Hallo iedereen,
Mag ik mezelf even voorstellen en een aantal vraagjes stellen.
Ik ben Theo en afkomstig uit het Waasland (Oost-Vlaanderen) in Belgie.
Ik geef les in een technische school als praktijk leerkracht.
Als een van mijn hobby’s het restaureren van auto’s. In het verleden heb ik al verschillende Landrovers onder handen genomen.
Bij het onderhoud van onze dagelijkse (moderne) auto’s is het mij de laatste jaren beginnen te frustreren dat de kwaliteit van de auto’s niet meer is wat het eigenlijk zou moeten zijn.
De meeste delen zijn zo ontworpen dat er volledige units bij defect dienen vervangen te worden terwijl de eigenlijke oorzaak vaak maar een klein probleem is.
Daarbij komt ook nog eens dat vaak om een diagnose te stellen er vaak een computer aan te pas komt, wat in het geval van Landrover een dure aangelegenheid is, om aan te kopen
Ook zit mij vrij hoog hoe men (fabrikanten en overheid) valse waarheden voorliegt i.v.m. ecologie en milieu. Terwijl vaak de achterliggende redenen van economische aart zijn . bv het promoten van de aankoop van nieuwe auto’s omdat deze “milieu vrindelijker” zijn.
Al deze gegevens en mijn voorliefde voor oude auto’s hebben bij mij het idee doen groeien om mijn volgende dagelijkse wagen zelf te bouwen op basis van een oldtimer.
Wat voor mij belangrijk is:
-een praktische wagen : groot laatvolume
-een grote wagen : waarschijnlijk een kompensatie drang ,maar rationeel gezien is het altijd interessanter om bij een aanrijding wat extra decimeters te hebben.
-rijcomfort
-aantrekkelijk ontwerp
-relatief moderne techniek
-duurzaam
-betaalbare onderdelen
-uniek: Geen “dertien in een dozijn” auto zoals de kever, mini of amazon
-dagelijks bruikbaar , winter en zomer, dag en nacht
-Tijdloos
-klasse
-enz….
Dus de keuze viel dan ook snel op een DS en voorzover ik mij herriner heb ik altijd een voorliefde gehad voor de “kikker ogen” modellen break en liefst een break.
En dan nu het goede nieuws:
Na een maanden lange zoektocht heb ik er niet een maar twee gevonden.
De een een ID break van 63 de andere een break van 67. Bijde stonden bij de zelfde handelaar en hadden het afgelopen decennium al heel veel van hun onderdelen afgestaan om andere soortgenootjes op de baan te houden.
Eigenlijk komt het er op neer dat het leeggehaalde karkassen zijn waarbij dat er bij de eene nog wel plaatwerk heeft maar geen motor en de andere nog een motor heeft en de o zo belangrijke papieren.
Wat ook heel interessant was, was de prijs.
Velen zullen onder jullie zullen mij al voor gek verklaart hebben, dat ik mij waag aan twee leeg geroofde breaks.
Maar het past precies binnen mijn plan.
Het is de bedoeling om een break te bouwen waarin alles van het beste wat de ds reeks ooit te bieden had verenigd is.
Zo denk ik maar : de beste motor, mooiste dashboard, rode hydauliek, mooiste snoet , comfortabelste zetels , ....
Maar nu komt de vraag :
Als jullie ( als ervaren ds’sers) zouden mogen zeggen hoe uw ideale ds zou moeten zijn. Hoe zou deze dan er uit zien . (als het kan graag ook het waarom vermelden)
Ik weet ook heel goed dat er verschillende onder jullie zijn die vinden dat ik dan een relatieve zeldzame break aan het verkrachten ben , maar zoals ik het bekijk geeft ik een anders tot de schootpers veroordeelde break de kans op een zeer liefdevol tweede leven .
Alvast bedankt
Theo






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
- Motor: 21ie. Veel power, maar (naar het schijnt) robuuster dan een 23ie
- Groen i.p.v. rood systeem. Van het rode systeem is alles duurder, meer onderhoud (vaker verversen), vervelender goedje. Er zijn mensen die zeggen dat rood lekkerder veert, maar hoe veel dat scheelt zou ik niet weten. En verder zou voor mij rood alleen een kwestie van originaliteit zijn, maar dat is bij jouw break toch al niet aan de orde.
- oude stuur, dus niet zo’n lelijk opgeschuimd ding
- Geen familiale, maar één met van die mooie klapstoeltjes achterin.
- halfautomaat, één van de unieke, mooie DS gadgets. (Maar een lange 5-bak is praktischer)
- Snoet: die meedraaiende verstralers van de derde neus vind ik fantastisch, staat in het rijtje unieke, mooie DS-gadgets. Maar om te zien vind ik een tweede of eerste neus mooier (maar dan zonder verstralers)
Volg je hart, gebruik je hoofd.


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een 63er en een 67er hebben van oorsprong niet per definitie dezelfde motor he. In een 63er zit zeker een langeslagmotor, in een 67er ID zou het nog kunnen, maar de kans is veel groter dat daar de ‘nieuwe’ motor in zit. De vraag is dus eigenlijk bij welk van de twee karkassen de motor nog zit. Uiteindelijk is het modernere blok uiteraard sterker en sneller, maar vooral goedkoper om te reviseren. Oh en het Waasland is hier heel dichtbij, dus ben ik bij voorbaat al nieuwsgierig om eens naar je project te komen kijken














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In een 67’er zit altijd een korte slag motor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Break, tweede neus, DX of DX2 motor, BVH (semi auutomatique) bak, groen systeem (hoewel rood lekkerder rijdt, zeker halfautomaat) in elk geval deelbare veerbollen, Robergel wielen of doppen, Robri strippenset, groen glas, brede hoofdsteunen, zwart leer, Continental Edison, LPG, 123 ignition tune versie, zo ongeveer dat
Maar met een break ben je vaak al zielsgelukkig als de achterramen er door de roestkevers niet uitvallen hoor, dus ik zou me eerst op het chassis richten en daarna de toeters en bellen
In elk geval veel succes met de breaks
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Bedankt alvast voor de reactie
Esthetisch licht in grote lijn al vast hoe hij er zou komen uit te zien.
Tweede neus , eerste bumper ( al weet ik nog niet of dit past onder de spatborden)anders word het de tweede bumper , eerste id dashboard met creme bedinings knoppen, eerste type velgen zonder verluchtings gaten , twee kleuren buitenkant , white wall banden, tweekleurig leder (bv: creme-blauw) interieur, creme leder boven de deurpaneelen zoals een stoffen pallas ,
Pallas afwerking aan de binnenkant: binnen verlichting, dorpels onderkant vd deuren.
Technisch is het wel meer een vraagteken , temeer omdat ik nog te weing vertrouwd ben met de verschillende uitvoeringen van de verschillende delen
Maas vast staat al wel
Warm gegalvaniseerd chassis, warm gegalvaniseerde beugels en klemmetjes, elektolitisch verzinkt plaatwerk, liefst een semi automaat, servo stuur, cruse-controle, mischien abs als dat in het remsysteem in te bouwen is, elektronische ontsteking lpg > eventueel lpi door het aanpassen van een ei kop , webasto , airco, inox uitlaat , en zowizo overal nieuwe lagers, dichtingenen revisie van de verschillende onderdelen bv starter, alternator
Een van de eerste werken die gaan gebeuren is het maken van een draaispit zodat het chassis aan alle kanten vlot toegankelijk zijn.
Groetjes Theo
Klinkt leuk, je eigen DS samenstellen, maar qua neus-dashboard combinatie zou ik het origineel houden. Dus niet een 1e en 2e neus combineren bijvoorbeeld… maak er dan, naar 63-er specificaties, een 2e neus van met oudste model ID-dashboard. En de bekleding in tweekleurig leer? Nee daar kan ik persoonlijk niet echt warm van worden. Maar je idee vind ik heel leuk. Zelf zou ik een zo origineel mogelijke 63-er maken. maar, je vroeg om onze ideeën, dus als ik dit project zou aanpakken:
Basis is de 67-er Break, zou ‘m bordeaux rood maken met rood stoffen bekleding, DS21-motor en lange 5-bak. Geen halfautomaat want dat is niet fijn als je eens een karretje moet trekken. Wat ook wel leuk is; de auto opbouwen als een vroeg model Pallas, in gris palladium met 2e DS-dashboard en bruin leder, sombrero-wieldoppen etc. Genoeg mogelijkheden! Mijn vader heeft een soortgelijk project gedaan met een 70-er Break, maar dan wel alles van een jaargang 1970 erin.















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
DS 21 (DX2) carb motor. (geen DX die zijn slechter..) lange 5 bak. Deze combi trekt fantastisch mee in het dagelijks verkeer en is technisch lekker overzichtelijk (tegen over een IE motor en een halfautomaat.)
Ik zou ook zeker voor een LHM auto gaan (groen systeem).
Dan met het oude dashbord en de 2de neus is de 67-er break wel een leuke basis.














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Dx motor is zeker niet slechter, hij geeft enkel wat minder vermogen en koppel.
Het gemoemde “eerste type ID dashboard” pas niet in een auto van na 1964, de eerste type velgen kunnen niet samen met een korte-slag motor en 5 bak en zo kan ik nog wat opnoemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Thermisch verzinkt chassis?
Het enige thermisch verzinkt DS-chassis dat ik ooit gezien heb op Citromobile was om te huilen, wat mij betreft. Geen aanrader: In de naden kwam de roest alweer naar buiten zetten.
Citroen!
Naar mijn idee is “vet” de sleutel naar goede roestpreventie.
1e bumper onder een twee neus past ook niet. Tenzij je een eerste neus voorsnip inlast en kinnebak omruilt maar dan zit je weer met de uitlaatdemper. Huub heeft trouwens nog een nieuwe snip liggen. Ik zou gewoon de tweede bumper gebruiken.
DX onderblokken hebben nog wel eens de neiging te scheuren ter hoogte van de startmotor. Zou toch kiezen voor een DX2. (heb je gelijk wat extra vermogen. Inderdaad met een lange 5 bak.
Ik zou als basis trouwens niet kiezen voor zo’n uitgewoond werkhok, maar een werkelijk goed chassis op de kop zien te tikken.Dat scheelt gauw een paar honderd uur werk of als je het laswerk zou laten doen zo’n 10.000 euro. Derde neus chassis is dan het makkelijkst te vinden en relatief simpel om te bouwen naar 2e neus. Alles onder het letterlijke mom van ; een goed begin is het halve werk (en scheelt uiteindelijk heeeeeeeel veel geld).
Mooi plan, dat zeker.














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DS Am(b)rulance schreef:DX onderblokken hebben nog wel eens de neiging te scheuren ter hoogte van de startmotor.
Dat heb ik zelf ook al met een Dx 2, een DX3, een DV én een DY blok meegemaakt. Vind ik geen echte DS kwaal. Daarbij: wat is er anders aan het DX2 ( en later) dan aan het oudere DX blok? Alle onderblokken, met uitzondering van de Dx4 en Dx5, zijn immers gelijk aan elkaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb het slechts 3x meegemaakt. Alle 3 keer betrof het een DX blok. Scheur op dezelfde plek. Vandaar mijn veronderstelling. Kan ook toeval zijn, en inderdaad zijn naar mijn weten alle onderblokken gelijk. Misschien materiaalkwestie van die bouwjaren?
Ik weet niet of het de bedoeling is deze info in dit topic te plaatsen, maar een onderblok wat gaat scheuren is een erg nare ervaring. In mijn omgeving heb ik het meegemaakt met DX, DX2 en DY2, alle na zorgvuldige revisie.
Bij mijn eigen break is er tijdens gebruik een scheur ontstaan. Tekort aan koelvloeistof was het signaal, en ik kwam achter de oorzaak door bij koude motor het koelsysteem onder druk te zetten (daar bestaan pompjes voor), en toch moest ik echt nog speuren. Ik rijd nu, na een jaar, nog steeds met dezelfde motor. Ik heb geluk gehad, denk ik. Ik heb het weten te dichten na een tip van een monteur die bij een garage werkt die meerdere merken in onderhoud heeft. De naam van het product wil me even niet te binnen schieten, het was een witte flacon met oranje etiket, ik kan het nog wel achterhalen als er interesse voor is.