Ik heb last van een vreemd verschijnsel, nl. een benzinegeur in de auto als ik het linkerraam open heb bij snelheden rond de 40-60 km/u terwijl ik op lpg rij. Met de ramen dicht nergens last van, bij stationair draaien met motorkap open ook niets te ruiken, ook niet bij gas geven onder de kap. De benzinetank zit halfvol, achter ruik ik nooit benzine, bij het nemen van bochten ook niet.
Tijdens de restauratie heeft de tank een grondige beurt gehad en zijn alle rubberren slangen vervangen, ook het bochtje bij de benzinepomp. Alleen de dunne nylonslang heb ik niet vervangen, deze leek nog goed.
Het lijkt mij dat de geur onder de motorkap vandaan komt en door de rijwind via het open raam naar binnen gaat. De enige componenten die in aanmerking komen zijn de benzinepomp en de benzineafsluiter. Hier is echter niets aan te zien en alle slangen zitten goed vast met slangklemmen.
Heeft iemand zoiets al eens bij de hand gehad?
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
oppassen !!!! heel groot brandgevaar
slang-pilaar/aansluiting op de pomp kunnen ook los zitten of gescheurd zijn
slangklem kan te strak zitten zodat ie een gaatje/scheurtje in de slang prikt
benzine afsluiter lek of ook slang-pilaar gescheurd
ik zou echt geen meter meer rijden voor je de oorzaak hebt gevonden






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik vermoed toch ergens een lekje achterin. Het voorraam laat namelijk eigenlijk geen lucht naar binnen toe, maar zorgt voor onderdruk in de auto. De benzinedamp van achteren wordt de auto in gezogen. Ik heb ook zoiets maar heb het lekje nog niet gevonden.
Heb je hier alleen last van als je op LPG rijdt?
Volg je hart, gebruik je hoofd.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Bij mijn injectieauto heb ik ook een dergelijk verschijnsel, en wijt het bijna met 100% zekerheid aan lekkage op of nabij de tank.
Het effect is sterk afhankelijk van hoe vol de tank is, en bij een bocht naar links wordt het eventjes duidelijk waarneembaar, dus zal het de aansluiting van de vulslang op de tank wel zijn.
Het open raam zorgt voor onderdruk, waardoor de damp de cabine in wordt gezogen. Met raam dicht staat de cabine op overdruk (door de stuwing van de rijwind via de ventilatieopeningen) wordt de eventuele damp door de openingen in de bodem naar buiten gedrukt.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lekkage op brandstofmeter bovenop de tank?
JanO schreef:... Alleen de dunne nylonslang heb ik niet vervangen, deze leek nog goed….
Die dingen zijn na 40 jaar hard en uitgedroogd.
Vervangen. (zie: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208028/ )
Inderdaad NIET rijden zolang je de oorzaak niet hebt gevonden.
Kan ook de benzinedop zijn die niet goed meer sluit.
Jeroen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
nltecoko schreef:Bij mijn injectieauto heb ik ook een dergelijk verschijnsel, en wijt het bijna met 100% zekerheid aan lekkage op of nabij de tank.
Het effect is sterk afhankelijk van hoe vol de tank is, en bij een bocht naar links wordt het eventjes duidelijk waarneembaar, dus zal het de aansluiting van de vulslang op de tank wel zijn.
Het open raam zorgt voor onderdruk, waardoor de damp de cabine in wordt gezogen. Met raam dicht staat de cabine op overdruk (door de stuwing van de rijwind via de ventilatieopeningen) wordt de eventuele damp door de openingen in de bodem naar buiten gedrukt.
Bij mij idem, ook een ie, ook vooral bij volle tank en bocht naar links en raam open. Ook mijn conclusie: vrijwel zeker om of nabij tank. Ik heb al eens zonder achterbank, met zoontje op zijn knieën achter de voorstoelen de boel laten inspecteren terwijl ik reed. Niets te vinden, heel frustrerend. Dus niet de aansluitingen aan de tank, niet de rubber mof tussen tank en vulpijp (vervangen), niet de benzinedop (vervangen) en niet de benzinemeterdoorvoer.
Zolang de ‘lekkage’ daarachter zit, zie ik geen bezwaar om ermee door te rijden. Met een lekkage onder de motorkap wordt het een heel ander verhaal.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
ik kan in de rij gaan staan zo te lezen…
ook op LPG benzine lucht binnen. slangen zijn goed, benzine filter is leeg. ik heb het idee dat bij hoge toeren of flinkoptrekken de lucht ergens vandaan komt. morgen maar de tank checken.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede avond,
Misschien gek idee maar kun je zoiets niet testen door het af te persen?
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
heinrich schreef:ik kan in de rij gaan staan zo te lezen…
ook op LPG benzine lucht binnen. slangen zijn goed, benzine filter is leeg. ik heb het idee dat bij hoge toeren of flinkoptrekken de lucht ergens vandaan komt. morgen maar de tank checken.
Ook aan jou de vraag: heb je die benzinelucht alleen als je rijdt op LPG?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Vandaag even wat tijd vrij gemaakt om naar oorzaken te speuren. Eerst onder de motorkap alles nagelopen, zag er allemaal prima uit. Daarna een eind gereden met de luchttoevoerslang los van het kachelhuis en de aanjager aangezet. De lucht onder de kap werd dus rechtstreeks in m’n gezicht geblazen; geen enkel spoortje benzine te ruiken, het rook wel lekker fris eigenlijk…. Dan het raam een stukje open: benzine lucht! Het is altijd maar weinig, maar het hoort niet.
Onder de kap kan ik dus uitsluiten en het verhaal van de onderdruk door het open raam (waar ik zelf nog niet opgekomen was, bedankt heren!) is dus blijkbaar aan de orde.
Vanavond de benzinetank bloot gelegd. Enorme vette bende omdat ik die ruimte ook nogal kwistig behandeld heb met Mike Sander Fett, heeft zo z’n nadelen maar het roest voorlopig niet meer.. Natuurlijk nergens benzine te ruiken, slangen zien er allemaal prima uit (nieuw) evenals de klemmen enz. Het rubbertje onder de vlotter zag er indertijd nog goed en soepel uit. Toch maar even checken en bij de eerste schroef na één slag draaien bezinelucht! Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Uiterraard geen nieuwe pakking voorhanden, dus de boel goed ontvet en het rubbertje met tweezijdig spaarzaam aangebrachte vloeibare pakking hergebruikt. Afwachten hoe het morgen tijdens het rijden gaat, altijd weer spannend na een klusje. Ik zal het morgenavond laten weten.
Overigens heb ik niet gechecked of het rijden op benzine wat uitmaakt. Als de oorzaak bij de tank ligt zal het dan waarschijnlijk ook stinken met het raam open.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik heb dat ook wel eens gehad, bleek er een gaatje in de tankdop te zitten (was een dop van een eend ofzow) Dichte DS dop erop en nooit meer benzine geroken…
Bij mij zit er ook een gaatje in, dacht dat dat zo hoorde. Kan dus ook nog een oorzaak zijn..
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Dat gaatje zit er dan al altijd als je onlangs niet een andere dop erop hebt gezet. Dus als je sinds kort een benzinelucht ruikt heeft dat een andere oorzaak.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
De benzinegeur is er vanaf het begin, sinds half juli (in één keer door de APK!) rij ik er mee.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders