

Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Hallo,!
Na een tijdje te hebben gereden met mijn ds. lag er allemaal olie op het klepdeksel.
Eerst dacht ik er is sprake van een te hoge oliedruk, maar het bleek gewoon te zijn dat de klepdeksel niet vast genoeg zat.
Niet zo heel groot probleem, alleen nu is er allemaal olie via de bougie schacht langs de bougie op de zuigers gelekt, nu zijn de zuigers dus nat (ook de bougie’s) dus stotteren is nu het probleem,...
Hoe kan ik dit verhelpen?!
Ik hoor graag,
Bedankt,
Christian





























Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan hebben de bougies niet vast gezeten. Als ze goed vast zitten kan dat niet. De olie in de schachten kan trouwens al reden zijn voor stotteren. Schachten en bougies goed droog maken zou voldoende moeten zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Tussen de bougieschacht en het klepppendeksel zit een rubberenring om de boel af te dichten. Doordat of de deksel onvoldoende vast zit of doordat de rubberenring is uitgedroogd, wordt door de carterdruk uit het onderblok olie in de bougieschachten geduwd.
Kleppendeksel aandraaien maar zeker niet te vast of bij je favoriete DS garage nieuwe rubberenringen halen





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vermoedelijk bedoelt TS dat de bougies nat zijn in de schachten, dus BUITEN de verbrandingsruimte.
Oude onderbroek om een schroevedraaier heen en boel zoveel mogelijk droog maken zou moeten volstaan.
Zonder nieuwe rubberen ringen is het snel weer nat. Wat ook wel eens voorkomt is dat de oogte van de schachten niet goed zijn.
Maar eerst gewoon de ringen vervangen+kleppendeksel pakking. De schacht droogmaken met een doek zoals eerder beschreven. Daarna nog een keer de bougies droogmaken en even starten zonder bougies. Dan is het vuil of olie wel weg.
De boel monteren ( kleppendeksel niet te vast (( de pakking moet zijn werk doen)) en stotter vrij rijden.
succes
Bij nieuwe lekkage, de hoogte schachten controleren met het bijbehorende kleppendeksel. Te korte schacht is ook lekkage
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
vergeet ook niet nieuwe isolatorbuisjes te gebruiken, als er eenmaal voldoende olie in getrokken is, isoleren ze niet meer en blijft je dame beroerd lopen.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Heren,
Allemaal bedankt voor de reactie’s,
het lag inderdaad aan het niet goed vast zitten van het klepdeksel. (rubber ringen, iso.pijpjes, bougie’s, bougieverlengstukjes, kabels,verdelerkap,puntjes,rotor alles nieuw)
vanavond de hele avond aan het k*tten geweest, maar lopen is er (bijna) niet bij.
toen dacht ik brandstofpomp vanavond een nieuwe eraan geschroefd maar mocht ook niet baten.
Misschien iets in de carburateur niet goed?!?!
Luchtfilter is ook schoon. en bougie’s ‘‘vonken’’ goed.
bedankt,
Als je zegt dat deze onderdelen nu wel goed zijn is het verder zoeken.
Loopt de motor nog steeds stotterend? Indien ja: slechte kleppen geeft ook stotteren. Dus kleppen stellenom te kijkenof dee goed staan. Staat het ontstekings tijdstip op het goede moment? Nalopen.
Van de carburateur gaat een motor niet stotteren, als deze valse lucht zuigt via het gasklep asje krijg je slecht CO afstellen en stationair moeilijk af te stellen, motor komt slecht op toeren enz.
Wat voor type motor spreek je eigenlijk over?
gr.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Motor loopt nog steeds slecht ja.. Kleppen zijn al weer gesteld (gister) dat was het dus ook niet, het ontstekingshuis heb ik vorige week af laten stellen (op tijd) bij D&O in Almere, (sinds die tijd is het erger)
Zodra de motor statsionair loopt en je geeft een dot gas, dan hakkeld ie en valt de motor uit. of slecht op toeren.
We spreken over een DY2 (DSuper)
Bedankt voor je reactie!














































Totaal aantal Berichten: 43369
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
christian3843 schreef:het ontstekingshuis heb ik vorige week af laten stellen (op tijd) bij D&O in Almere, (sinds die tijd is het erger)
In ieder geval moet je dan even terug, al was het maar om die garage de kans te geven het als nog op te lossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
moet de auto wel eerst meer dan 5 meter moeten gaan rijden…
Ja, dat is nu wel moeilijk te zeggen. Jammer dat je geen geluidsfragmentje hebt.
Zoals je het nu beschrijft kan het best iets zijn met de carburateur.
Even een vraagje tussen door; je bougie kabels zitten toch wel op de goedevolgorde hé, 1,3,4,2. Vanaf de voorkant van de auto gezien.
Dit wordt moeilijkte zeggen zonder er live bij te zijn.
Basis afstelling carburateur is de luchtschrroef 1,1/2 slag open. Dan de motor lopend houden met de stationare schroef.
CO kan je alleen met een meter afstellen.
btw. de kleppen kunnen nog steeds slecht zijn hoor, maar je hebt de speling gecheckt.
Kleppen testen kun je alleen als je er druk op zet ( motor) dit kunnen niet veel particulieren.
Wat je wel kunt doen is als de motor loopt, met een tang om de beurt een bougie kabel lostrekken om te kijken welke cilinder niet goed mee doet, als ze alle maal het zelfde zijn kun je er van uitgaan dat de ontsteking en kleppen goed werken.
Het komt een enkele keer voor dat de bougie onder druk niet goed vonkt.fabricage fout.
Lekstroom op de kabels kun je goed zien in het donder met de kap open, zie de vonken oversrpingen naar delen van de motor enz.
Carburateur schoonmaken is niet echt een heel groot karwei, vlotterkamer schoonmaken en de kanaaltjes, sproeiers doorblazen met perslucht.
een heel verhaal,
succes
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Je kan ook olie op het kleppendeksel krijgen door een lekkende vulpijp-aansluiting op het deksel
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!