












Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Heb je de auto wel voldoende drukloos gemaakt?
Dus de onlastingsschroef een kwart slagje open en in de laagste stand.
Ik heb er ook eens een kettingtang op kapotgetrokken, bleek ik de bol vaster te draaien.
Normaal gesproken zit hij handvast erop geschroefd.
Als je er niet uitkomt kan je Rob (vlietmansje) een pb sturen die woont in Oss en weet veel van de DS.
Veel succes Peter.





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
MielcitrofielDS schreef:Volgens mij doen de DS garages het zelfs met een beitel… Anders daar eens langsgaan, zullen wel vaker vastzittende bollen gehad hebben!
Precies. Joep Sanders zit op 10 minuten fietsen van je vandaan. Hij kan je haarfijn uitleggen hoe je bol eraf draait en met welke gereedschappen dat moet. Kun je ook gelijk je uitlaatpakkingen meenemen.
Succes!
Ja dat heb ik allemaal gedaan. Als ik de andere bol losdraai lukt me dat met de hand en ik draai dan dezelfde richting in. Ik heb Rob een bericht gestuurd. Hopelijk dat hij even tijd wil vrijmaken om te helpen.
Bedankt!
GeraldDSuper schreef:MielcitrofielDS schreef:Volgens mij doen de DS garages het zelfs met een beitel… Anders daar eens langsgaan, zullen wel vaker vastzittende bollen gehad hebben!
Precies. Joep Sanders zit op 10 minuten fietsen van je vandaan. Hij kan je haarfijn uitleggen hoe je bol eraf draait en met welke gereedschappen dat moet. Kun je ook gelijk je uitlaatpakkingen meenemen.
Succes!
Ja garage Sanders in Mariahout/Lieshout bedoel je. Het punt is dat de auto opgesleept moet worden aangezien er dus geen spruitstuk op zit.
een controle of je cilinder drukloos is: er zit een beetje beweging in.
de bol kan echt wel heel erg vast zitten, zeker met ondeskundige montage. Handvast is meestal genoeg.
Een oliefiltertang met band ( lint) is beter dan een ketting. De band heeft meer grip.
Goed beitelen is en handigheidje, daarna de braam af vijlen. Monteren met een klein beetje LHM oop de ring.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Zo heb ik de bollen de eerste keer eraf gehaald. Heb je ook geen last van lostzittende cylinder. Misschien had ik mazzel, waterman zegt niet voor jan lul dat het systeem drukloos moet zijn. Nu kan ik de bollen met de hand losdraaien.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
mja, als je de ene bol er met de hand kan losdraaien, dan is het hele cicuit toch drukloos (volgens mij?)
Waarschijnlijk is de dichting er destijds dubbel komen in te zitten ofzo, maar dan verwacht je dat ie zou lekken.
Als je hem echt er niet afkrijgt zul je er toch eens specialist erbij moeten halen. Je zou misschien met een hele grote waterpomptang ofzo kunnen proberen, maar ik weet eigenlijk niet of je daar ruimte genoeg voor hebt. (ik zou maar wat graag komen helpen, maar tis een beetje ver vanuit west-vlaanderen, belgië :p )
Ik kan mij toch echt niet voorstellen dat een droge klap met de bankhamer op een staalbeitel op de juiste plek en onder de juiste hoek op de rand van de bol, niet zou helpen.
Maja, wel linksom natuurlijk….
Ja heel raar dat het niet los wil komen. Maar inderdaad misschien verkeerd gemonteerd. Ik heb ook zo’n vermoeden dat er al ooit geprobeerd is om de bol los te krijgen met een beitel want er zaten al wat groeven in. Vlietmansje is zo vriendelijk om morgen even langs te komen om te helpen.
@demuywo: dat is inderdaad ver rijden maar heel aardig dat je het zegt.
Kijk dan herken je de echte kenner. Dankzij Vlietmansje is het opgelost. Ook zijn gereedschap sneuvelde op de bol dus hij zat echt vast. Maar na een reparatie van de hefboom is het gelukt. Heel erg bedankt!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mooi resultaat!
Dienst en wederdienst….













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Om eens een bekende quote te geven!
Goed Bezig!!






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
en? was er iets aan te zien waarom ie zo vast zat?
Zeker goed bezig Vanavond wel even de veercilinder controleren want die zit nu erg los. Nee was niet echt iets te zien waarom. Dus deze veerbol gebruik ik gewoon weer.
wellicht een beetje laat maar ik lees nu toch tegengestelde dingen hier op het forum!
Ik heb zelf namelijk ooit aan de achterkant een bol er afgeslepen omdat die op geen enkele manier los ging en heb naderhand op het forum gelezen dat je het systeem eerst op druk moet zetten, dan een eerste beweging in de bol moet krijgen en zodra dat is gebeurd het systeem drukloos maken en de bol eraf draaien.
Enfin, da’s natuurlijk mosterd na de maaltijd maar ik zou adviseren om de bollen ‘handvast’ te draaien. Dus zo vast als mogelijk is met de hand en zonder gereedschap. In principe zitten ze dan namelijk vast zat.
Als je veercilinder los zit moet je de auto even op een blok zetten, je voorwiel eraf halen en dan het beschermkapje waarachter je cilinder zit bij de wielkast eraf schroeven. Je veercilinder heeft een inkeping die ervoor zorgt dat ie niet kan draaien en vandaar uit kun je zien hoe het zit. Evt. heb ik nog een LHS veercilinder voor je als je je veercilinder stuk hebt gemaakt die je met een LHM revisiesetje ( ong. 13 euro) geschikt maakt voor LHM. gratis op te halen.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!