DS20
Gepost: 26 september 2011 08:53 PM
  [ # 2 ]

Oke, ik had alleen het gevoel dat ik de veerbol bij de bestuurderskant rechtsom, dus met de klok mee los kon draaien…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 september 2011 08:54 PM
  [ # 3 ]

Alle bollen gaan tegen de klok in los.

Afwijkende draairichting kom je soms tegen bij wiellagers.

knuffel

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 26 september 2011 08:57 PM
  [ # 4 ]

hamer en beitel lukken soms nog veel beter dan die oliefiltersleutels (spreek uit ondervinding…) natuurlijk wel zorgen dat de druk van het systeem is hé!

Profiel  
 
Roofgah
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-09-2011

- ID/DS DS20
Gepost: 26 september 2011 09:02 PM
  [ # 5 ]

ja hij staat in de laagste stand en op dit moment niet op een krik o.i.d. en het ontluchtingskanaal staat open volgens mij. Wel ergens aan gedraaid waar ik van dacht dat het het ontluchtingskanaal was. Is het voor de veiligheid of voor dat hij anders niet los komt? Waar zou ik dan het beste kunnen hameren? Proberen om tussen de schroefdraad te komen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 september 2011 09:07 PM
  [ # 6 ]

NEE!!! Wat je het beste kan doen is de betreffende kant even op te krikken. Dan gaat de druk van de cilinder af. Ketting tang er op en een klap met de hamer tegen de bol terwijl een hulpje de kettingtang even onder spanning houdt. Beitels, tja.. het wordt veel gedaan maar het is best wel een vreselijke beun-methode. In ieder geval niet tussen/op het schroefdraad gaan rammen. Dan maak je alles stuk en da’s zonde hé Wink

Als er gebeiteld moet worden….. dan plaats je de beitel midden over dwars op de bol.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 september 2011 09:10 PM
  [ # 7 ]

Ontlastschroef op HD-regelaar is sleuteltje 12, kwart slag los.
Hoogteregeling in laagste stand bij losdraaien veerbollen, bij het “lossen” van met name de achterbollen is het handiger om het eerste minimale stukje er nog druk op te hebben.

Lossen met beiteltje op de grootste omvangsdiameter van de veerbol: korte, ferme tik moet volstaan.

knuffel

Profiel  
 
Roofgah
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-09-2011

- ID/DS DS20
Gepost: 26 september 2011 09:12 PM
  [ # 8 ]

Haha oke Wink Dan zal ik eens iemand te hulp vragen. Maar met beitelen maak je het toch kapot dan? Dat is niet de bedoeling hier. De bol moet er even af om zo het spruitstuk+vlampijp erin te zetten. Overigens dat is mogelijk om het hele stuk uitlaat er in 1 keer geassembleerd op de werkbank erin te zetten?

Dan heb ik de druk er in ieder geval af. Dat was die 12 bij de HD regelaar. Die zit vrij diep en tussen het blok en het verwarmingselement toch?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 september 2011 09:12 PM
  [ # 9 ]

Ja, dat kan: startmotor en veerbol los, dan gaat dat best wel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 26 september 2011 09:13 PM
  [ # 10 ]

als er nog druk op zit krijg je hem zeer moeilijk of zelfs niet los, en als ie los is zal je het wel weten (groen groen alles wordt groen) maar als ie al vanzelf naar de laagste regionen is afgezakt, en je hebt de ontluchtingsschroef open, dan zal het wel goed zijn.

Voor dat ‘hameren’,ik maak altijd een inkepingetje in de lasnaad van de veerbol, (horizontale naad in het midden van de bol) in de richting dat ie los moet, dan de beitel daartegen zetten, en een paar welgemikte kloppen erop,moet normaal na enkele kloppen (dus geen klopjes) los zijn, zeker niet tussen de bol en de schroefdraad!!!! Misschien best wel iemand de veercilinder zelf laten vasthouden, (met een tang!) ik weet dat bijvoorbeeld bij een CX achteraan de veercilinder wel eens wil meedraaien… met je leidingen eraan… (weet niet of een ds hier ook last van heeft) de rest met de hand lossen. als je ze monteert, draai ik ze zelfs gewoon stevig met de hand aan, geen sleutel. (tenzij ie toch wat zou lekken, maar dat heb ik nog nooit gehad)

wel zorgen dat de dichting weer mooi op zijn plaats zit!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 september 2011 09:16 PM
  [ # 11 ]

Met een plankje en een stukje bandijzer kun je zelf eenvoudig een hulpmiddeltje maken om veerbollen los te draaien (ook oliefilters, trouwens, niet van DS…).

Heb zo gauw geen foto-tje, sorry…

knuffel

Profiel  
 
Roofgah
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-09-2011

- ID/DS DS20
Gepost: 26 september 2011 09:18 PM
  [ # 12 ]

Dan ga ik dat morgens eens proberen.
1. Krikje eronder en wat omhoog
2. Eerst proberen met de oliefilterketting, linksom, dus draaien richting de kont van de auto
3. Als dat niet lukt inkeping maken in de richting van de draaiing en kloppen

Dat kloppen klinkt wel als kapot maken. Of is zo’n bol zo sterk?

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 26 september 2011 09:20 PM
  [ # 13 ]

op dat schrammetje na, zal er niks zijn aan je bol, is inderdaad (gelukkig) oersterk!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 september 2011 10:24 PM
  [ # 14 ]

Als je één keer met een beitel een bol hebt losgedraaid, haal je alle volgende keren je klauwen open aan de inkeping die is ontstaan door de beitel. Ik zou die beitel dus mooi laten liggen waar die hoort: Bij de houtbewerkingsgereedschappen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 september 2011 11:31 PM
  [ # 15 ]

Wel eens van een slagbeitel gehoord Brian? Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook