Benzinepomp pompt niet meer
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 02 oktober 2011 10:59 PM

Beste forumleden,
De electrische benzinepomp krijgt geen spanning. Relais 4 opengemaakt en als ik met de hand het plaatje tegen de spoel druk dan pompt de pomp. Dus om de een of andere reden wordt de spoel niet bekrachtigd. Iemand een idee waar ik het euvel moet zoeken.
Ik hoor het graag.

Martin

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2011 11:12 PM
  [ # 1 ]

het is een i.e. ? De ECU stuurt dat relais. eerst een paar seconden en daarna als de startmotor loopt en dan als er ontsteking is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 02 oktober 2011 11:49 PM
  [ # 2 ]

Ik zal eerst het relais eens vervangen. Ik mag toch niet hopen dat de ECU het heeft begeven.

Martin

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 oktober 2011 12:46 AM
  [ # 3 ]

Kijk eerst ens of het relais wel aangestuurd wordt door de ECU.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 oktober 2011 11:03 AM
  [ # 4 ]
Martin schreef:

Ik zal eerst het relais eens vervangen. Ik mag toch niet hopen dat de ECU het heeft begeven.

Martin

ECUs gaan zeer zelden stuk…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 03 oktober 2011 01:03 PM
  [ # 5 ]

Soms is de oplossing zo eenvoudig. Relais was stuk een andere geplaatst en probleem opgelost. Het was mij al opgevallen dat dit het enige relais was met witte oxidatie. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn. Ik ben bang dat ik anders op gezette tijden dit relais kan vervangen.
Bedankt voor de reacties.
Martin

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 03 oktober 2011 02:28 PM
  [ # 6 ]

Wellicht wordt het relais nat van regenwater of ruitensproeiervloeistof? Waar zit ie gemonteerd?

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 oktober 2011 02:46 PM
  [ # 7 ]

Aan de spatbordzijde van de accubak. Accuzuur??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 03 oktober 2011 04:13 PM
  [ # 8 ]

Alle 3 relais zitten aan de rand van de accubak. Het is echter een dichte accu (nieuw) dus lekkage van accuzuur zou niet kunnen. Ik heb nieuwe Hella relais in een kunststof huis. Je ziet dit soort oxidatie ook vaker op de polen van de accu. Zou het soms iets te maken hebben met een slechte massa o.i.d.

Martin

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 oktober 2011 05:36 PM
  [ # 9 ]

Een dichte accu heeft soms ook een ontluchting. Aansluitingen insmeren met koperpasta!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 03 oktober 2011 08:28 PM
  [ # 10 ]

Oxidatie op de polen van de accu heeft niets te maken hebben met een slechte massa o.i.d.
Wat wel zou kunnen is dat je accu “gast”, d.w.z. dat hij tijdens opladen zure dampen uitstoot. Dit gebeurt o.a. als de laadspanning te hoog is, de accu gaat dan “koken”. Als die dampen neerslaan op de contacten van je relais kun je daar witte uitslag krijgen, net als op je accuframe, polen etc.

Ik smeer elektrische aansluitingen vóór het monteren bij voorkeur in met gewone zuurvrije vaseline. Goedkoper en schoner dan koperpasta. De vaseline (of pasta) wordt tijdens montage op de plaats waar de delen met elkaar contact komen verdreven, maar sluit die wel mooi af van de omgevingslucht.
Ik geloof niet zo erg dat het koper in die pasta helpt het contact te verbeteren. Meet de weerstand in die pasta maar eens: de startstroom zou de pasta in dat geval haast laten smelten (of erger).

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook