Veerbollen
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 25 september 2011 01:39 PM

Heb op de clubdag Zeeland nieuwe bollen gekocht
En ben ze vandaag aan het vervangen mooi weer zonnetje er bij maar nu vraag ik me eigenlijk af hoelang een veerbol gemiddeld mee gaat.

Profiel  
 
Tukker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011

- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Gepost: 25 september 2011 02:38 PM
  [ # 1 ]

Voor altijd! Als u bijvullen ze om de 2 of 3 jaar.

1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?

Profiel  
 
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 25 september 2011 04:40 PM
  [ # 2 ]

Mmmm, dat had ook gekund bijvullen
Ze waren van september 1996 en dacht 15 jaar oud dus maar eens vervangen.
Maar goed had ik veel eerder moeten doen hij veert weer als van ouds wat een een ervaring met zoo’n auto
Op naar de volgende klus.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 25 september 2011 08:43 PM
  [ # 3 ]

versterft het membraan binnenin de veerbol dan niet?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 september 2011 12:33 AM
  [ # 4 ]

Wordt niet aan zuurstof en licht blootgesteld. Dat maakt heel veel uit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 26 september 2011 09:00 PM
  [ # 5 ]

dus, ik heb bijvoorbeeld een hoofdbol die blijkbaar kan bijgevuld worden (er zit zo’n gek kapje op, met daaronder een soort nippel waar schroefdraad in zit), de bol ziet er even oud uit als de DS, maar als ik hem in feite gewoon laat bijvullen kan ie weer?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 september 2011 10:51 PM
  [ # 6 ]

elke bol kan worden bijgevuld als de rest druk boven de 15 bar is. En dan houdt ie het lang vol!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 04 oktober 2011 06:56 PM
  [ # 7 ]

Kunnen bollen niet gewoon worden bijgevuld op de ds?
Gewoon naar het volstation rijden, systeem drukloos maken, Bollen met een slang vullen met stukstof en klaar is kees. Veel makkelijker. Waarom gebeurt dit nooit? (vroeg hij, niet gehinderd door enige kennis)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 oktober 2011 06:58 PM
  [ # 8 ]

Het kan, maar niet bij deelbare veerbollen omdat daar geen speciale vulnippels voor zijn die het vullen op de wagen mogelijk maken. Daarbij moet je bollen vóór het vullen testen op de bollentester. En daarvoor moeten ze van de wagen af Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 04 oktober 2011 08:27 PM
  [ # 9 ]

Maar is dat echt wel zo?

Ik zou het verschil tussen nippels voor gedeelde en gelaste bollen niet weten. Dus kun je ze ook op beide bollen gebruiken, lijkt me.
Verder: het is NIET altijd nodig de bol van de auto te halen om de restdruk te bepalen.
Er bestaan nippels, o.a. “Valprex” (Italië), vergelijkbaar met autobandventielen, die het mogelijk maken de restdruk “in situ” gaszijdig te bepalen en te vullen. Kijk hier maar eens:
http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/General D-Series/Sphere Recharging.pdf

( Het is trouwens ook heel goed mogelijk zelf zoiets te maken, bijvoorbeeld door vulventielen van een koelinstallatie aan te passen en ze via hardsolderen aan doorboorde vuldoppen te bevestigen. Toegegeven, dat heb ik in Nederland nog nooit zien doen, omdat de andere hervul-methodes hier zo makkelijk verkrijgbaar zijn denk ik.)

Ook bestaat er een systeem dat de restdruk bepaalt door te meten hoeveel LHM er vrijkomt als de auto van maximale hoogte naar minimale / drukloze stand gaat. Je krijgt dan natuurlijk wel een soort gemiddelde van alle bollen samen, maar dit systeem is volgens mij ook door Citroën zelf gebruikt / verkocht.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2011 10:26 AM
  [ # 10 ]

De deelbare bollen hebben dunnere nippels dan de gelaste. Voor de gelaste bollen bestaat er een systeem dat vullen op de auto mogelijk maakt. Ontwikkeld in NL zelfs!

Maar ja… Een hoofdbol vullen op de auto? dacht het niet!
Veerbollen zijn er met een brug toch zo af?

LB allemaal!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook