Door de jaren heen heeft Citroën zelf vele verbeteringen doorgevoerd in hun modellen, zo ook is de hydrauliek aan verandering onderhevig (geweest). Wat begon bij een systeem dat in 1955 fabriek af al lekte als een mandje met een soort rode verfafbijt in de aderen eindigde met de LDS en vele elektronische en fysieke nieuwe componenten.
De gedachte achter de grote citroëns is altijd hetzelfde gebleven; onovertroffen comfort is prioriteit nummer 1. Ook de technische basis is vrijwel hetzelfde gebleven, al werden er steeds meer snufjes en extra’s aan de aderen van de hydraulische citroëns gekoppeld.
Mijn vraag is aan u, heeft u ook net zoals Citroën met hydraulische componenten lopen spelen en waarom, wat en hoe? Er zijn er al velen die een bx/cx pomp/veercilinders o.i.d. in hun DS hebben gesleuteld en er zijn zelfs kant en klare ‘hydrauliek-tuning parts’ beschikbaar.
Heeft u echter iets extravaganters op uw DS/ID zoals een dubbele HD-bol, diravi, of een hydraulische cd-speler etc.? Want in mijn optiek is hydrauliek net zoiets als het lichtnet, sluit er een compatibel apparaat op aan het werkt! Een universele krachtbron voor uw Citroën is niet alleen de 12V aansluiting, maar ook de 170bar hydrauliekaansluiting!
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Hier in Zuid-Afrika werk ik voor een nederlands bedrijf dat speciale voertuigen maakt voor aluminium smelters, sommige van deze voertuigen hebben een veersysteem dat precies hetzelfde werkt als de DS, We gebruiken hiervoor standaard industriele accumulators.
Zeker als voorradbol kun je gewoon een grote accumulator erin zetten. Iedere industriele hydrauliekleverancier, Parker bijvoorbeeld, kan deze leveren en vullen. Er is plek zat onder de motorkap. Je kunt met een slang en en verloopstuk deze aansluiten op je systeem.
Maar inderdaad; nadeel is; duurt lang voordat het systeem op druk is, en het is symptoombestrijding. Als de hydrauliek van je DS op orde is kun je behoorlijke intervaltijden krijgen.
Het zou interessant zijn om de druk in de voorraadbol dmv een klep af te kunnen sluiten als je de ds afzet. Op deze manier behoud de voorraadbol zijn druk en als je de auto later weer start zet je de kraan van de voorradbol weer open en is je systeem onmiddelijk op druk!
Mijn DS was 1 x per 4 seconden, na stuurpignon van Citrotech was dat bijna 2 minuten, inmiddels, een weekje later, is de interval opgelopen tot 1 x per ruim 3 minuten. ik denk dat de citrotech onderdelen nu wat meer zijn ingelopen wat de afdichting ten goede komt.
t’is natuurlijk een oeroud en allom bekend truucje , maar de enige ‘tuning’ waaraan ik mezelf ooit schuldig maakte bij mijn jaartjes citroen monteur is de rijhoogte van een BX GTI wat verlaagt en alle veerbollen wat harder gezet door er iets minder gas in te doen.
Daarentegen hadden wij ook heel wat LHM auto’s rijden die met het eerste onderhoud werden voorzien van vulnippels op alle veerbollen die daarna dus ook met elk onderoud werden hervuld , op die manier gingen veerbollen de gehele levensduur van de auto me onder normale omstandigheden. Een stikstofvulling ging bij ons forfaitair voor 10€, op termijn voordelig voor de garage , voordelig voor de klant , iedereen tevreden
Ik heb me wel eens de bedenking gemaakt of het niet mogelijk zou zijn een hydraulisch ventiel te monteren tussen de voorste remklauwen en het volgende hydraulische component om op die manier een hydraulische handrem te verkrijgen. Lijkt me een simpeler oplossing van het bestaande kabelsysteem ?
GuyTDi schreef:maar de enige ‘tuning’ waaraan ik mezelf ooit schuldig maakte bij mijn jaartjes citroen monteur is de rijhoogte van een BX GTI wat verlaagt en alle veerbollen wat harder gezet door er iets minder gas in te doen.
Dat is geen tunen, dat is vernielen.
Ach, het is natuurlijk wel wat schportiever. Ik zag laatst een mercedes ‘pullmann’ 600 en die hadden dus ook allerlei hydraulische componenten, o.a. de kofferbak en ramen werkten bijvoorbeeld op hydrauliek. Laten we wel eerlijk zijn, het kan allemaal kapot dus of je nou hydraulische ramen op je DS wilt is maar de vraag…
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GuyTDi schreef:Ik heb me wel eens de bedenking gemaakt of het niet mogelijk zou zijn een hydraulisch ventiel te monteren tussen de voorste remklauwen en het volgende hydraulische component om op die manier een hydraulische handrem te verkrijgen. Lijkt me een simpeler oplossing van het bestaande kabelsysteem ?
Verboden. De parkeerrem moet namelijk ook als noodrem kunnen functioneren, onafhankelijk van welk hydraulischsysteem dan ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik denk dat het wel mag als extra parkeerrem, maar nooit in plaats van het bestaande systeem.
Volg je hart, gebruik je hoofd.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In het ontwerpstadium heeft Citroen geexperimenteerd met hydraulische aandrijving - om nog maar eens iets te noemen van wat je op de pomp zou kunnen aansluiten. Enne - liepen de ramen (en de dodelijk snelle achterklep) van de Mercedes 600 niet op luchtdruk? Net als de vering?
René schreef:GuyTDi schreef:maar de enige ‘tuning’ waaraan ik mezelf ooit schuldig maakte bij mijn jaartjes citroen monteur is de rijhoogte van een BX GTI wat verlaagt en alle veerbollen wat harder gezet door er iets minder gas in te doen.
Dat is geen tunen, dat is vernielen.
Als een klant met geld staat te zwaaien dan doe je dat. Purisme is een kwestie van perspectief weet je.
Met die hydraulische handrem idd , niet bij nagedacht ...
Druk verlagen in de bollen maakt geen strakkere wegligging! Hij gaat stuiteren…. En dat is vernielen.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
break23m schreef:Enne - liepen de ramen (en de dodelijk snelle achterklep) van de Mercedes 600 niet op luchtdruk? Net als de vering?
Nee. De vering was lucht met een stabiliteits systeem a la citroen. Ramen, deuren en achterklep werkten hydraulisch. De latere 450 SEL 6.9 had volledig hydraulische vering. Mercedes maakte daarbij gebruik van een citroenpatent wat ze veel geld kostte
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
René schreef:Druk verlagen in de bollen maakt geen strakkere wegligging! Hij gaat stuiteren…. En dat is vernielen.
maakt inderdaad geen strakkere wegligging maar zoals ik reeds zei , als de klant dat wil ...
Stuiteren doen ze enkel bij afwezigheid van of bijna geen gas hoor














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook ik heb 10 jaar in diverse garages gewerkt Guy. Ook al wapperde de klant met geld, als wij ergens niet achter stonden kon hij springen tot ie dood neerviel, dan gebeurde het gewoon NIET. Klant is koning geldt alleen als de klant zich keizerlijk weet te gedragen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toch grappig hoor, dat een klant tegen betaling de auto zo laat aanpassen dat het ding rijdt alsof er dringend onderhoud nodig is ... De meeste die dat zoeken laten gewoon geen onderhoud uitvoeren





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat een aantal mensen in de US, en ik dacht ook Bogaard, bij hun sm gedaan hebben: Hydractiefkleppen gezet in de leidingen die voor en achter de linker- met de rechterkant van de vering verbinden. Alleen de klep. Op die manier wordt in een bocht voorkomen dat de olie van de belaste naar de onbelaste kant stroomt en wordt de body-roll sterk verminderd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ik ken de SM niet goed, maar zou dat dan ook bij een DS kunnen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!